تغییر علایم کرونا در میان شهروندان ایران

آمار مرگ و میر بر اثر کرونا در تهران با شیب ملایم در حال افزایش است

اگر بنا را بر تاریخ اعلام شده مقامات از روز ورود کرونا به ایران بگذاریم، امروز، پنج‌شنبه چهارم اردی‌بهشت ماه، شصت و چهارمین روز ورود این مهمان ناخوانده به کشور است؛ روزی که به گفته سخنگوی وزارت بهداشت،  ۱۰۳۰ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد و ۹۱ نفر هم قربانی این بیماری کشنده شده‌اند.

با احتساب این آمار، تا به امروز  ۸۷۰۲۶ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۵۴۸۱ نفر جان باخته‌اند. 

علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران، با تاکید بر این که آمار مراجعان بستری عادی، ویژه و مرگ و میر در تهران با شیب ملایم در حال افزایش است، این آمار را نگران‌کننده خواند و گفت: «بدون این که ما به آثار وضعی برخی مصوبات در مورد تغییر بیماری توجه داشته باشیم، یک پیام را به مردم مخابره می کنیم و با این پیام مردم اشتباها تصور می‌کنند که بیماری کنترل شده و در شرایط خاموشی طغیان بیماری قرار داریم که ما از آن احساس نگرانی می‌کنیم.»

این در حالی‌ست که براساس مصوبه کمیته انتظامی اجتماعی ستاد ملی کرونا، از روز گذشته پارک‌ها، بوستان‌ها و مراکز تفرجگاهی نیز بازگشایی شده‌اند و وزیر آموزش و پرورش نیز تاکید کرده است که اولویت اول آموزش و پرورش، برگزاری امتحانات به صورت حضوری است و چنانچه وزارت بهداشت موافقت کند، امتحانات با رعایت فاصله‌گیری اجتماعی به صورت حضوری برگزار می‌شود.

کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا هم درباره فعالیت مراکز شماره‌گذاری اتومبیل  گفته است که «با توجه به پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی و بازدیدهای مکرر تیم‌ها، هیئت‌ها و مسئولان پلیس راهنمایی و رانندگی در تهران و تمامی استان‌ها از مراکز شماره‌گذاری و آموزشگاه‌های رانندگی و همچنین بازدید نهایی که توسط تیم‌های نظارتی پلیس راهور انجام شده است، تمامی مراکز شماره‌گذاری از روز شنبه ۶ اردیبهشت ماه آماده ارائه خدمت به هموطنان در سراسر کشور خواهند بود».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، مینو محرز، عضو کمیته کشوری مقابله با کرونا، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به این که «با تغییر ویروس مواجه نشده‌ایم» و  «ماهیت و رفتار ویروس» مثل سابق است، از پدیدار شدن علایم دیگری از جمله علایم گوارشی و عصبی مانند «نقص چشایی و بویایی، بی اشتهایی، اسهال و تهوع» در بیماران مبتلا خبر داده است که به گفته این مقام بهداشتی کشور، «علایمی بودند که قبلا مشاهده نکرده بودیم».

به گفته مینو محرز، تب و سرفه همچنان شایع‌ترین علایم بیماری کووید-۱۹ است.

عضو کمیته کشوری مقابله با بیماری کرونا، در واکنش به این که چرا برخی پزشکان برای افرادی که تست کرونای آنها مثبت شده است اما علایمی ندارند، دارو تجویز می‌کنند، گفته است: «این کار اشتباه است و جزو آخرین مباحثی بود که در کمیته کشوری بیان شد. کسی که علایم ندارد نیاز به دارو ندارد.»

به گفته مینو محرز: «۵۰ درصد مبتلایان جامعه بدون علامت هستند و نیاز به هیچ درمانی ندارند. این افراد باید ایزوله باشند. جز این اقدام هیچ درمانی نیاز نیست.» 

محرز در پاسخ به این پرسش که آیا به منظور عدم تجویز دارو برای بیماران بدون علایم، نظارتی صورت می‌گیرد یا خیر؟ گفته است که «دستورالعمل داده شده است، اما برخی پزشکان به آن عمل نمی‌کنند». 

به گفته مینو محرز: «متاسفانه برخی پزشکان تحت تاثیر اطلاعات فضای مجازی قرار می‌گیرند و اشتباه یا زیاده‌روی می‌کنند.»

عضو کمیته کشوری مقابله با بیماری کرونا، در رابطه با بازگشت بهبودیافتگان به محیط کار نیز گفت: «یک راه، اخذ دو تست منفی کرونا در فاصله ۲۴ ساعت است. راه دوم این است که فرد پس از ۳ هفته از شروع بیماری به محل کار بازگردد، اما باید تا ۶ هفته از ماسک استفاده کند.»

تعجیل مقامات دولتی برای بازگشایی مراکز مذهبی و نیز شتاب برای به‌حرکت انداختن چرخ اقتصادی کشور، باعث شده است تا نگرانی‌ها نسبت به شیوع موج دوم کرونا در ایران افزایش یابد. در روزهای گذشته، دانشگاه علوم پزشکی بابل از روند صعودی شیوع کرونا در این شهر ابراز نگرانی کرده بود و معاون علوم پزشکی تبریز، هم به خبرگزاری فارس گفته بود که ابتلا به بیماری کرونا در استان آذربایجان شرقی «با شیب ملایم» در حال افزایش است.

بیژن سلیمانپور، معاون سیاسی، امنیتی استانداری قم، نیز هشدار داده بود که در صورت رعایت نکردن فاصله‌گیری در اجتماع، ممکن است بار دیگر شاهد «موج فزاینده» بیماری کووید-۱۹ باشیم.

پیش از این نیز ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت ایران، با هشدار درباره باز بودن پرونده کرونا در کشور، از «پیک دوم و سوم» کرونا سخن گفته بود. 

بیشتر از