بازگشایی مساجد و برگزاری نمازجمعه در یک‌سوم مناطق ایران

روحانی از لغو محدودیت اماکن مذهبی در تعداد زیادی از شهرستان‌های ایران خبر داد

حسن روحانی  از موفقیت‌های دولتش در جلوگیری از ایجاد دوقطبی «علم و دین» به کمک مراجع تقلید سخن گفته است-MEHDI MARIZAD / FARS NEWS AGENCY / AFP

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا از بازگشایی مساجد و نمازهای جمعه در ۱۳۲ شهرستان ایران خبر داده است: « ۱۳۲ شهرستان که مناطق سفید و کم‌ریسک هستند از فردا مساجد و نماز‌جمعه‌هایش بازگشایی می‌شود.»

این به آن معناست که بخش مهمی از محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا در بیش از یک‌سوم شهرستان‌های ایران لغو شده است.

براساس آخرین تقسیمات کشوری ۴۳۴ شهرستان در ایران وجود دارد که اینک محدودیت‌ها در تعداد زیادی از آن‌ها برداشته شده است.

روحانی همچنین از مردم خواست با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مساجد و مراسم مذهبی شرکت کنند.  

در جلسه قبلی ستاد ملی مقابله با کرونا، حسن روحانی از وزارت بهداشت خواسته بود که مناطق سفید از لحاظ شیوع کرونا را مشخص کند تا محدودیت‌ها در این مناطق برداشته شود.

بر این اساس وزارت بهداشت اجرای طرحی برای طبقه‌بندی شهرهای ایران به سه منطقه «سفید، زرد و قرمز» را آغاز کرد.

وزارت بهداشت ایران مشخص نکرده که بر چه اساس یک منطقه یا شهرستان سفید اعلام می‌شود.

سعید نمکی، وزیر بهداشت، روز پنج‌شنبه ۱۱ اردیبهشت درباره بازگشایی اماکن دینی گفته بود «تا زمانی که اطمینان و ایمان کامل پیدا نکنیم که یک زائر این اماکن دچار مشکل نمی‌شود به خودمان اجازه نمی‌دهیم که درب آن‌ها را به‌روی مردم بگشاییم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با شروع ماه رمضان، بحث بازگشایی دوباره اماکن مذهبی در رسانه‌ها مطرح شده است.

این در حالی است که برخی از مقام‌های وزارت بهداشت از جمله علیرضا زالی رئيس ستاد مقابله با کرونا در تهران، از احتمال بروز موج دوم کرونا در کشور خبر می‌دهند.

حسن روحانی در این جلسه همچنین از موفقیت‌های دولتش در جلوگیری از ایجاد دوقطبی «علم و دین» به کمک مراجع تقلید سخن گفته است.

اشاره حسن روحانی به همراهی گروهی از مراجع تقلید از طرح دولت برای بستن اماکن مذهبی و حرم‌ها، چند هفته پس از شیوع کرونا است. این سخنان در حالی مطرح شده است که برخی از ائمه جمعه و تولیت اماکن مذهبی مخالفت خود با ایجاد محدودیت در این مکان‌ها را علنی کرده‌اند.

روحانی در این جلسه، زمان بازگشایی اماکن آموزشی در مناطق کم‌خطر را نیز روز ۲۷ اردیبهشت اعلام کرده و گفته دولتش باز هم درباره این زمان مطالعه و بررسی خواهد کرد که آیا مناسب خواهد بود یا نه.

بیشتر از