روند صعودی شیوع کرونا در ۱۵ استان ایران

ستاد مبارزه با کرونا می‌گوید بیش از ۶۰ شهرستان در وضعیت قرمز هستند

کادر درمان بیمارستان شهید صیاد گرگان- ایرنا/ علی اصغر قزل سفلو

شمار روزهایی که ایرانیان زیر سایه همه‌گیری کرونا روزگار می‌گذرانند، به هشتاد روز نزدیک می‌شود. وزارت بهداشت می‌گوید که تاکنون ۹۸۶۴۷ نفر به بیماری کووید۱۹ مبتلا شده‌اند که از این تعداد، ۶۲۷۷ نفر جان باخته‌اند. 

هرچند مقامات دولت اصرار دارند تا هرچه سریع‌تر کسب و کارها را بازگشایی کنند و شرایط را به حال دوران پیش از شیوع بازگردانند، اما هنوز هم وضعیت بسیاری از شهرهای کشور نامساعد گزارش شده است. 

امروز، دوشنبه پانزدهم اردیبهشت، کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت اعلام کرد که روند ابتلا به ویروس کرونا در ۱۵ استان کشور  هم‌چنان صعودی‌ست. 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وزارت بهداشت  در گزارشی وضعیت شیوع کرونا در ایران را تا روز یک‌شنبه ۱۴ اردیبهشت‌ماه، بررسی و ارائه کرده است.

در این  گزارش  داده‌های مربوط به ابتلا و مرگ‌ومیر شهروندان در استان‌های مختلف بررسی شده است. بنا به این گزارش، در بررسی برخی داده‌ها «رفتار ناسازگار» وجود دارد؛ بدان معنا که داده‌ها به خوبی «قابل تفسیر» نیستند. این گزارش می‌گوید، از جمله دلایل بروز ناسازگاری، می‌توان به «ثبت غیردقیق روزانه داده‌ها» توسط استان‌ها، «وجود ترکیبی از چند الگوی اپیدمی در استان» یعنی شروع اپیدمی در نقطه‌ای از استان و اتمام اپیدمی در نقطه دیگر و یا «مهاجرت‌ها به داخل استان و یا خروج از استان»، اشاره کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت روند شیوع کرونا در کشور را در چند روز اخیر «نزولی» توصیف کرده است و براساس گزارش این نهاد، ۹ استان مرکزی، آذربایجان شرقی، تهران، البرز، مازندران، خراسان شمالی، فارس، همدان و سیستان و بلوچستان «روند نزولی» شیوع را تجربه کرده‌اند. هم‌چنین، احتمال می‌رود که چهار استان قزوین، خراسان جنوبی، آذربایجان غربی و بوشهر اخیرا نقطه اوج همه‌گیری را از سر گذرانده باشند.

بنابر اعلام کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت، روند صعودی یا شروع پیک در ۱۵ استان قم، لرستان، ایلام، گیلان، گلستان، خراسان رضوی، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، هرمزگان، کرمان، یزد، اصفهان، زنجان، چهارمحال و بختیاری و کرمانشاه مشاهده می‌شود. 

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد که در اردبیل و سمنان «ناسازگاری داده‌ها» اجازه تحلیل درستی از وضعیت اپیدمی را نمی‌دهد.  

امروز هم‌چنین سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به آمار روزانه مبتلایان و قربانیان کرونا در کشور و تاکید به اینکه هنوز به شرایط عادی نرسیده‌ایم، گفت: «همچنان در فاز مدیریت شده بیماری هستیم و البته به هیچ وجه شرایط عادی را در هیچ کجای کشور مشاهده نمی کنیم و لذا توصیه ما همچنان رعایت نکات بهداشت فردی و عمومی و فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک در مکان‌های شلوغ و ترددهای ضروری است.»

بیشتر از