افزایش خشونت خانگی علیه زنان در گیرودار شیوع ویروس کرونا

حدود هزار زن در سه ماه گذشته درمکزیک کشته شده‌اند

تظاهرات در روز جهانی رفع خشونت علیه زنان، مکزیکو سیتی-Ronaldo SCHEMIDT / AFP

یک وکیل می‌گوید: «ممکن است تعداد زنانی که بر اثر خشونت در این مدت جان می‌بازند، بسیار بیشتر از کشته‌های کووید باشد.» آمار جدید نشان می‌دهد در سه ماهه نخست امسال، حدود هزار زن در مکزیک کشته شده‌اند.

این خبر پس از آن منتشر شد که کنش‌گران مدنی این کشور هشدار دادند خشونت خانگی در نتیجه شیوع ویروس کرونا افزایش یافته است.

آمار دولتی حاکی از آن است که تعداد زنانی که کشته شده‌اند ۸ درصد بیش از دوره مشابه پارسال است.

دولت می‌گوید، در سه ماهه نخست امسال دست کم ۷۲۰ زن کشته و ۲۴۴ زن قربانی زن‌کشی شده‌اند.

تعریف زن‌کشی، کشتن زنان به خاطر جنسیت آنان است و در مکزیک متداول است. نرخ زن‌کشی در این کشور در پنج سال گذشته بیش از دو برابر شده‌ است.

کنش‌گران نگران احتمال افزایش آمار ناگوار خشونت در دوره قرنطینه کرونایی‌اند؛ دوره‌ای که دست کم تا پایان ماه مه ادامه خواهد داشت.

پاتریشیا اولامندی، وکیل قربانیان خشونت که مجموعه مقرراتی برای بازپرسی پرونده‌های زن‌کشی تنظیم کرده است، می‌گوید: «وحشتناک است. به نظر من ممکن است تعداد زنانی که بر اثر خشونت در این مدت جان می‌بازند بسیار بیشتر از کشته‌های کووید۱۹ باشد.»

«این مسئله کاملاً و مطلقاً به حال خود رها شده است. اتفاقی که در این کشور می‌افتد، غیرانسانی است.»

خانم اولامندی گفت، هنوز مانده تا دولت مکزیک برنامه‌ای برای مقابله با افزایش خشونت خانگی در میانه بحران کرونا تنظیم کند.

مارتا تگل، عضو حزب مخالف دولت با نام «جنبش شهروندان»، گفت: «مرگبارترین همه‌گیری برای زنان کشور، ما بیش از ویروس کرونا، خشونت و زن‌کشی است.»

«امروز خشونت بزرگترین تهدید برای کل حقوق زنان است؛ حقوقی که با آن‌همه خون دل به دست آمده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در فاصله نیمه ماه مارس تا نیمه آوریل، تعداد تماس‌ها و پیام‌های وارده به شبکه ملی پناه (شبکه‌ای از ۷۰ سرپناه برای زنان خشونت‌دیده) به بیش از ۸۰ درصد مدت مشابه ماه قبل افزایش یافته است.

جکی هانت، مدیر مؤسسه ایکوالیتی نَو (برابری حالا)، مؤسسه‌ای غیردولتی با هدف تلاش برای رسیدن زنان و دختران به حقوق‌شان در سراسر جهان، به ایندیپندنت گفت: «هم‌اکنون میزان خشونت خانگی و زن‌کشی در مکزیک زیاد است و بیشتر پرونده‌های قتل حل نشده باقی می‌مانند و تعداد پرونده‌های منتهی به محکومیت قاتل بسیار اندک است. حالا هم که همه‌گیری کووید ۱۹ خطر بیشتری برای زنان و دختران این کشور، کسانی که همین حالا هم در طاعون خشونت جنسیتی دست و پا می‌زنند، به وجود آورده است.»

«افزایش حیرت‌انگیز تعداد زنان کشته‌شده در مکزیک از آغاز سال ۲۰۲۰ باید نقطه عطفی برای دولت باشد که سرانجام تصمیم بگیرد به علل و ریشه‌های آسیب زدن به زنان بپردازد.»

«دولت مکزیک در واکنش به کووید ۱۹ باید به جنبه‌های خاص آسیب‌پذیری زنان و دختران بپردازد. باید برای ریشه‌کن کردن خشونت جنسی و جنسیتی بیشتر تلاش کند و در این زمینه از زور و قانون سختگیرانه بهره ببرد. در عین حال، باید پویش‌هایی برای آگاهی‌بخشی به مخاطبان و آموزش آنان به راه انداخت و به آن‌ها فهماند که به جرایم‌شان رسیدگی می‌شود و خاطی مجازات خواهد شد.»

خانم هانت از مقامات پلیس خواست تا در کنار نهادهای حامی زنان و دختران، با آن‌ها همکاری نزدیک داشته باشند و از دولت نیز خواست تا بودجه بیشتری اختصاص دهد تا مطمئن شود کسانی که با خشونت‌گران در قرنطینه خانگی به سر می‌برند، به سرپناه امن و سایر خدمات تخصصی دسترسی دارند.

خشونت علیه زنان و دختران مشکل عمده‌ای در مکزیک است و بنا بر آمار رسمی، روزانه به طور متوسط ۱۰ زن در سال ۲۰۱۸ در این کشور کشته شده‌اند.

طبق اعلام مؤسسه آمار و جغرافیای مکزیک، ۴۴ درصد زنان این کشور از سوی شریک‌ زندگی‌شان مورد خشونت قرار گرفته‌اند و ۶۶ درصد آنان در طول زندگی نوعی از خشونت را تجربه کرده‌اند.

*گزارش‌های تکمیلی توسط رویترز

© The Independent

بیشتر از جهان