احتمال لغو راهپیمایی روز قدس پس از ۴۰ سال 

هنوز تصمیم نهایی در خصوص نحوه برگزاری راهپیمایی روز قدس اتخاذ نشده است

راهپیمایی روز قدس در تهران (عکس آرشیوست) - عکس از حامد ملک‌پور

در حالی که سخنگوی سپاه پاسداران می‌گوید «به احتمال زیاد امکان برگزاری راهپیمایی در شهر تهران وجود ندارد»، اما قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور، از احتمال برگزاری مراسم روز قدس به شکل‌های مختلف خبر داده است.

اختلاف نظر بین سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران و شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در خصوص برگزار شدن یا نشدن این روز و یا نحوه برگزار شدن آن وجود دارد و این احتمال هست که برگزاری راهپیمایی روز قدس در ایران بعد از ۴۰ سال و به دلیل شیوع کرونا، امسال لغو شود. 

هرچند نصرت‌الله لطفی، قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، از سه طرح پیشنهادی برای برگزاری راهپیمایی روز قدس در ایران خبر داده است که به گفته او، با توجه به وضعیت ویروس کرونا در مناطق مختلف کشور، قابل اجرا خواهد بود، ولی هنوز تصمیم نهایی در این خصوص اتخاذ نشده است. 

طبق نظر شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور، اولین طرح، برگزاری راهپیمایی به روال سال‌های گذشته است و بعد از برگزاری نماز جمعه در شهرهایی که مجوز برگزاری نماز جمعه دارند، برگزار خواهد شد.

پیشنهاد دیگر، «راهپیمایی خودرویی» است که طی آن، مردم سوار بر اتوموبیل‌های خود و رعایت فاصله‌گیری در اجتماع راهپیمایی را برگزار کنند، و سومین طرح نیز برگزاری راهپیمایی مجازی با «برافراشتن پرچم فلسطین» و «به‌آتش کشیدن پرچم‌های اسرائیل و آمریکا» است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته آقای لطفی، بیش از ۱۲۰ طرح درباره نحوه برگزاری راهپیمایی روز قدس جمع‌آوری شده است، ولی هنوز برنامه قطعی و تصمیم نهایی در خصوص نحوه برگزاری آن اتخاذ نشده است. 

هرچند به گفته قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور، «این طرح‌ها قطعی نیست»، اما عنوان شده است که «جزئیات برگزاری راهپیمایی روز قدس با توجه به وضعیت سفید، زرد و قرمز استان‌ها از نظر ویروس کرونا متفاوت خواهد بود.»

به نظر می‌رسد که سپاه پاسداران و سازمان تبلیغات اسلامی در خصوص برگزاری مراسم روز قدس اختلاف نظر دارند، چرا که سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران، گفته است: «کاری نکنیم که رسانه‌های بیگانه بخواهند از آن سوءاستفاده کنند»، و تاکید دارد که «باید به صراحت بگوییم راهپیمایی روز جهانی قدس برگزار نمی‌شود»، و احتمال می‌رود که در صورت برگزار نشدن راهپیمایی در تهران، در دیگر شهرها نیز راهپیمایی برگزار نشود. اما نصرت‌الله لطفی با عنوان این که «روز قدس تعطیل ناپذیر است»، تاکید کرده است که «این روز جهانی» با گزینه‌های مختلف در سطح کشور برگزار خواهد شد.

سردار رمضان شریف، مخالفت خود را با  پیشنهاد برگزاری راهپیمایی روز قدس در برخی از شهرها که از نظر شیوع ویروس کرونا در وضعیت سفید قرار دارند، چنین بیان کرده است: «اگر این راهپیمایی در برخی از شهرها برگزار شود و در برخی از شهرها برگزار نشود، آسیب بیشتری به همراه دارد، چرا که ملاک قضاوت رسانه‌های بیگانه در این زمینه، برگزاری راهپیمایی روز قدس در شهر تهران است که با توجه به وضعیت شهر تهران در مورد شیوع ویروس کرونا، به احتمال زیاد امکان برگزاری راهپیمایی در شهر تهران وجود ندارد.»

سخنگوی سپاه گفته است: «با توجه به شرایط موجود، اگر به صراحت بگوییم راهپیمایی روز جهانی قدس به صورت فیزیکی و میدانی برگزار نمی‌شود، به جایی بر نمی‌خورد»، و تصریح کرده است: «نباید دغدغه این را داشته باشیم که دشمنان چه قضاوتی در این زمینه خواهند داشت، از راه‌های دیگر می‌توان روز قدس را در سطح ملی و بین‌المللی گرامی داشت و می‌توانیم از پتانسیل فضای مجازی در این زمینه به خوبی استفاده کنیم.»

قرار است تصمیم نهایی در خصوص چگونه برگزار کردن مراسم روز قدس در هفته منتهی به ماه رمضان به صورت رسمی اعلام شود. 

راهپیمایی روز قدس هر سال در جمعه آخر ماه رمضان در ایران و برخی از کشورهای اسلامی برای اعلام حمایت از مردم فلسطین برگزار می‌شود. 

چند ماه بعد از سقوط نظام شاهنشاهی در ایران، آیت‌الله خمینی در روز ۱۳ رمضان مطابق با ۱۶ مرداد سال ۱۳۵۸، در پیامی خطاب به «مسلمانان ایران و جهان»، آخرین جمعه ماه رمضان را «روز قدس» نامید و از مسلمانان جهان و دولت‌های اسلامی خواست تا برای کوتاه کردن دست دولت اسرائیل و پشتیبانان آن، به هم بپیوندند.

این روز همواره برای جمهوری اسلامی ایران به لحاظ سیاسی ارزش بسیاری داشته است و هرساله با تبلیغات گسترده‌ای از سوی دولت و نهادهای وابسته به آن برگزار می‌شود.

امسال اما با شیوع کرونا و بحث برانگیز بودن برگزاری تجمعات مذهبی و غیرمذهبی و بازگشایی اماکن زیارتی در ایران، راهپیمایی روز قدس نیز به بحث‌هایی دامن زده است. پیشتر نیز مراسم برگزاری «سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران» مورد سوال بود و ستاد برگزاری آن مراسم، به صورت رسمی اعلام کرد که در روز ۱۴ خرداد مراسمی در حرم آقای خمینی برگزار نخواهد شد و مقرر شده است که فعالیت‌های فرهنگی و رسانه‌ای جایگزین آن شود. 

بیشتر از