افزایش کمک‌ مالی چین به سازمان بهداشت جهانی در پی تعلیق کمک‌های آمریکا

به گفته مسئولین چین این کمک‌ها را جهت نفوذ بیشتر در سازمان بهداشت جهانی سرمایه‌گذاری کرده است

در پی قطع کمک‌های مالی آمریکا به سازمان بهداشت جهانی، چین می‌کوشد جای آمریکا را پر کند-Nicolas ASFOURI / AFP

در پی تصمیم دونالد ترامپ برای تعلیق پرداخت‌های آمریکا به سازمان بهداشت جهانی، دولت چین اعلام کرده است که میلیون‌ها دلار به بودجه این سازمان کمک خواهد کرد. آقای ترامپ گفته است که پرداخت‌های ایالات متحده به سازمان بهداشت جهانی تا اعلام نتیجه تحقیقات پیرامون نحوه برخورد سازمان به همه‌گیری کرونا، معلق خواهد شد.

پکن اعلام کرده است که مبلغ ۳۰ میلیون دلار دیگر به سازمان بهداشت جهانی که درگیر مبارزه با کووید-۱۹ است، اختصاص خواهد داد. «گنگ شونگ»، سخنگوی وزارت خارجه چین، در یک کنفرانس خبری در روز پنجشنبه گفت که این وجه برای مقابله با ویروس کرونا و نیز«ایجاد نظام‌های درمان عمومی در کشورهای درحال توسعه» اختصاص خواهد یافت. 

این اقدام در گرماگرم هشدارهای مقاماتی انجام گرفته است که می‌گویند چین از سرمایه‌گذاری‌های خود در سازمان بهداشت جهانی، برای گسترش دامنه قدرتش در جهان استفاده کرده است.

ماه گذشته، چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که در طول شیوع ویروس کرونا مبلغ ۲۰ میلیون دلار دیگر به سازمان بهداشت جهانی برای «کمک به کشورهای کوچک و متوسط که به ویژه به ضعف نظام‌های درمان عمومی دچارند» اعطا می‌کند.

ماه گذشته، دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار پرداخت‌های ایالات متحده به سازمان بهداشت جهانی را متوقف کرد و گفت که آن نهاد در مرحله آغاز شیوع ویروس کرونا در چین، ارزیابی‌های پکن از ویروس کرونا را «در بست پذیرفت.»

آقای ترامپ در جریان یک کنفرانس خبری در کاخ سفید گفت:«سازمان بهداشت جهانی در انجام وظایف اساسی‌اش قصور کرده است و باید پاسخگو باشد.» رئیس جمهوری آمریکا افزود، اگر سازمان بهداشت جهانی از ابتدا درست عمل کرده بود، «این اپیدمی می توانست در مبداء کنترل شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دونالد ترامپ متهم شده است که برای دفع مسئولیت از واکنش کند به همه‌گیری کرونا در آمریکا، می‌کوشد تا انگشت اتهام را به سوی سازمان بهداشت جهانی نشانه برود. کارشناسان بهداشت، دلیل وخامت شیوع بیماری کرونا در آمریکا را نبود قابلیت‌های آزمایش کرونا در ماه‌های نخست همه‌گیری می‌دانند.

وزارت خارجه چین، تصمیم آمریکا (دایر بر تعلیق پرداخت‌ها به سازمان بهداشت جهانی) را به باد حمله گرفته و گفته است که آن اقدام «توانایی سازمان بهداشت جهانی و همکاری‌های بین‌المللی» را در جهت کند کردن روند شیوع بیماری، «تضعیف می‌کند.»

وزارتخارجه چین در اوایل ماه جاری گفت:«چین همواره از سازمان بهداشت جهانی در ایفای نقش مهم آن‌در حفظ سلامت عموم و واکنش در مقابل همه‌گیری‌های جهانی حمایت می‌کند.» 

جان لی، مشاور سابق امنیت ملی جولی بیشاپ، وزیر خارجه استرالیا، به نشریه «بیزنس اینسایدر» گفت که تصمیم به اعطای کمکهای مالی بیشتر چین به سازمان بهداشت جهانی به این دلیل اتخاذ شده است که «به دنبال تعلیق پرداخت‌های آمریکا به این سازمان، پکن فرصت یافته است تا اعتبار سطحی خود را به عنوان حامی کمک به مقابله با یک همه‌گیری جهانی، تقویت کند.» 

او افزود: «هنگامی که از سازمان بهداشت جهانی انتظار می‌رفت در قبال نگرانی پیرامون سلامت جهانیان مثل همه‌گیری جاری تصمیم بگیرد، این تصمیمات نه در ارتباط با الولیت‌های بهداشتی، بلکه بر اساس ملاحظات سیاسی اتخاذ شد.» 

تصمیم دونالد ترامپ در مورد تعلیق پرداخت‌های ایالات متحده به بودجه ۴.۸ میلیارد دلاری سازمان بهداشت جهانی، با سیل انتقادات کارشناسان بهداشتی رو‌به‌رو شد. 

پاتریس هریس، رئیس انجمن پزشکی آمریکا، به نشریه پلیتیکو گفت: «مبارزه با یک همه‌گیری جهانی مستلزم همکاری‌های بین‌المللی و اتکا به داده‌های علمی است.»

هنوز روشن نیست که آیا ایالات متحده در هیچ مقطعی پس از اپیدمی کرونا پرداخت‌های خود را به سازمان بهداشت جهانی از سر خواهد گرفت، یا خیر. 

بیشتر از جهان