کره جنوبی: کیم جونگ اون زنده و حالش خوب است

تصاویر ماهواره‌ای قطار حامل رهبر کره شمالی را بیرون از محل اقامت او نشان می‌دهد

بسیاری از کارشناسان کره جنوبی گمانه زنی در باره بیماری جدی آقای کیم را کم رنگ جلوه دادند-STR / Vietnam News Agency / AFP

در حالی که شایعات داغ در باره وضعیت سلامت کیم جونگ اون رهبر مستبد کره شمالی ادامه دارد، یک مشاور ارشد رئیس جمهوری کره جنوبی تأکید کرده که «او زنده و حالش خوب است».

کره شمالی در روزهای اخیر تلاش چندانی برای مقابله با این شایعات نکرده است. شایعاتی که پس از غیاب کیم  جونگ اون در مراسم بزرگداشت پدربزرگ خود، که برای اولین بار از زمان زمامداری او در ۲۰۱۱ میلادی برگزارمی شد، آغاز شد. 

تب گمانه زنی ها وقتی به اوج خود رسید که خبرگزاری رویترز در گزارشی از اعزام تیمی از چین، شامل متخصصان پزشکی برای مشاوره در باره آقای کیم به این کشور در روز پنجشنبه خبر داد. درست چند روز پس از آن که روزنامه «‌ان کی» مستقر در سئول به نقل از به منبعی ناشناس گفت: رهبر کره شمالی تحت عمل جراحی قرار گرفته است.

در حالی که در شبکه های اجتماعی موجی از گزارش ها مبنی بر بیماری و حتی مرگ او همچنان ادامه دارد. 

اما مشاور ارشد رئیس جمهور کره جنوبی در روابط خارجی، روز یکشنبه این شایعات را خنثی کرد.

چانگ -این مون به شبکه فاکس نیوز گفت: «‌ موضع دولت ما محکم است. کیم جونگ اون زنده است و حالش خوب است. او از تاریخ ۱۳ آوریل در منطقه « وانسان» اقامت داشته و هیچ حرکت مشکوکی تا کنون مشاهده نشده است. »

مقام های سئول بارها تاکید کرده اند که هیچ علائم غیر معمولی مبنی بر مشکلات سلامتی برای آقای کیم وجود ندارد. در حالی که عشق به سیگار کشیدنش، چاقی و سابقه مشکلات قلبی خانوادگی رهبر کره شمالی، باعث دامن زدن به این شایعات شده است. 

روز شنبه، پس از انتشار تصاویر ماهواره ای در وب سایت « ۳۸ نورث» ، متخصص مطالعات کره شمالی، اظهارات آقای چانگ- این مبنی بر اقامت رهبر کره شمالی ، بیرون شهر پیونگ یانگ،‌ اعتبار بیشتری کسب کرده است. 

 این تصاویر ماهواره ای احتمالا قطار ويژه آقای کیم را نشان می دهد که بیرون اقامتگاه او در وانسان واقع در سواحل شرقی کشور پارک شده و دست کم از ۲۱ آوریل آنجا بوده است. به گفته محققان این وب سایت، این قطار در روز ۱۵ آوریل آنجا نبوده است.

آنها می گویند: « بودن قطار در این تصاویر چیزی راجع به این که رهبر کره شمالی کجاست، ثابت نمی کند و نکته ای هم در باره سلامتی او به ما نمی گوید. اما به صحت و سقم گزارش ها در باره اقامت او در مناطق نخبه نشین سواحل شرقی کشور می افزاید. »

بسیاری از کارشناسان کره جنوبی گمانه زنی در باره بیماری جدی آقای کیم را کم رنگ جلوه دادند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنها همچنین می گویند در صورت مرگ و یا ناتوانی آقای کیم کره شمالی به احتمال زیاد با هرج و مرج جدی و غریب الوقوع مواجه نخواهد شد چرا که شخصی مانند خواهر پر نفوذ او کیم یو جونگ فورا وارد میدان خواهد شد اگرچه چشم انداز دراز مدت آینده سیاسی کشور نامعلوم است. 

سلامتی آقای کیم اهمیتی حیاتی دارد، چراکه نگرانی های ناشی از بیماری جدی و یا مرگ او به عنوان رهبری قابل احترام و ستایش برای بسیاری از مردم کره شمالی، می تواند منجر به بی ثباتی در این کشور فقیر هسته ای شود. 

با توجه به موضع تهاجمی نظامی این کشور، تغییر رهبری و یا جنگ قدرت ، احتمالا موجب نگرانی شدید کشورهایی چون آمریکا و کره جنوبی خواهد شد. 

گر چه کره شمالی دسترسی به اطلاعات از آنچه در سطوح بالا می گذرد را برای خارجی ها تقریبا غیر ممکن ساخته، اما سازمان اصلی اطلاعات جاسوسی کره جنوبی، سابقه ای در تایید تحولات کره شمالی دارد که ملغمه ای از اطلاعات درست و غلط بوده است. 

به عنوان مثال، وقتی در ماه دسامبر ۲۰۱۱ میلادی کیم جونگ ایل درگذشت، عده معدودی در خارج از کشور از این خبر مطلع بودند تا این که رسانه های دولتی کره شمالی دو روز بعد آن را گزارش کردند. 

به گزارش روزنامه دولتی رودنگ سینمان در روز یکشنبه، آقای کیم از کارگرانی که در احداث شهر سامجیون مشارکت داشتند قدردانی کرده است.

*گزارش‌های تکمیلی توسط خبرگزاری آسوشیتدپرس

© The Independent