پیامدهای تصمیم آلمان مبنی بر قرار دادن حزب‌الله در لیست تروریسم

افکار عمومی در آلمان نسبت به فعالیت های افراط گرایان اسلامی خشمگین است

تصمیم اخیر آلمان، حزب الله را به شدت آسیب پذیر می کند. عکس از: ‏AFP‏

پس از این‌که دولت آلمان حزب الله را در لیست تروریسم قرار داد، ناظران و تحلیل‌گران در پی آن شدند تا انگیزه های آلمان برای این اقدام را کشف کنند و تبعات و آثار آن را بر سایر کشورهای اروپایی و بر روابط حزب الله در عرصه بین المللی، مورد تحلیل و بررسی قرار دهند.

البته از زمانی‌که حمله بر تفنگداران و دیپلمات‌های آمریکایی در ۱۹۸۳ در بیروت صورت گرفت و پس از آن که ماجرای به گروگان‌‌ ‌گرفته شدن دیپلمات های آمریکایی در ۱۹۷۹ در تهران رخ داد، هیچ گاه آمریکا دیدگاه مثبتی نسبت به حزب الله نداشته است. این وضعیت ادامه یافت تا این‌که در سال ۱۹۹۷ واشنگتن این گروه را رسما در لیست سازمان‌های تروریستی شامل کرد.

بعد از آن آمریکا در این مدت طولانی سیاست ضدیت با حزب الله را در پیش گرفت و به دلیل اقدامات تروریستی‌ حزب الله علیه نیروهای آمریکایی در عراق و هم‌چنان به خاطر فعالیت‌های توسعه طلبانه این گروه در آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین، آن را به عنوان یک سازمان تروریستی تلقی کرده همواره زیر فشار قرار می‌داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما سیاست‌های آمریکا بر ضد حزب الله در این مدت طولانی، هیچ تأثیری بر موضع شماری از کشورهای اروپایی، به ویژه آلمان نگذاشت و آلمان به خاطر منافع اقتصادی‌که در حفظ روابط با ایران داشت، حاضر نشد که حزب الله را به عنوان یک سازمان تروریستی بشناسد.

حتی بعد از این‌که کانادا در این اواخر، حزب الله را با هر دو جناح سیاسی و نظامی‌اش در لیست سازمان‌های تروریستی شامل کرد و بریتانیا نیز اقدامات خود را علیه حزب الله افزایش داد، بازهم آلمان از تروریست خواندن حزب الله خود داری کرد و حتی زیر بار فشارهای اخیر اسرائیل و کشورهای خلیج هم نرفت.

البته نباید فراموش کرد که در دهه نود قرن گذشته، بسیاری از کشورهای عربی و افکار عامه جهان عرب، حزب الله را به عنوان محور مقاومت در برابر اشغال اسرئیل در جنوب لبنان، می‌شناختند؛ از این جهت برلین در آن زمان به خاطر حفظ منافع اقتصادی و تجاری‌اش با کشورهای عربی و رعایت افکار عامه عرب‌ها، از اتخاذ موضع منفی در برابر حزب الله خود داری می‌کرد. افزون بر آن برلین برای راضی نگه داشتن کشورهایی مانند برزیل، جنوب آفریقا و هند که بازارهای خوبی برای کالاهای آن به شمار می‌رفتند، نمی‌خواست که خود را دنباله رو آمریکا نشان دهد.

 از جانب دیگر، آلمان یکی از امضا کنندگان توافق هسته‌ای با ایران و طرفدار کامیابی آن بود؛ از این جهت آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در برابر فشارها مقاومت می‌کرد و از تروریست خواندن حزب الله سر باز می‌زد تا بر روند توافق نامه هسته‌ای تأثیر منفی نگذارد و منافع تجاری آلمان در بازار ایران صدمه نبیند.

اما تحولاتی‌که در این اواخر رخ داد، سبب شد تا آلمان در موضع همیشگی خود تجدید نظر کند و جناح نظامی حزب الله را در لیست تروریسم شامل گرداند. البته تحولات یاد شده در چند نقطه خلاصه می‌شود:

 اول، دولت برزیل پس از به قدرت رسیدن ژائیر بولسونارو به عنوان رئیس جمهور منتخب این کشور، موضع‌گیری جدید در قبال حزب الله را در دستور کار خود قرار داد و روابط خود را با اسرائیل بهبود بخشید و یک ائتلاف بین المللی را با آمریکا به وجود آورد. دوم ، مخالفت و درگیری فعلی جهان عرب با ایران به ویژه کشورهای عربی دارای اکثریت اهل تسنن، به شمول کشورهای خلیج فارس و در رأس عربستان سعودی. سوم، افزایش نارضایتی‌ها در داخل ایران بر ضد رژیم و سوء مدیریت دولت ایران در بحران کرونا و گمانه زنی‌ها در باره احتمال بروز نا آرامی‌ها در ایران پس از فروکش کردن بحران کرونا.

این ها همه عواملی بودند که آلمان را وا داشت تا موضع همیشگی خود را تغییر داده و جناح نظامی حزب الله را در لیست سازمان‌ها و گروه‌های تروریستی بگنجاند.

هرچند در ظاهر انگیزه اساسی آلمان از این اقدام، بیشتر اقتصادی و تجاری به نظر می‌رسد؛ زیرا آلمان در تلاش است تا بازارهای خود را حفظ کرده و پس از پایان بحران کرونا که با دگرگونی هایی بسیاری در بخش اقتصادی همراه خواهد بود، از دست ندهد.

اما واقعیت موجود در داخل آلمان را هم نباید از نظر دور داشت؛ چندین سال می‌شود که فعالیت‌های مشکوک حزب الله و ساير گروه‌های افراط‌گرای اسلامی در میان مهاجران خاورمیانه‌ای به طور عام و در میان مهاجران عرب تبار و ترک تبار به طور خاص، به یک مشکل اجتماعی در جامعه آلمان تبدیل شده و افکار عمومی آلمان را به خشم آورده و انتقادهای جریان های سیاسی راست و چپ میانه رو را بر انگیخته است.

دولت آلمان این فعالیت‌ها را به سازمان های تکفیری «القاعده» و «داعش» منسوب کرد و اقداماتی را بر علیه آن ها اتخاذ کرد، سازمان حزب الله با بهره برداری از این فرصت، فعالیت های سیاسی و فرهنگی خود را شدت بخشید تا خلأی به وجود آمده از انزوای «سلفی‌ها»ی رقیبش را پر کند و افکار عمومی مردم آلمان را به سمت خود جلب کند.  

اما حزب الله با این کار مرتکب یک اشتباه بزرگ استراتژیک شد؛ زیرا مقامات آلمانی به سرعت متوجه تحرکات حزب الله شده و آن را شامل فهرست گروه های تروریستی کردند و از همایش بزرگی که قرار بود به مناسبت روز قدس دایر کند، نیز جلوگیری کردند.

البته باید متوجه بود که تبعات شامل شدن حزب الله در لیست تروریسم در آلمان، تنها به منع تحرکات حزب الله در داخل آلمان محدود نمی شود، بلکه همه فعالیت‌های حزبی و اقدامات میدانی و جمع آوری کمک‌های مالی برای حزب را نیز در بر می‌گیرد.

بلکه فراتر از آن، انتظار می رود که دولت‌های آلمان و آمریکا و حتی اسرائیل و شماری از دولت‌های عربی در یک هماهنگی و همکاری گسترده، تبادل معلومات کرده، هسته‌های مخفی حزب الله را کشف و تحرکات غیر مرئی آن را خنثی کنند و در نتیجه، حزب الله به شدت آسیب پذیر خواهد شد.

گذشته از آن موضع جدید آلمان و همسو شدن آن با آمریکا، بر فرانسه نیز فشار وارد خواهد کرد تا برای جلوگیری از انزوای خود در درون پیمان ناتو، در موضع خود در قبال حزب الله تجدید نظر کند. به ویژه این که فرانسه کینه قدیمی ناشی از انفجار مقر چتر بازان ارتش خود در ۱۹۸۳ در بیروت و کینه‌ ناشی از چالش‌های سه ده گذشته با ایران و حزب الله را تا هنوز از یاد نبرده است.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia