ترامپ قبول کرد از سر گیری فعالیت‌ها در ایالات متحده تلفات به بار می‌آورد

رییس جمهور آمریکا به اعلام پیروزی به سبک جرج دبلیو بوش تمایلی ندارد

دونالد ترامپ روز سه شنبه قبول کرد اصرار وی بر از سر گیری فعالیت‌ها در ایالات متحده می‌تواند به مرگ و میر شماری از آمریکایی‌ها بر اثر ویروس کرونا منجر شود و به روشنی گفت به نظر وی پایان دادن به بحران اقتصادی مهم‌تر از پایان دادن به بحران بهداشت است.

آقای ترامپ در مصاحبه‌ای که طی سفرش به آریزونا برای بازدید از کارخانه ماسک‌سازی ضبط شده است به ای‌بی‌سی نیوز گفت: «ممکن است هنوز کمی ویروس مانده باشد چون آدم‌ها که در آپارتمان یا خانه یا هرجای دیگر قرنطینه نخواهند بود.»

او گفت: «اما در عین حال تمرین فاصله‌گیری اجتماعی خواهیم کرد، دست‌ها را خواهیم شست و خیلی کارها خواهیم کرد که در این مدت یاد گرفتیم باید انجام داد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از آغاز بحران شیوع ویروس کرونا از اوایل سال جاری حدنصاب نرخ بیکاری در آمریکا جابجا شده است و این نشان از اقتصادی دارد که آقای ترامپ قصد دارد کارزار انتخاباتی دور دوم‌اش را بر آن استوار کند.

در سفر رئیس جمهور به آریزونا در رویداد دیگری از او پرسیدند آیا با اصرار به از سر گیری فعالیت‌ها در کشور می‌خواهد اعلام کند «مأموریت انجام شد»، همانند اعلام پیروزی زودهنگام رئیس جمهور پیشین جرج دبلیو بوش در جریان تنش در عراق؟

او به این سئوال خبرنگار پاسخ داد «نه، نه، به هیچ وجه. "مأموریت انجام شد" را وقتی می‌گوییم که واقعاً بحران تمام شده باشد.»

با این حال آقای ترامپ در مصاحبه‌ای با این شبکه که در برنامه اخبار شبانگاهی پخش شد گفت بیکاری از خطر مرگ بدتر است و دقیقاً به همین دلیل است که مستقیماً به فرمانداران ایالت‌ها برای پایان دادن به قرنطینه خانگی فشار وارد می‌آورد.

او گفت: «ببینید چه اتفاقی دارد می‌افتد. مردم بیکار می‌شوند. باید جلوی این را بگیریم و دقیقاً داریم همین کار را می‌کنیم.»

رئیس جمهور بی‌پرده گفت: «باز هم مرگ و میر خواهیم داشت.» با این حال افزود: «نمی‌توانیم سه سال دیگر هم در خانه بمانیم.»

مقامات ارشد بهداشت و سلامت عمومی در دولت آقای ترامپ گفته‌اند ممکن است تا ۱۲ یا حتی ۱۸ ماه آینده هم واکسن کرونا آماده نشود. اما این موضوع باعث نشد او پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه‌اش را پیرامون این که واکسن به زودی به بازار می‌آید تکرار نکند.

آقای ترامپ گفت: «این ویروس بالاخره می‌رود، چه واکسن‌اش بیاید چه نه. به گمان من کار واکسن را داریم بسیار خوب پیش می‌بریم، اما چه واکسن بیاید چه نه، به هر حال این ویروس می‌رود و بالاخره به شرایط عادی بازمی‌گردیم.» او افزود: «اما فرایند سختی را پشت سر گذاشته‌ایم. در این شکی نیست.»

دموکرات‌ها و بعضی تحلیل‌گران بهداشت عمومی می‌گویند شیوع بیماری در ایالات متحده با دست کم یک میلیون و دویست هزار نفر مبتلا و ۷۲ هزار کشته «شدید» بود چون واکنش او به موقع و خوب نبود.

شبکه ای‌بی‌سی از رئیس جمهور پیرامون مدلسازی‌های دانشگاه‌های جان هاپکینز و واشینگتن سئوال کرد که خبر از مرگ ۱۷۵ هزار نفر تا ماه اوت می‌دهند. او باز هم این پژوهش‌ها را رد کرد.  

او گفت: «این مدل‌ها از روز اول هم اطلاعات غلط می‌دادند. چه در سطح خرد و چه در سطح کلان. خیلی غلط و به دردنخور بوده‌اند. حالا هی مدل بسازند، هی بسازند، همه‌اش غلط است.»  

دموکرات‌ها نیز باز با این حرف‌ها مخالفند.

اما به نظر می‌رسد رئیس جمهور گاهی با حزب مقابل هم سازش می‌کند، چون از قول اندرو کومو فرماندار دموکرات نیویورک می‌گوید: «مردم می‌خواهند سر کار و زندگی خود برگردند.»

با آغاز رفع قرنطینه در بعضی ایالت‌ها، رئیس جمهور- که برخی بابت عدم همکاری کافی در رساندن کیت‌ آزمایش کرونا به ایالت‌های مختلف از او انتقاد می‌کنند- گفته هرکس بخواهد می‌تواند آزمایش کووید۱۹ را بدهد و «مشکلی در این راه وجود ندارد.»