دونالد ترامپ: نهادهای امنیتی نگفته بودند که کرونا تهدیدی جدی است

منتقدان می‌گویند ترامپ هشدار نهادهای اطلاعاتی در مورد کووید-۱۹ را نادیده گرفته بود

دونالد ترامپ در کنار مجسمه یادبود آبراهام لینکلن در واشنگتن دی سی- Oliver Contreras-Pool/Getty Images/AFP

دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده، روز یکشنبه با عکس العملی شدید مبنی بر اینکه اداره اطلاعات، گزارش‌های محرمانه‌ای را در ماه نوامبر ۲۰۱۹ در خصوص همه‌گیری کرونا در ووهان چین، به دفتر مدیریت وی ارسال کرده بود، مواجه شد.

آقای ترامپ با ذکر این نکته که وی به منظور نجات جان هزاران نفر، محدودیت‌های پرواز از چین به آمریکا را، ماه ژانویه اعمال کرده بود، کوشید تا در برابر انتقادهای جدی که به نحوه برخورد وی با ویروس کرونا، بوجود آمده، دفاع کند.

آقای ترامپ در توییت خود نوشت: «اطلاعات نشان می‌دهد که من درست عمل کردم و آنها تا پیش از اواخر ماه ژانویه موضوع کرونا را، جز به منظور ارجحیت منع سفر از چین به آمریکا، مطرح نکردند.» وی افزود:«همچنین آنها در مورد اینکه ویروس کرونا تهدیدی جدی است، چیزی نگفتند.»

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا، روز یکشنبه، آنچنان که آقای ترامپ، پیشتر گفته بود، اعلام کرد که باور دارد این ویروس ساخته دست انسان است که از آزمایشگاهی در ووهان نشات گرفته است.

گفته‌های آقای پمپئو با ارزیابی وزارت اطلاعات آمریکا، که هفته گذشته، در آخرین بیانه عمومی به غیر ساختگی بودن ویروس اشاره داشت، در تضاد است.

© The Independent