اپل از «آی‌تیونز» خداحافظی می‌کند

جایگزینی یک اپلیکیشن موسیقی جدید به‌جای «آی‌تیونز«

به نظر می‌رسد که شرکت «اپل» قصد دارد «آی‌تیونز» را که یکی از پرطرف‌دارترین اپلیکیشن‌های تاریخ بود، به‌طور کامل از دور خارج کند. 

«اپل» قرار است این تصمیم را در «کنفرانس جهانی توسعه» اعلام کند و از اپلیکیشن جدیدی که قرار است جایگزین این اپلیکیشن بسیار محبوب (و در عین‌حال نامحبوب) شود، پرده‌برداری کند.

در طول نزدیک به ۲۰ سال، «آی‌تیونز» یکی از راه‌های اصلی برای خرید، سامان‌دهی و گوش دادن به موسیقی بود. از «آی‌تیونز» در سال ۲۰۰۱ پرده برداری شد، و از آن به‌بعد این اپلیکیشن مورد بهره‌برداری چندین نسل از علاقه‌مندان به موسیقی قرار گرفت و در همین راستا، به یکی از عوامل محبوبیت «آی‌پاد» و «آی‌فون»  نیز بدل شد.

اما در همان زمان، و در قیاس با نرم‌افزارهای دیگر شرکت اپل، «آی‌تیونز» به‌ علت حجم سنگین و سرعت پایینش، بحث‌برانگیز شد. «آی‌تیونز» همچنین بدل به نماد شیوه‌ای خاص برای خریدن موسیقی و نگه‌داری آن در مخزن‌های کامپیوتر و دستگاه‌های دیگر  شد، که  با رونق گرفتن ابزار‌ها  و راه‌های تازه برای پخش آنلاین موسیقی، محبوبیت آن به‌طرز گسترده‌ای کاهش یافته است.

بر اساس یک رشته اطلاعات فاش شده که در اختیار بلومبرگ قرار گرفته است، اپل قرار است این نرم‌افزار قدیمی را از دور خارج کند و با معرفی اپلیکیشن جدیدی، به استقبال روش‌های نوین دست‌یابی و گوش فرادادن به موسیقی برود.

براساس گزارش‌های پیشین، نرم‌افزار نسخه جدید، منحصرا برای برنامه «اپل موزیک» طراحی شده است و بخشی از خود اپلیکیشن نیست.  به احتمال زیاد برخی از عمل‌کردهای پیشین «آی‌تیونز» در این نرم‌افزار جدید نیز باقی می‌ماند، اما بخش‌های قدیمی بلا‌استفاده‌ای که در طول زمان در «آی‌تیونز» انباشته شده بود، حذف می‌شوند.

در کنار اپلیکیشن جدید موسیقی، شرکت اپل قراراست اپلیکیشن‌های جداگانه‌ای را نیز برای پخش ویدیو و پادکست تولید کند. سابق بر این، تمامی آن سرویس‌ها ‌ هم بخشی از اپلیکیشن «آی‌تیونز» بودند. اپلیکیشن پخش تلویزیونی اپل نیز هم‌اکنون در برخی از پلتفرم‌ها موجود است، و به‌زودی  به سایر پلتفرم‌ها نیز راه‌ می‌یابد تا کاربران بتوانند از خدمات پخش آنلاین ویدیویی اپل نیز استفاده کنند.

کاربران همواره نظرات متضادی نسبت به «آی‌تیونز» داشتند و به همین دلیل، بسیاری قرار نیست از حذف شدن این اپلیکیشن ناراحت شوند. هرچند «آی‌تیونز» در رونق عصر «آی‌پاد» نقش موثری داشت و یکی از راه‌های اصلی ذخیره موسیقی بود، به مرور زمان با اضافه شدن کارکرد‌های متفاوت به آن، پرحجم و کم سرعت شد.

احتمال دارد که شرکت اپل، «آی‌تیونز» را برای مدت کوتاهی به صورت محدود فعال نگه دارد. این تنها راهی است که افرادی که هنوز از«آی‌پاد»های قدیمی خود (که امکان وصل شدن به اینترنت و پخش آنلاین موسیقی را ندارد) استفاده می‌کنند، بتوانند همچنان به موسیقی گوش دهند. 

ترانه‌هایی که از طریق فروشگاه مجازی «آی‌تیونز» خریداری شده است نیز به‌طور یقین از میان نمی‌روند و احتمالا در قالب نسخه جدید اپلیکیشن موسیقی، قابل دسترسی خواهند بود. اما بعید به نظر می‌رسد که اپل فروشگاه مجازی  خرید موسیقی را در اپلیکیشن جدید ادغام کند.

شرکت اپل قرار است روز دوشنبه در«کنفرانس جهانی توسعه» این تغییرات را اعلام کند. ویدیوی این کنفرانس به صورت زنده در وب‌سایت این شرکت پخش خواهد شد. «ایندیپندنت» نیز گزارش هم‌زمان این مراسم را پوشش خواهد داد.

© The Independent

بیشتر از زندگی