معافیت عراق از تحریم واردات برق از ایران برای یک ماه تمدید شد

آمریکا پس از تشکیل دولت عراق تصمیم معافیت از تحریم‌ها را بازنگری می‌کند

شبکه‌ای از کابل‌های برق بر فراز یک بازار خیابانی در بغداد، عراق-SABAH ARAR / AFP

در حالی که مقامات وزارت برق عراق می‌گویند واردات برق از ایران را کاهش داده‌اند، آمریکا معافیت عراق از واردات برق از ایران را برای یک ماه دیگر تمدید کرد.

به گزارش رویترز به نقل از وزارت امور خارجه آمریکا، معافیت از تحریم واردات برق از ایران هفتم خردادماه به پایان می‌رسد و هدف از آن در نظر گرفتن زمان بیشتر برای شکل‌گیری دولت عراق عنوان شده است. وزارت امور خارجه آمریکا در تمدید دوباره این معافیت‌ها پس از تشکیل دولت در بغداد، بازنگری خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مصطفی الکاظمی، سومین نفری است که در ۱۰ هفته گذشته با عنوان نخست‌وزیر برای تشکیل کابینه تلاش می‌کند. وزارت امور خارجه ایران اعلام کرده که از نخست‌وزیری الکاظمی حمایت می‌کند. همزمان گزارش‌هایی درباره استفاده بغداد از تهدید کووید-۱۹ برای کنترل نفوذ جمهوری اسلامی و مقاومت در برابر درخواست تهران برای بازگشایی مرزها مخابره می‌شود.

اعلام تمدید معافیت از تحریم واردات انرژی از ایران برای بازه زمانی یک ماهه، زنگ خطری برای تهران است که تا امروز از وابستگی عراق به واردات برق به عنوان اهرمی برای تنظیم روابط خود با بغداد استفاده می‌کرد.

واشینگتن مدت‌ها است که از عراق، دومین تولید کننده بزرگ نفت اوپک می‌خواهد در جهت خودکفایی در تولید انرژی گام بردارد. به بیان دیگر اثبات پیشرفت بغداد در این مسیر، پیش‌شرط تمدید معافیت از تحریم واردات برق از ایران است. از سوی دیگر شرکت‌های آمریکایی فعال در عرصه انرژی مانند جنرال الکتریک به کمک عراق شتافته‌اند تا روند خودکفایی این کشور در عرصه تولید برق شتاب بیشتری بگیرد.

هفته گذشته وزارت برق عراق اعلام کرد که این کشور تا ۷۵ درصد واردات برق و گاز ایران را کاهش داده است. احمد العبادی، سخنگوی این وزارتخانه به روزنامه الصباح گفت: «در حال حاضر تولید داخلی برق پاسخگوی نیاز اغلب استان‌ها است.»

به گفته او، در حال حاضر یک خط تامین برق ۳۵۰ مگاواتی از ایران برای استان دیاله حفظ شده در حالی که این وزارتخانه قبلا از طریق چهار خط ۱۲۰۰ مگاوات برق از ایران وارد می‌کرد.

بیشتر از اقتصاد