خفاش‌ها بی‌تقصیرند، ما مقصریم

یک دانشمند آمریکایی می‌گوید خفاش‌ها در وقوع بحران کرونا مقصر نیستند و وجودشان برای انسان‌ها بسیار مفید است

«تارا هوهوف»، استاد دانشگاه ایلینویز می‌گوید «خفاش‌ها به‌طور کلی خطری برای انسان‌ها ندارند»- Illinois University

گرچه پس از انتشار اخباری در مورد نقش خفاش‌ها در شیوع جهانی ویروس کرونا، این پستاندار شهرت بدی در میان حیوانات یافته است، اما اکنون یک دانشمند آمریکایی می‌گوید خفاش‌ها در این بحران جهانی بی‌تقصیرند.

«تارا هوهوف»، استاد دانشگاه ایلینویز می‌گوید «خفاش‌ها به‌طور کلی خطری برای انسان‌ها ندارند».

خفاش‌ها یک مخزن طبیعی تعدادی از ویروس‌های خانواده کرونا مانند سارس هستند و برخی از کارشناسان بهداشت معتقدند که بازارهای فروش حیوانات وحشی در شهر ووهان چین که برخی حیوانات و از جمله خفاش‌ها را می‌فروشند‌، عامل شیوع ویروس کرونا در انسان بوده‌اند.

این دانشمند آمریکایی می‌گوید که «خفاش‌ها می‌توانند ناقل بیماری‌هایی مانند کرونا و هاری باشند، اما این بیماری‌ها تنها زمانی به انسان منتقل می‌شود که افراد با خون یا بزاق خفتش تماس پیدا کنند؛ امری که بسیار نادر است».

وی توضیح داد: «هاری تقریباً بر همه پستانداران تأثیر می‌گذارد اما در بین خفاش‌ها، راکون‌ها و روباه‌ها بیشتر دیده می‌شود.»

خانم هوهوف درباره  توانایی خفاش‌ها برای حمل انواع ویروس‌ها بدون آنکه خودشان بیمار شوند، گفت: «خفاش‌ها قادر به تحمل بسیاری از انگل‌ها و زنده‌ماندن هستند‌. شناخت سیستم ایمنی بدن خفاش‌ها یکی از موضوعات جالب توجه برای دانشمندان در سراسر جهان است.»

وی با اشاره به انتشار برخی اطلاعات غلط در مورد خفاش‌ها، می‌گوید: «مردم تمایل دارند تصور کنند که خفاش‌ها معمولاً بیماری‌های جدی دارند و به دنبال تعامل با انسان‌ها هستند اما خفاش‌ها کاری به انسان‌ها ندارند و از غذاهای مختلفی از جمله میوه، شهد گل‌ها، حشرات و ماهی تغذیه می‌کنند.»

هوهوف می‌افزاید: «بیشتر خفاش‌ها سعی می‌کنند تا حد امکان از انسان‌ها دور بمانند، اما این امر زمانی ناممکن می‌شود که ما به سمت محل زندگی آن‌ها هجوم می‌بریم. بسیاری از انواع خفاش‌ها زندگی در تنه درختان را ترجیح می‌دهند، اما به دلیل نابودی محل زندگی آن‌ها به دست بشر، ممکن است تنها سرپناه آن‌ها در سقف‌ها و گاراژ خانه‌ها باشد و این امر آن‌ها را در نزدیکی انسان‌ها قرار می‌دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین در مورد رابطه ادعایی میان بازارهای فروش حیوانات وحشی مانند ووهان و بروز بیماری‌هایی مانند کرونا گفت: «بازار فروش حیوانات وحشی پر از  گونه‌های جانوری است که در شرایطی ناگوار و بسیار نزدیک یکدیگر نگه داشته می‌شوند. برخی اوقات حیوانات زنده و مرده در کنار هم نگهداری می‌شوند و این امر انتقال خون یا بزاق را آسان می‌کند.»

وی در پاسخ به این سؤال که پس نقش خفاش‌ها در این بحران چیست گفت: «این مهم است که تکرار کنیم که خفاش‌ها تعامل با انسان را انتخاب نمی‌کنند. ما وقتی حیوانات را از طبیعت جدا می‌کنیم و آن‌ها را در تماس با خودمان قرار می‌دهیم‌، خطر ایجاد می‌شود. خطر نه در خفاش‌ها که در تقاضای نادرست برای محصولاتی است که از حیوانات تهیه می‌شوند. وقتی منابع غذایی حیوانات وحشی را نابود می‌کنیم‌، وقتی به زیستگاه حیوانات وحشی تجاوز می‌کنیم و حتی وقتی ما حیوانات وحشی را تناول می‌کنیم، وقوع چنین بیماری‌ای اجتناب‌ناپذیر می‌شود.»

وی در پایان گفت: «بسیاری از انواع خفاش‌ها نقشی مفید و مهم در چرخه طبیعت و محیط‌زیست ایفا می‌کنند و برای انسان‌ها مفیدند. تعدیل جمعیت آفات و حشرات مضر و گرده‌افشانی گیاهان از طریق تغذیه شهد گل‌ها، بخشی از فواید خفاش‌ها است. به‌عنوان‌مثال محققان دانشگاه ایلینویز جنوبی تخمین زده‌اند که خفاش‌ها با از بین بردن حشره‌هایی که به محصولات ذرت آسیب می‌رسانند حدود یک میلیارد دلار به اقتصاد کشاورزی کمک می‌کنند.»