فروشگاه «آیکیا» دستور پخت کوفته‌ریزه‌‌های معروفش را فاش کرد

روش درست کردن سس خامه‌ای سوئدی هم در این دستور پخت آمده است

کوفته‌ریزه‌های سوئدی آیکیا و سس معروف آن بین مشتریان این فروشگاه بسیار پرطرفدار هستند-JONATHAN NACKSTRAND / AFP

آیکیا (IKEA) هواداران خود را با یه اشتراک گذاشتن دستور پخت کوفته‌ریزه‌‌های معروف سوئدی خوشحال کرد.

این غول صنعت اسباب‌اثاثیه منزل، ماه پیش در راستای اقدامات احتیاطی مقابله با همه‌گیری مستمر ویروس کرونا، تمام فروشگاه‌های خود را در بریتانیا و ایرلند موقتاً به روی مشتریان بست.

هواداران آیکیا از این اقدام استقبال کردند، ولی دست بسیاری هم از غذای اختصاصی فروشگاه‌های این شرکت، یعنی کوفته‌ریزه‌ سوئدی که انگار خرید کردن از این فروشگاه بدون آن صفایی ندارد، کوتاه می‌شود.

اما نیازی نیست که هواداران بابت دوری از این کوفته‌ریزه‌‌های لذیذ غصه بخورند، چون آیکیا  تصمیم گرفت دستور پخت محرمانه این خوراکی لذیذ را همرسان کند که همه بتوانند آن را در خانه خودشان تهیه کنند.

این دستور پخت شش مرحله‌ای، روی کارتی شبیه راهنمای سوار کردن قطعات اسباب‌اثاثیه آیکیا  که همراه با آن قطعات در اختیار خریداران قرار می‌گرفت، چاپ شده است.

طبق این کارت که دستور درست کردن سس خامه‌ای سوئدی معروف آیکیا هم در آن آمده است، هم کوفته‌ریزه‌ و هم سس خامه‌ای آن، دارای هشت ماده تشکیل‌دهنده هستند.

لورنا لوریدو، مدیر بخش غذاهای ملی این فروشگاه، می‌گوید: می‌دانیم که شاید برخی‌ها برای کوفته‌ریزه‌ ما دل‌شان تنگ شود به همین دلیل برای آن‌هایی که بدشان نمی‌آید در پخت و پز تنوعی ایجاد کنند، دستور پخت نمونه خانگی آن را منتشر کردیم که با اجزایی که به آسانی در دسترس است، می‌توان آن را درست کرد.

«‌خانه‌نشینی دشوار است و می‌خواهیم کمک کنیم اندکی آسان‌تر و دل‌پذیرتر شود.»

کوفته ریزه‌ سوئدی آیکیا برای ۴ نفر:

مواد لازم برای کوفته‌ریزه‌:

۵۰۰ گرم گوشت چرخ‌کرده گاو

۲۵۰ گرم گوشت چرخ‌کرده خوک

۱ عدد پیاز بسیار ریزشده

۱ حبه سیر (خرد یا له شده)

۱۰۰ گرم آرد نان

۱ عدد تخم‌مرغ

۵ قاشق غذاخوری شیر (پرچربی)

نمک و فلفل فراوان

مواد لازم برای سس خامه:

کمی روغن

۴۰ گرم کره

۴۰ گرم آرد ساده

۱۵۰ میلی‌لیتر عصاره سبزیجات

۱۵۰ میلی‌لیتر عصاره گوشت گاو

۱۵۰ میلی‌لیتر خامه غلیظ پرچربی

۲ قاشق چای‌خوری سس سویا

۱ قاشق چای‌خوری خردل دیژون

روش تهیه

تهیه کوفته‌ریزه‌:

۱- گوشت خوک و گاو چرخ‌کرده را با هم مخلوط کنید و با انگشت له کنید تا کلوخه‌ای نداشته باشد. پیاز بسیار ریزشده، سیر، آرد نان و تخم‌مرغ را اضافه و مخلوط کنید. شیر،‌ نمک و فلفل را نیز اضافه کنید.

۲- مخلوط را به شکل گلوله‌های کوچک گرد درآورید. آن‌ها در بشقابی تمیز قرار دهید، روی‌شان را بپوشانید و بگذارید دو ساعت در یخچال بماند (این کار باعث می‌شود هنگام طبخ شکل خود را حفظ کنند).

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

۳- روغن را در ماهیتابه با حرارت متوسط داغ کنید. سپس به آرامی کوفته‌ریزه‌‌ها را اضافه کنید و بگذارید همه طرف‌شان قهوه‌ای شود.

۴- وقتی کوفته‌ها قهوه‌ای شدند، آن‌ها در ظرف مناسب فر قرار دهید و روی ظرف را بپوشانید. ظرف را در فر داغ (۱۸۰ درجه سانتیگراد در فر عادی یا ۱۶۰ درجه سانتیگراد در فر پنکه‌دار) بگذارید و ۳۰ دقیقه دیگر بپزید.

سس خامه معروف سوئدی:

۱- ۴۰ گرم کره را در ماهیتابه‌ای آب کنید. ۴۰ گرم آرد ساده را با آن مخلوط کنید و دو دقیقه تفت دهید. ۱۵۰ میلی‌لیتر عصاره سبزیجات و ۱۵۰ میلی‌لیتر عصاره گوشت را اضافه کنید و هم‌چنان هم بزنید. ۱۵۰ میلی‌لیتر خامه پرچرب، ۲ قاشق چای‌خوری سس سویا و ۱ قاشق چای‌خوری خردل دیژون را اضافه کنید. بگذارید مخلوط به جوش آید و بپزد تا غلیظ شود.

۲- وقتی سس آماده شد، آن را با سیب‌زمینی‌ پخته‌شده با روش دلخواه‌تان (پوره خامه‌ای یا سیب‌زمینی ریز آب‌پز با پوست) میل کنید. نوش جان!

آیکیا تنها نام تجاری‌ای نیست که دستور پخت محرمانه یکی از محبوب‌ترین خوراک‌های خود را منتشر می‌کند.

اوایل ماه جاری، پرِتامنجا دستور پخت کلوچه‌های ترد شکلات تلخ‌ خود را منتشر کرد.

© The Independent

بیشتر از زندگی