مادورو: دو آمریکایی به اتهام مشارکت در حمله نافرجام بازداشت شدند

رئیس‌جمهور ونزوئلا مدعی شد ۱۳ نفر قصد داشتند علیه او کودتا کنند

نیروهای ویژه ونزوئلا در ساحلی که گفته می‌شود متهمان به تلاش برای کودتا در آن بازداشت شدند، ۳ می ۲۰۲۰-REUTERS/Manaure Quintero 

رئیس جمهور ونزوئلا گفت، دو آمریکایی به اتهام مشارکت در یک حمله نافرجام مسلحانه بازداشت شده‌اند. 

نیکلاس مادورو گفت ۱۳«تروریست» روز دوشنبه و در ارتباط با یک توطئه نافرجام برای ورود به ونزوئلا از طریق سواحل کارائیب و در نهایت کودتا علیه وی، بازداشت شده‌اند. 

مسئولان ونزوئلا گفته‌اند که در حمله ساحلی دیگری در شهر بندری شمالی "لا گوایرا" در بامداد یکشنبه، هشت نفر کشته و دو نفر بازداشت شدند. 

به گفته مسئولان ونزوئلایی آنان می‌خواستند با قایق‌های سریع خود را به خشکی برسانند. 

 آقای مادورو رئیس جمهور ونزوئلا در سخنانی تلویزیونی در روز دوشنبه، دو پاسپورتی را نشان داد که ادعا کرد متعلق به دو شهروند بازداشت‌شده آمریکایی است. 

نام دو آمریکایی فوق «لوک دنمن» و «آیرن بری» اعلام شده و هر دو سربازان سابق نیروهای ویژه ایالات متحده بوده‌اند. 

رئیس جمهور ونزوئلا گفت آنان با جوردن گودرو، یک کهنه‌سرباز آمریکایی کار می‌کردند که یک شرکت امنیتی به نام «سیلورکور یو‌اس‌ای» را اداره می‌کند و مسئولیت توطئه نافرجام فوق را برعهده گرفته است. 

آقای مادورو گفت مسئولان ونزوئلا از قبل درباره توطئه مطلع شده بودند و افزود:‌ «آنها می‌خواستند نقش رمبو را بازی کنند.» 

او دولت ترامپ و کشور همسایه، کلمبیا، را مسئول حمله فوق خواند. هر دو کشور آمریکا و کلمبیا این اتهام را رد کردند. 

رهبر اپوزیسیون ونزوئلا درباره اظهارات دولت این کشور درباره توطئه خنثی‌شد‌ه ابراز تردید کرد و گفت آقای مادورو در تلاش است تا توجه‌ها را از تحولات اخیر دور کند، از جمله یک شورش مرگبار در زندان و نبرد باندهای خشن در کاراکاس. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای گودرو، نظامی سابق آمریکایی، روز یکشنبه در یک پیام ویدئویی گفت که با خوان گوایدوی تحت حمایت آمریکا، برای سرنگونی مادورو به یک توافق رسیده بود. 

رهبر اپوزیسیون ونزوئلا این اتهام را رد کرد و گفت هیچ ارتباطی با حمله روز یکشنبه ندارد. 

آقای گودرو ادعا کرد که رهبر اپوزیسیون ونزوئلا هرگز به تعهداتش در توافق عمل نکرد اما او تنها با ۶۰ نیرو، عملیاتی را که هزینه‌اش به طور کامل تامین نشده بود، پیش برد. 

کای دنمن، مادر یکی از دو آمریکایی بازداشت‌شده گفت چند هفته پیش پسرش با او تماس گرفته و از او در دوران شیوع ویروس کرونا احوالپرسی کرده بود. او گفت هرگز نشنیده بود که پسرش درباره ونزوئلا صحبت کند. 

ونزوئلا واقع در آمریکای جنوبی تحت حاکمیت نیکلاس مادورو صحنه بحران عمیق سیاسی و اقتصادی است. 

فروپاشی خدمات عمومی مانند آب لوله‌کشی، برق، و نبود امکانات بهداشتی تقریبا پنج میلیون نفر از جمعیت را به خروج از این کشور ناگزیر کرده است. 

ونزوئلا و آمریکا - که به تازگی آقای مادورو را به قاچاق مواد مخدر متهم کرده- سال گذشته و طی افزایش تنش میان دو طرف، به روابط دیپلماتیک خود پایان دادند. 

ایالات متحده در ازای اطلاعاتی که منجر به بازداشت رئیس جمهور ونزوئلا شود، ۱۵ میلیون یورو پاداش تعیین کرد. نیکلاس مادورو به دست داشتن در تروریسم مرتبط با مواد مخدر و همچنین قاچاق سلاح متهم است. 

© The Independent