دعوای تبلیغاتی بین آمریکا با چین و ایران و روسیه درباره ویروس کرونا

تلاش همگام چین، ایران و روسیه برای پخش اطلاعات غلط درباره منشاء کرونا

آنچه این کشورها در روایت‌های خود از موضوع بیان می‌کنند این است که «چین رهبر قدرتمند جهانی بهداشت است و ایالات متحده، یك متحد ضعیف است.» - REUTERS/Al Drago/File Photo

در حالی که طی هفته‌های گذشته چین، ایران و روسیه در خصوص مخفی کردن و ارائه غلط اطلاعات در خصوص آمار افراد مبتلا به ویروس کرونا و تعداد افراد جان‌باخته با انتقاد مواجه بوده‌اند، بر اساس گزارشی که وزارت خارجه آمریکا تهیه کرده است، این سه کشور همزمان از بحران ویروس کرونا برای تبلیغات و پخش اطلاعات غلط علیه آمریکا استفاده می‌کنند. 

بر اساس این گزارش که پیش از انتشار، نشریه آنلاین پولیتیکو به نسخه‌ای از آن دسترسی پیدا کرده است، این سه کشور پیام‌های متعددی را در این کمپین تبلیغاتی خود به پیش می‌برند. از جمله اینکه: این ویروس سلاح بیولوژیکی آمریکایی است، دولت آمریکا می‌خواهد از این بحران بهره سیاسی ببرد، ویروس از چین نیامد بلکه سربازان آمریکایی آن را پخش کردند، تحریم‌های آمریکا ایرانیان را می‌کشد، پاسخ چین به این بحران عالی بود در حالی که آمریکا سهل‌انگار بود، هر سه کشور بحران ویروس کرونا را خیلی خوب مدیریت می‌کند و در نهایت اینکه تحمل تبعات این ویروس برای اقتصاد آمریکا غیرممکن خواهد بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گزارش در یکی از بخش‌های وزارت خارجه آمریکا تهیه شده که مسئولیت کار بر روی جنگ‌های اطلاعاتی در سطح جهانی را به عهده دارد و به خصوص بر این نکته تایید دارد که روایت‌های تبلیغاتی و اطلاعاتی دولت‌های یاد شده در حین شیوع ویروس کرونا، طی ماه‌های گذشته با هم همگرا بوده‌اند. در واقع تا قبل از ماه فوریه هم هر سه کشور به صورت جداگانه چنین روایت‌هایی را مطرح می‌کردند اما از فوریه به این سو، یک هماهنگی بین این روایت‌ها دیده می شود. 

براساس این گزارش، برخی از «اطلاعات غلط» توسط رسانه‌های دولتی تولید می‌شود و برخی نیز توسط خود دولت‌ها تولید شده است. به عنوان مثال یک وب سایت که توسط وزارت دفاع روسیه اداره می‌شود، این تئوری توطئه را مطرح کرده است که بیل گیتس میلیاردر آمریکایی و موسس مایکروسافت، در ایجاد ویروس نقش داشته است.

این گزارش اشاره کرده است که سه کشور چین و ایران و روسیه که برای قانع کردن افکار عمومی کشورهای خودشان با چالش مواجه بوده‌اند، از ماه فوریه با همگرایی به شدت چنین اقداماتی افزایش چشمگیری داده‌اند. 

آنچه این کشورها در روایت‌های خود از موضوع بیان می‌کنند این است که «چین رهبر قدرتمند جهانی بهداشت است و ایالات متحده، یك متحد ضعیف است.» به علاوه گفته شده است که چین اجازه داده است که تبلیغات روسیه برای هدف قرار دادن آمریکا، در سراسر این کشور منتشر شود، با اینکه چین سیستم سانسور اینترنتی خیلی شدید و گسترده‌ای دارد. به همین جهت چین که خود با این بحران مواجه بود، این روایت روسی را که آمریکا منبع این ویروس بوده، مطرح کرده است.

سفیر چین در آمریکا قبلا گفته بود که آمریکا سعی می‌کند «از رنج مردم امتیاز سیاسی بگیرد». سخنگوی دفتر ایران در سازمان ملل در آمریکا نیز گفته است که: «آمریکا مسئول هر گونه پروپاگاندا و اطلاعات غلط درباره اپیدمی است نه ایران.» سخنگوی دفتر ایران در سازمان ملل در ای میلی به پولیتیکو گفته است: «به نظر می رسد این بخشی از کمپین داخلی ایالات متحده شده است و متاسفانه رسانه‌های ایالات متحده مملو از داستانهای دروغ و اطلاعاتی است که توسط دولت منتشر شده، درحالی که این ویروس در همه ایالت‌های آمریکا شیوع پیدا کرده است.» این سخنگو همچنین گفته است: «مقصر دانستن دیگران به خاطر اشتباهات خود، از ویژگی‌های بارز دولت ایالات متحده است.»

سخنگوی سفارت روسیه در آمریکا هم گفته است که این کشور اطلاعات غلط در این خصوص منتشر نکرده است و آن را به «روسیه‌هراسی» در رسانه‌های آمریکا مرتبط دانسته است. 

اینکه چه کسی با ویروس کرونا مبارزه می‌کند و چه کسی مبارزه نمی‌کند، یکی از نقاط تمرکز اصلی دولت‌ها و شهروندان آنها در سراسر جهان بوده است. در تاریخ سوم مارس، یک شرکت رسانه‌ای تحت کنترل نیروهای مسلح روسیه «زوزدا»، گزارشی را با این عنوان منتشر کرد: «بیل گیتس، آزمایشگاه مخفی و توطئه شرکت های دارویی: چه کسی می‌تواند از کروناویروس بهره‌مند شود؟»

این گزارش چنین مطرح می‌کند كه گیتس از این ویروس آگاه بوده و ادعا می‌كند كه فقط افراد «نژاد مونگلوید» می‌توانند مبتلا به ویروس کرونا شوند.