آی وی‌وی می‌گوید چین هرگز از ویروس کرونا درس نخواهد گرفت

آی وی‌وی چین را به دلیل تلاش برای پنهان کردن شیوع ویروس کرونا مورد انتقاد قرار داد

آی وی‌وی  هنرمند معاصر و از فعالان حقوق بشر اهل چین است - John MACDOUGALL / AFP 

این هنرمند دگراندیش گفت نحوه اطلاع‌رسانی کشورش در مراحل اولیه «فرصتی برای انتشار ویروس بود.» او پیش‌بینی می‌کند که چین «هرگز از این همه‌گیری درس نمی‌گیرد.»

آی در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان گفت، چین بدون کنترل و دستکاری اطلاعات، کارکردی نخواهد داشت. 

او گفت:‌ «برای چین همه چیز کاربرد سیاسی دارد. و دلیل روشنی برای اعلام شمار دلخواه خودشان، یا محدود کردن و تغییر دادن و مخدوش کردن واقعیت دارند.»

«برای آنان رقم هیچ معنایی ندارد. در بسیاری از موارد در چین، حتی اسامی واقعی یا شمار واقعی افراد (جان‌باخته در اثر کرونا) را دریافت نمی‌کنید. آن‌ها انگار کاملا نابود شده‌اند، چون حکومت به دنبال (حفظ) وجهه خود است.»

آی پیشتر آمار دولتی موارد مرگ را زیر سوال برده بود. پس از زمین‌لرزه سیچوان در ۲۰۰۸، که گفته می‌شود تقریبا ۹۰ هزار نفر را به کشتن داد، او گروهی را برای شناسایی جوان‌ترین قربانیان زمین‌لرزه تشکیل داد تا با والدین این قربانیان کم‌ سن و سال ملاقات کند و نام آنان، تاریخ تولد و مدارسشان را ثبت کنند. او سپس داستان این کودکان را در سال ۲۰۰۹ در قالب یک اثر هنری به نام «یادآوری» ارائه کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او با تاکید بر این که تاریخ تکرار می‌شود، گفت:‌ «چین هرگز درس نخواهد گرفت. مهم نیست با چه مصیبتی مواجه شوند. تنها چیزی که یاد می‌گیرند این است که چطور با استفاده از قدرت مطلقشان داستان را دستکاری کنند. این نوع نخوت و موفقیت، آنان را به بحران بعدی رهنمون خواهد شد.»

آی گفت:‌ «حیف است. بدون شک باید رفتارشان را عوض کنند و یاد بگیرند که چطور علمی برخورد کنند و به مردم خود اعتماد کنند. در چین هیچگونه اعتمادی میان رهبران و مردم‌، بین خود مردم، و بین فهم افراد با یکدیگر از وضعیت فعلی و آینده،  وجود ندارد.»

آی همچنین معتقد است که ویروس کرونا «حکومت پلیسی» را تقویت کرده است و به حکومت اجازه داده است  از طریق سیستم مبتنی بر رنگ را که برای دنبال کردن حرکت مردم و جلوگیری از انتشار ویروس طراحی شده است، اطلاعات شهروندان را جمع‌آوری کند.

آی در سال ۲۰۱۱ در چین به اتهام تقلب مالیاتی  از سوی مقامات بازداشت شد، و به عنوان مجازاتی برای فعالیت‌های سیاسی او تلقی شد. او اکنون در کمبریج بریتانیا زندگی می‌کند. 

بنا به باور موجود، ویروس کرونا از یک بازار خرید و فروش حیوانات وحشی زنده در ووهان چین نشات گرفته است و به علت فاصله نزدیک انسان‌ها به این حیوانات، به انسان سرایت کرده است. تا زمان نگارش این خبر، دولت چین چهار هزار و ۶۳۲ مورد مرگ بر اثر این بیماری را گزارش کرده است. 

© The Independent