کاهش شتاب مرگ‌های ناشی از کرونا در جهان

تعداد مرگ‌ در کشورهایی که قوانین قرنطینه را رعایت کردند رو به کاهش است

بیشتر کشورهایی که مقررات فاصله‌گذاری اجتماعی را اعمال کرده‌اند، اکنون شاهد کاهش نرخ مرگ هستند-Angela Weiss / AFP

آمار جهانی مرگ بر اثر ویروس کرونا در حال افزایش است و گفته می‌شود که تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار نفر بر اثر بیماری ناشی از این ویروس جان باخته‌اند. با این حال، داده‌ها حاکی است که این آمار اکنون در کشورهایی در جهان که از شیوع بیماری آسیب دیده‌اند، یا در نقطه اوج است و یا منحنی رشد بیماری سیر خطی در پیش گرفته است. 

در اوایل ماه مارس، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که  با سبقت موارد تایید شده ابتلا در قاره اروپا در مقایسه با چین در زمان اوج همه‌گیری، اروپا به کانون همه‌گیری بیماری در جهان تبدیل شده است. در آن هنگام، اروپا در مقایسه با مجموع آمار بقیه جهان (غیر از چین) ، بیشترین شمار موارد ابتلا و مرگ بر اثر ویروس کرونا را داشت. 

هفته‌ها قرنطینه و قوانین سرسختانه تعطیلی در کشورهایی چون ایتالیا و اسپانیا، که در اروپا صحنه بیشترین آسیب از ویروس کرونا بوده‌اند، به نظر می‌رسد که باعث کاهش آمار موارد مرگ در این کشورها شده است. این امر مشابه  آن چیزی است که در چین و کره جنوبی اتفاق افتاد، جایی که در همان مراحل اولیه برای مهار انتشار بیماری، قوانین سرسختانه منع عبور و مرور و قرنطینه را اعمال کردند. 

تازه‌ترین آمار همچنین نشان می‌دهد که بریتانیا سومین کشور دارای بالاترین نرخ موارد مرگ در جهان است و قبل از آن ایتالیا و آمریکا با بیشترین شمار موارد مرگ در صدر هستند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از آن که دولت بریتانیا برای اولین بار آمار  موارد مرگ در خارج از بیمارستان‌ها را نیز به آمار کلی افزود، شمار مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در این کشور به بالای ۲۶ هزار نفر افزایش یافت. این کشور اکنون بیش از ۱۰ درصد آمار کلی جهان درباره موارد مرگ را دارد. 

با آن که آمار موارد مرگ در جهان کماکان در حال افزایش است، بیشتر کشورهایی که مقررات فاصله‌گذاری اجتماعی را اعمال کرده‌اند، اکنون شاهد کاهش نرخ مرگ هستند، مشابه اتفاقی که در چین و پس از تعطیلی کامل ووهان اتفاق افتاد. 

از شروع ماه آوریل، بیشترین موارد مرگ بر اثر ویروس کرونا از آسیا به اروپا و اکنون به ایالات متحده منتقل شده است. در ماه مارس و قبل از وخیم‌تر شدن وضع آمریکا، اروپا صحنه بیشترین موارد جان‌باختن مبتلایان بود و هنوز هم بیش از نیمی از موارد جهانی مرگ بر اثر ویروس کرونا در قاره اروپاست. ایالات متحده آمریکا اکنون دارای بالاترین نرخ موارد تاییدشده مرگ بر اثر کووید۱۹ در جهان است. 

طی سه ماه از زمانی که اولین موارد ابتلا در آمریکا گزارش شد، شمار افرادی که در این کشور بر اثر بیماری‌های مرتبط با کووید۱۹ جان خود را در این کشور از دست دادند از آمار کلی تلفات جانی دو دهه جنگ در ویتنام فراتر رفت که ۵۸ هزار و ۲۲۰ آمریکایی را به کشتن داد. 

تاکنون چندین بار شمار موارد مرگ بر اثر ویروس کرونا در آمریکا روزانه از دو هزار نفر فراتر رفته است. 

© The Independent

بیشتر از جهان