ترامپ ۱۲ هشدار محرمانه درباره کرونا را نادیده گرفته بود

منابع نزدیک به کاخ سفید گفته‌اند که ترامپ هفته‌ها پیش از شیوع جهانی این ویروس از خطرات آن آگاه بوده است

هشدارها که تعداد آنها بیش از ۱۲ مورد است، در اسناد طبقه‌بندی شده موسوم به «گزارش روزانه به رئیس‌جمهور» قید شده بود-AFP

واشنگتن‌پست گزارش داده است كه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریكا، در مورد خطرات شیوع ویروس كرونا قبل از شیوع آن در آمریکا، آگاه بوده و هشدارهای متعددی در این مورد در گزارش‌های اطلاعاتی در ماه‌های ژانویه و فوریه ذکر شده بود.

این روزنامه نوشته است که این هشدارها که تعداد آنها بیش از ۱۲ مورد است، در اسناد طبقه‌بندی شده موسوم به «گزارش روزانه به رئیس‌جمهور» قید شده بود و زمانی در اختیار ترامپ قرار گرفته بود که او به صورت عمومی، کرونا را «کم‌اهمیت» جلوه می‌داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این روزنامه به نقل از مقام‌های فعلی و پیشین آمریكا كه هویت آنها فاش نشده است، نوشته که «گزارش روزانه به رئیس‌جمهور» حاوی خلاصه‌ای از مهم‌ترین رویدادهای جهانی و تهدیدهای امنیتی است.

در این گزارش‌های محرمانه، خطرات بالقوه ویروس کرونا، پنهانکاری چین در مورد تبعات این بیماری برای سلامت، سهولت انتشار این ویروس و پیامدهای مهم سیاسی و اقتصادی بحران همه‌گیری کرونا، هفته‌ها پیش از گسترش جهانی این ویروس ذکر شده و ترامپ از آن‌ها آگاه بوده است.

منابعی بدون ذکر نام که به رئیس‌جمهور آمریکا نزدیک هستند به این روزنامه گفته‌اند که ترامپ این هشدارها را نادیده گرفته و حتی زمانی که افرادی این گزارش‌ها را به صورت شفاهی و رودررو با او در میان گذاشته‌اند، از خود ناخرسندی نشان داده است.

ترامپ تا اواخر ژانویه، محدودیت‌های سفر بین ایالات متحده و چین را برقرار نکرد. او تا ماه فوریه همچنان کرونا را بی‌اهمیت می‌خواند.

او همچنین تا روز ۱۳ مارس و سقوط بازاهای مالی در نتیجه شیوع گسترده این ویروس در نیویورک، وضعیت اظطراری اعلام نکرد.

طبق اطلاعات دانشگاه جان هاپکینز، تا روز دوشنبه، ۹۸۸٬۱۹۷ مورد تایید شده از ویروس کرونا در آمریکا ثبت و ۵۶٬۱۴۴ نفر قربانی شده‌اند.

بیشتر از جهان