مشاور اقتصادی ترامپ: برای مقابله با کرونا به کمک بیشتر کنگره نیاز داریم

این مشاور ارشد اقتصادی می‌گوید کمک به کسب و‌کارهای کوچک به بسته حمایتی نیاز دارد

مشاور ارشد اقتصادی دونالد ترامپ تلویحا گفته است که کنگره و کاخ سفید احتمالا باید به زودی برای کمک به کسب و‌کارهای کوچک در پرداخت حقوق کارکنانشان، بسته حمایتی دیگری تصویب کنند. 

لری کودلو، مدیر شورای ملی اقتصادی، روز یکشنبه در گفت‌و‌گو با شبکه سی ان ان، گفت: «شاید نیاز به قوانین اضافی باشد. ما حالا به نوعی متوقف شده‌ایم.»

آقای کودلو با تکرار «باید صبر کرد و دید» که رویکرد جمهوریخواهان در کنگره برای تصویب قوانین بیشتر است، گفته مذاکره‌کنندگان باید ایده یک لایحه جدید را «دو هفته دیگر» مورد بازبینی قرار دهند. 

دولت فدرال آمریکا در واکنش به اپیدمی عالمگیر ویروس کرونا، پنج لایحه به میزان ۲.۷ تریلیون دلار را از اوایل ماه مارس میلادی به تصویب رسانده است. این چیزی حدود ۱۳ درصد کل تولید ناخالص داخلی کشور است. 

در دو لایحه اخیر، دولت آمریکا ۶۶۰ میلیارد دلار برای کمک به کسب و کارهای کوچک با هدف حفظ کارکنان خود از طریق برنامه حمایت از پرداخت حقوق از سوی وزارت خزانه داری آمریکا (PPP)، اختصاص داده است. بودجه‌ای که برای اعطای وام به کسب و کارها از طریق بانک‌ها و سایر موسسات اقتصادی تخصیص داده شده است و در صورتی که صاحبان مشاغل بخشی از آن را صرف پرداخت حقوق کارکنانشان کنند، نیازی به بازپرداخت وام ندارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کنگره آمریکا ماه گذشته، پس از تمام شدن ۳۵۰ میلیارد دلار بودجه بخش اول برنامه حمایت از پرداخت حقوق (پی پی پی)، ظرف چند روز ، ۳۱۰ میلیارد دلار دیگر به آن اضافه کرد. در گزارش آخر هفته اداره مشاغل کوچک، گفته شده که بودجه برنامه پی پی پی، بار دیگر روبه اتمام است و تنها ۱۳۵ میلیارد دلار آن باقی مانده است. 

آقای کادلو گفت: «‌شکی نیست که این یک برنامه محبوب و موثر بوده. پرداخت حقوق مردم بسیار مهم است.»

او با اشاره تلویحی به این که کاخ سفید شاید مایل به تصویب لایحه حمایتی موقت دیگری با تمرکز بر صندوق پی پی پی باشد، گفت: «فکر می‌کنم وقتی بخش آخر بودجه این برنامه ته کشید، ما کمی بیش از حد صبر کردیم. بگذارید این اشتباه را تکرار نکنیم.»

این در حالی‌ست که احتمال تصویب لایحه‌ای کوچک مانند این، از سوی کنگره پایین است، چرا که دمکرات‌ها اکنون بلند پروازی‌های بیشتری در خصوص تصویب قوانین واکنشی بعدی به ویروس کرونا در سر می پرورانند. 

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، ایده قوانین کوچکی را که فقط به تامین مالی کسب و کارهای کوچک کمک می‌کند، رد کرده است. او در عوض تاکید کرده است که کنگره باید به مسائل مختلف اقتصادی و درمانی بپردازد؛ از جمله پول بیشتر برای ایالت‌ها و دولت‌های محلی، پول نقد حمایتی بیشتر برای مردم آمریکا و سرمایه گذاری‌های محکم در زیرساخت‌های آمریکا برای تامین دسترسی عمومی به اینترنت پرسرعت. 

خانم پلوسی با اشاره به پیشنهاد دمکرات‌ها مبنی بر توافقی دیگر در ادامه بسته محرک‌های اقتصادی قبلی که تحت عنوان « قانون کرز » (CARES Act) در ماه مارس گذشته تصویب شد و مبلغ آن  ۲.۲ تریلیون دلار بود، گفت: «خیر. لایحه جدید، کرز دو (CARES 2) خواهد بود.» 

© The Independent