افزایش فشار بر ترامپ؛ شمار مبتلایان به کرونا در آمریکا به ۲۱ هزار نفر رسید

ترامپ گزارش واشینگتن پست درباره اقدام دیرهنگام درباره کرونا را «غیردقیق» خواند

کنفرانس خبری ترامپ و کارگروه مبارزه کرونا در کاخ سفید. 
Tasos Katopodis/AFP
 

دونالد ترامپ رییس جمهوری امروز با دیگر همراه با کارگروه‌ مبارزه با ویروس کرونا در یک کنفرانس خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. این درحالی است که تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا در آمریکا تا کنون به شمار ۲۱ هزار رسیده است. 

این کنفرانس خبری در حالی برگزار شد که کمبود تجهیزات پزشکی از جمله دستگاه‌های اکسیژن‌رسانی، ماسک و لباس‌های حفاظتی در بیمارستان‌های کشور از جمله در ایالت‌های کالیفرنیا و نیویورک، باعث انتقاد از عملکرد دولت او شده است. 

بر اساس گزارشی که روزنامه واشینگتن پست منتشر کرده است، دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، گزارش‌های آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا را که در ماه ژانویه به او ارسال و در آن در خصوص مقیاس و شدت شیوع ویروس کرونا هشدار داده شده بود، نادیده گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این روزنامه با استناد به اظهارات مقامات آمریكایی كه در جریان گزارش‌ها و هشدارهای این آژانس‌ها بوده‌اند، گزارش داد كه سازمان‌های اطلاعاتی در این گزارش‌ها ماهیت و شیوع جهانی ویروس و اقدام چین در کمتر نشان دادن شیوع و شدت آن و همچنین نیاز احتمالی اقدامات دولت برای مهار آن را به تصویر می كشند. اما در مقابل ترامپ تصمیم گرفت که این گزارش‌ها را نادیده بگیرد و یا جدی بودن آنها را مطرح نکند. 

او در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص گزارش واشینگتن پست گفت که «بی‌آبرویی» است و ادامه داد که این روزنامه و برخی روزنامه‌های دیگر، خبرهای مربوط به او را «غیردقیق» پوشش می‌دهند. اگر چه ترامپ گفت «کاش چین زودتر به ما می‌گفت چه اتفاقی برای آنها در حال رخ دادن است.» او اضافه کرد خیلی وحشتناک است که خبرنگاران «غیردقیق»‌ و «غیرمنصفانه» درباره او می‌نویسند. ترامپ این گزارش را «خبردروغ» یا فیک‌نیوز خواند. در ادامه به تحسین از اقدامات دولت خودش در خصوص مواجهه با ویروس کرونا پرداخت و افزود:‌«ما پیروز خواهیم شد»  

او در خصوص اینکه آیا ایالت‌ها هماهنگ با هم اقدام به خانه نشین کردن مردم کنند گفت که ایالت‌ها هر کدام کار خودشان را انجام دهند. ترامپ افزود که در این لحظه نمی‌خواهد که همه ایالت‌ها سیاست‌های مشابه انجام بدهد: «در برخی از ایالتها تنها چند نفر مبتلابه دارند اما در نیویورک افراد بسیار بیشتری هستند و نمی‌توان از سیاست‌های یکسانی برای همه ایالت‌ها استفاده کرد.» آقای ترامپ، چندین بار اشاره کرد که اگر چین زودتر گفته بود، آمریکا زمان بیشتری برای مقابله با کرونا داشت. او گفت چین خیلی مخفیانه بود: «من احترام زیادی برای آن کشور و رهبر آن قائل هستم اما کاشکی آنها زودتر به ما خبر می‌دادند چرا که می‌توانستیم اقدامات بیشتری انجام بدهیم. اگر ما دو سه ما بیشتر داشتیم کارهای بیشتری می‌توانستیم انجام بدهیم.»

خبرنگاری پرسید چرا در ۲۴ ژانویه در توییتی از چین تجمید کردید؟ ترامپ گفت وقتی ما دیدیم چه اتفاقی افتاده گفتیم کاش آنها زودتر به ما خبر می‌دادند. آنها می‌دانستند مشکل دارند ولی نگفتند.

در این کنفرانس خبری، مایک پنس گفت که دولت فدرال «چندصدمیلیون» ماسک از نوع ان-۹۵ سفارش داده است که برای بهداشت و سلامت مراکز درمانی در سراسر کشور استفاده شود.

هم اکنون ایالت نیویورک، با حدود مجموع ۵۶۸۳ مورد مبتلا به و ۴۳ جان‌باخته، یکی از کانون‌های جدی بحران کرونا در آمریکا به شمار می‌رود.