تشدید روز افزون تحریم های آمریکا علیه حزب الله

پهنه ای تحریم های آمریکا علیه حزب الله و متحدانش گسترش می یابد

عکس از: خبرگزاری ملی لبنان (اندیپندنت عربی) .

پس از فراز و فرود تنش میان ایران و ایالات متحده در چند ماه اخیر و عدم ارائه ای پاسخ قاطع از سوی واشنگتن، به نظر می رسد که گزینه ای جنگ علیه ایران در دستور کار دونالد ترامپ نیست و آمریکا قصد ندارد وارد درگیری شود که خسارت های بزرگ مدنی و نظامی در پی دارد. اما تردیدی نیست که در صورت به خطر افتادن منافع آمریکا و یا متحدانش در خاور میانه، ایالات متحده سکوت نخواهد کرد و پاسخ لازم را به تهران خواهد داد.

در همین راستا، منابع دیپلماتیک، موضعگیری واشنگتن را پس از سقوط پهپاد آمریکایی در خلیج فارس که چند ماه پیش صورت گرفت، به یاد می آورند که چگونه تصمیم آمریکا از واکنش مستقیم به خویشتن داری تغییر کرد. ایالات متحده در نخست تهدید به پاسخ مستقیم به ایران می کرد اما هنگامی که ایران از پذیرش مسئولیت سرنگونی پهپاد خودداری کرده و طرف های دیگر را متهم به این حمله کرد، ایالات متحده از موضعگیری قاطعانه ای خود علیه ایران عقب نشینی کرد.

واکنش بین المللی در برابر ایران

پس از این که کلیه ای شواهد و مدارک نشان می داد حمله موشکی به تأسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی از تهران سازماندهی شده است، ایالات متحده سعی دارد در همکاری با عربستان سعودی، شورای امنیت سازمان ملل متحد را وادار به صدور قطعنامه ای علیه ایران کند.  البته با توجه به شواهد و مدارک موجود که دخالت ایران را در این حمله به صورت آشکار ثابت می کند، چین و روسیه فرصتی برای استفاده از حق وتو نخواهند داشت.

منابع دیپلماتیک تأکید دارند که در صورت هدف قرار گرفتن هر یک از کشور های عربی، جهان عرب بایستی خود در صدد مقابله با ایران باشد، زیرا ایالات متحده حاضر به همکاری و کمک هست اما از درگیری مستقیم با ایران همواره خودداری می کند.

از سوی دیگر، با آن که تحریم های آمریکا علیه ایران از مسیر لبنان می گذرد اما ایالات در تلاش برای حفظ ثبات و امنیت لبنان است و نمی خواهد دولت مشروع لبنان و ارتش این کشور در معرض آسیب پذیری تنش میان ایران و آمریکا قرار گیرند.

حزب الله بجای دولت لبنان تصمیم می گیرد.

به باور آمریکایی ها، در لبنان بجای این که دولت مشروع و بر حال این کشور تصمیم بگیرد، حزب الله تصمیم می گیرد زیرا سازمان حزب الله در رده های بلند دولتی نفوذ دارد و افرادی که این شرایط را به حزب الله فراهم می کنند، سمت های بلند دولتی را در دست دارند. پس از حمله اسرائیل به حومه جنوبی بیروت و پاسخ نظامی حزب الله به اسرائیل، دولت لبنان سعی کرد این پاسخ نظامی که حزب الله آن را طراحی و اجرا کرده بود را در چارچوب حاکمیت دولت توجیه کند. به گفته برخی از منابع آگاه، پیش از وقوع این حمله، آمریکایی ها دولت لبنان را اطلاع داده بودند که حزب الله موشک های قوی و دور بردی به دست آورده است که می تواند تا عمق اسرائیل برسد.

منابع یاد شده می افزایند که در جریان گفت و گو و بحث در مورد مشخص کردن مرز دریایی میان لبنان و اسرائیل، دیوید ساتر فیلد، نماینده ایالات متحده تلاش های زیادی انجام داد تا این که رهبران اسرائیل را متقاعد به گذشت و پذیرش حل و فصل کند. در نتیجه این مساعی، اسرائیل به حل نسبتا عادلانه در مسئله ای تقسیم مرز دریایی با لبنان شد اما هنگامی که ساتر فیلد با همه ای دستاورد ها به لبنان بازگشت، نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان که از وا بستگان حزب الله است، با رد این راه حل، چالش های اختلاف مرزی میان لبنان و اسرائیل را به نقطه صفر باز گرداند. زیرا در صورت رسیدن به یک راه حل مسالمت آمیز با اسرائیل، حزب الله دیگر بهانه ای برای حمل سلاح نداشت و نفوذ آن در تمام عرصه های سیاسی و نظامی پایان می یافت.

ادامه تحریم های آمریکا و افزایش شمار افراد و نهاد های تحریم شده

ایالات متحده مصمم است بدون این که فرقه و یا گروهی مشخصی را در لبنان هدف قرار دهد میزان تحریم ها علیه سازمان حزب الله را افزایش دهد و انتظار می رود به زودی نام افراد و نهاد های دیگری در فهرست تحریم های وابسته به حزب الله افزوده شود.

پرداخت هزینه به منظور دیدار با مقامات آمریکایی در نیویورک

نفوذ روز افزون حزب الله در عرصه سیاست گذاری های لبنان، منجر به تضعیف موضع دولت لبنان شده و از اهمیت و ابهت رهبران لبنان در جهان کاسته است. در جریان سفر اخیر هیئت رسمی لبنان به نیویورک جهت اشتراک در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، مقامات آمریکایی حاضر به دیدار با میشال عون، رئیس جمهور لبنان نشدند و باسیل جبران، وزیر امور خارجه لبنان نیز موفق به دیدار و ملاقات با مقامات آمریکایی نشد، زیرا مسئولان دولتی ایالات متحده از پذیرش تمامی درخواست های که از سوی هیئت رسمی لبنان به منظور دیدار و ملاقات فرستاده شده بود، سر باز زدند. جالب این جا است که پس از این که سفارت لبنان در واشنگتن نتوانست هیچ ملاقات و دیداری را برای هیئت لبنانی در نیویورک ترتیب دهد، جبران باسیل، وزیر امور خارجه لبنان تلاش های خود را برای دیدار با مقامات آمریکایی از طریق یک دفتر لابی گری آغاز کرد و به رغم این که مبالغ زیادی صرف لابی گری کرد اما باز هم نتوانست با هیچ یک از مقامات آمریکایی دیدار کند.

تحولات اخیر نشان می دهد که ایالات متحده این بار جدیت بیشتری در مسئله ای مقابله با حزب الله دارد، طوری که تحریم های آمریکا تنها علیه سازمان حزب الله و اعضای آن منحصر نشده بلکه کلیه ای افراد و نهاد های که با حزب الله همکاری داشته باشند را در بر می گیرد. اکنون با توجه به دگردیسی های اخیر در موضعگیری های واشنگتن علیه لبنان، آیا رهبران این کشور، توانسته اند پیام صریح آمریکا را درک کنند؟ البته در آینده نزدیک، پرده از گام های بعدی واشنگتن در قبال لبنان برداشته خواهد شد و تردیدی نیست که تحریم ها علیه حزب الله و متحدانش همچنان ادامه داشته و گسترش بیشتر خواهد یافت.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه