کرونا در ایران؛ از بازگشایی امام‌زاده‌ها تا برپایی نماز جمعه در ۱۸۰ شهر

ستاد مقابله با کرونا می‌گوید وضعیت شهرها برای برگزاری اجتماعات مناسب نیست

طبق پروتکل وزارت بهداشت افراد باید با مهر و جانماز شخصی در مسجد حاضر شوند - Ali Khara via REUTERS 

شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد از این هفته نماز جمعه در ۱۸۰ نقطه کشور برگزار خواهد شد. این در حالی است که طبق تازه ترین آمار رسمی در ایران  تعداد مبتلایان کرونا به حدود ۱۰۰ هزار نفر رسیده و طبق گفته ستاد مقابله با کرونا وضعیت شهرها به حالت سفید برای برگزاری اجتماعات نرسیده است. از دیگر سو شورای سیاستگذاری ائمه نماز جمعه کشور در اطلاعیه خود عنوان کرده است :" از این هفته شاهد بازگشایی تدریجی مساجد و مصلی ها در مناطق سفید کشور خواهیم بود."

از سوی دیگر مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز همزمان از بازگشایی یک هزار و ۱۰۸ بقعه متبرکه در ۱۳۲  شهرستان با وضعیت سفید و کم خطر خبر داده و  گفته است زائران قبل از ورود به این بقاع متبرکه غربال‌گری می‌شوند.

این در حالی است که، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت امروز در تازه ترین نشست خبری خود با رد خبر «سفیدبودن شرایط برخی استانها به لحاظ شیوع کرونا» گفت : «سیاستی مبنی بر اعلام مناطق سفید از نظر شیوع کرونا به طور متمرکز نداریم و اعلام اسامی شهرها که چند روز قبل انجام شد، هیچ منبع رسمی نداشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کیانوش جهانپور همچنین در خصوص بازگشایی مساجد نیز با عنوان اینکه به مناطق با وضعیت سفید و تا زمانی که در وضعیت سفید باقی بمانند اجازه بازگشایی داده می شود گفت : «شرط اول این است که این مناطق سفید اعلام شوند. البته سفید اعلام شدن به معنی شرایط عادی نیست. حتی اگر مناطقی سفید اعلام شوند، تا وقتی وضعیت سفید تداوم داشته باشد، افراد به صورت محدود و مشروط می‌توانند برخی مراسم مذهبی را برگزار کنند.»

روز ۱۴ اردیبهشت هم معاون سازماندهی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، از بازگشایی مساجد ۱۳۲ شهرستان و برگزاری نماز جمعه در ۱۵۷ شهر کشور خبر داده بود.

تصمیم گیری برای برگزاری نمازهای جمعه در شرایطی اتخاذ شده است که هنوز کشور در شرایط بحرانی ویروس کرونا به سر برده و برخی از مقام‌های وزارت بهداشت از جمله علیرضا زالی رئيس ستاد مقابله با کرونا در تهران، از احتمال بروز موج دوم کرونا در کشور خبر می‌دهند.

از سوی دیگر ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت، روز ۱۲ اردیبهشت با اعلام اینکه ۱۱۶ شهرستان از نظر شیوع کرونا در وضعیت سفید قرار دارند، گفت که درخصوص بازگشایی مراکز مذهبی، فرهنگی و ورزشی این شهرستان‌ها، تصمیم‌گیری خواهد شد.

این اطلاعیه همچنین با تاکید بر اینکه ادامه روند بازگشایی مراکز مذهبی هیچ حجت شرعی برای ادامه توقف برگزاری نمازهای جمعه و جماعت در مناطق سفید وجود ندارد گفته شده در این رابطه دچار مسامحه و تابع سلایق غیر کارشناسی نخواهیم شد.

در متن تنظیم شده از سوی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور با اشاره به اینکه با کنترل بیماری کووید ۱۹ فاصله داریم  آمده است :«لیکن از این هفته شاهد بازگشایی تدریجی مساجد و مصلی‌ها در مناطق سفید کشور خواهیم بود.»

در متن اطلاعیه این نهاد با اشاره به «فهرست رسمی ستاد کرونا» آمده است : «بر اساس فهرست رسمی و اعلامی از سوی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا، در ۲۳ استان و ۱۳۲ شهرستان، در مجموع ۲۹۴ نقطه از فیوضات معنوی اقامه مجدد نمازهای جماعت در مساجد بهره مند خواهند بود و از این میان، چشممان به جمال مؤمنین در ۱۸۰ پایگاه نماز جمعه از تاریخ ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ روشن خواهد شد."

در ادامه این اطلاعیه با اشاره به سفید بودن شرایط برخی شهرهای کشور و با استناد به اطلاعات گرفته شده از سوی ستاد مقابله با کرونا عنوان شده است که مراکز دینی و مذهبی در توقف فعالیت، از جمله اولین ها بوده اند و در بازگشایی ها هم از جمله آخرین ها هستند.

در بخش دیگری از این اطلاعیه با استناد به  دستورالعمل بهداشتی و الزامات سلامت محیط در مساجد و مصلی‌ها که در فضای مجازی در دسترس قرار دارداز مردم خواسته شده است که با مطالعه آن در مراسم نمازجمعه شرکت کنند.

البته طبق پروتکل اعلامی از سوی وزارت بهداشت برگزاری منبر، دعا، توزیع چای و شربت و افطاری، سخنرانی در مناطق سفید هم امکان پذیر نیست و فقط افراد باید با مهر و جانماز شخصی در مسجد حاضر شوند.

برگزاری نمازهای جمعه در حالی رخ می دهد که  سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت می گوید «اگر قرار باشد وزارت بهداشت تصمیم گیری کند، می‌گوییم کشور یک سال تعطیل شود.»

بیشتر از