عراق برای ۴۵ روز دیگر از تحریم واردات انرژی از ایران معاف شد

آمریکا تمدید دوباره معافیت‌ها را به دریافت جدول زمانی استقلال در منابع انرژی مشروط کرد

میدان گازی در شمال بصره-HAIDAR MOHAMMED ALI / AFP

ایالات‌متحده معافیت عراق از تحریم‌ها برای واردات گاز و برق از ایران را برای ۴۵ روز دیگر تمدید کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، وزارت امور خارجه آمریکا برای تمدید این معافیت‌ها شرایط سختی پیش‌بینی کرده و می‌خواهد ضمن امکان دادن به عراق برای تامین نیاز به انرژی در کوتاه مدت، این کشور گام‌هایی در جهت کاهش وابستگی به واردات انرژی از ایران بردارد.

کاهش بازه زمانی معافیت از تحریم‌ها از ۱۲۰ روز به ۹۰ روز و اکنون ۴۵ روز،‌ نکته قابل توجه در این زمینه به‌شمار می‌رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عراق به شدت به واردات گاز و برق از ایران وابسته است و پروژه‌های شرکت‌های آمریکایی برای احیای زیرساخت این کشور در کوتاه‌مدت به ثمر نمی‌رسد.

تمدید معافیت از تحریم‌ها برای عراق در شرایطی انجام می‌شود که این کشور اخیرا تا آستانه تبدیل شدن به میدانی برای نبرد نیابتی ایران و آمریکا پیش رفت. پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس در حمله پهپادی نیروهای آمریکایی، سپاه پاسداران پایگاه نظامی عین‌الاسد در عراق را هدف حمله موشکی قرار داد. مقامات عراق بارها اعلام کرده‌اند که نمی‌خواهند خاک کشورشان به زمین جنگ نیابتی ایران و آمریکا تبدیل شود و پارلمان عراق نیز قطعنامه غیرالزام‌آوری برای خروج نیروهای آمریکایی از این کشور تصویب کرده است.

تمدید ۴۵ روز معافیت از تحریم‌ها،‌ به معنی هشداری به بغداد است که هر چه سریع‌تر برای پیدا کردن یک جایگزین به منظور تامین نیازهای خود به انرژی اقدام کند یا اقدامات جدی‌تری در زمینه توسعه منابع گاز داخلی انجام دهد.

آسوشیتدپرس می‌گوید به مقامات عراق گفته شده تنها زمانی معافیت از تحریم‌ها دوباره تمدید می‌شوند که بفداد یک جدول زمانی فنی در مورد جزئیات برنامه‌ریزی برای استقلال در منابع گازی به واشینگتن ارایه کند.

کابینه عراق در ۲۳ ژانویه شش طرح نفتی را برای تقویت منابع گازی داخلی در سال‌های آینده تصویب کرد.

بیشتر از