کمک ۱۵۰ میلیون دلاری فیفا برای مقابله با ویروس کرونا

این مبلغ به تمام ۲۱۱ عضو این سازمان پرداخت خواهد شد

فیفا اعلام کرد که بسته مالی کمکی به کشورها را با وصول از ذخایر نقدی عظیم خود پرداخت خواهد کرد- REUTERS/Arnd Wiegmann/File Photo

فیفا به تمام ۲۱۱ کشور عضو خود طی روزهای آینده در مجموعه ۱۵۰ میلیون دلار کمک مالی پرداخت خواهد کرد تا مبالغی که قرار است آخر فصل پرداخت شود، به سرعت وصول شود و اتحادیه‌های فوتبال عضو بتوانند با بحران ویروس کرونا مقابله کنند.

با تعلیق بازی‌های فوتبال در سراسر دنیا و به تعویق افتادن بازی‌های بین‌المللی حداقل تا پاییز سال جاری، فدراسیون‌های فوتبال با آسیب و بحران مالی بی‌سابقه‌ای مواجه هستند، چرا که این ورزش هم به هیچ وجه از مشکلات و چالش‌های پیش روی سایر صنایع در این دوران، مستثنی نیست.

فیفا اعلام کرد که بسته مالی کمکی به کشورها را با وصول از ذخایر نقدی عظیم خود پرداخت خواهد کرد تا به تمام اجزا و عناصر این ورزش کمک کند. بر اساس گزارش سالانه سال گذشته، درآمد فیفا ۲.۷ میلیارد دلار بوده است.

به عنوان «گام اول» از بسته مالی کمکی که مشتمل بر توزیع پول‌هایی بیشتر «در زمان مقتضی» خواهد بود، فیفا ۵۰۰ هزار دلار از پولی را که قرار بود در ماه ژوئیه به هر یک از ۲۱۱ کشور عضو پرداخت شود، ظرف روزهای آینده ارسال خواهد کرد و تمام شرایط خاصی را که کشورها در وضعیت عادی،  قبل از دریافت پول مجبور به رعایت آنها هستند، لغو کرده است. این سازمان تمام مبالغ عقب مانده از سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ را نیز به کشورهای عضو پرداخت خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا، گفت: «این بیماری عالم‌‌گیر باعث بروز چالشی بی‌سابقه برای تمام جامعه فوتبال شده است. به عنوان سازمان جهانی فوتبال، این وظیفه فیفا است که به یاری و پشتیبانی اعضایی بشتابد که با مشکلات و نیازهایی حاد دست و پنجه نرم می‌کنند. این پشتیبانی با ارائه کمک مالی بلافاصله به کشورهای عضو آغاز خواهد شد که بسیاری از آنها اکنون با بحران مالی شدیدی روبه‌رو هستند. این تنها گام اول از برنامه جامعی برای کمک‌های مالی است که ما اکنون در حال طراحی آن هستیم تا به مقابله با این وضعیت اضطراری در سراسر جامعه فوتبال برویم. ما همراه با شرکای خود در حال ارزیابی خسارت‌های مالی وارده هستیم و در صدد طراحی و به‌کارگیری مناسب‌ترین و کارآمدترین ابزار برای اجرای گام‌های بعدی این برنامه کمکی هستیم.»

او ادامه داد: «مایلم از رئیس کمیته توسعه فیفا، شیخ سلمان بن ابراهیم آل خلیفه، و همچنین از دبیر کمیته مالی فیفا، الخاندرو دومینگوئز، برای تعهدشان و تایید سریع‌شان برای این تمهیدات در کمیته‌های خود، تشکر کنم.»

شیوع کووید-۱۹ تا کنون باعث شده است که بسیاری از بازی‌های قهرمانی اروپا و جام کوپا در آمریکا که هر دو قرار بود در تابستان سال جاری برگزار شوند، تا سال ۲۰۲۱ به تعویق بیفتند. در همین حال، رقابت‌های فوتبال المپیک هم به خاطر به تعویق افتادن المپیک ۲۰۲۰ توکیو به ۱۲ ماه بعد موکول شد.

فیفا افزود، امیدوار است که توزیع اولین مرحله از کمک‌های مالی به کشورهای عضو، کمک کند تا «به تعهدات مالی و اجرایی خود نسبت به کارمندان و اشخاص ثالث وفادار بمانند»، اما اضافه کرد که به عنوان بخشی از برنامه «فوروارد ۲.۰» که شامل این پرداخت‌ها است، «تمام تعهدات و مسئولیت‌های اعضا در قبال استفاده از این وجوه به جای خود باقی خواهد بود و مانند سابق، موضوع بازرسی و گزارش‌های معمول خواهد بود».

© The Independent

بیشتر از ورزش