نگرانی اتحادیه عرب از تشدید درگیری های نظامی در لیبی

دخالت ترکیه، آتش جنگ لیبی را بیشتر از پیش شعله ور می کند

نیروها ارتش ملی لیبی، شبه نظامیان وابسته به دولت وفاق ملی را متهم به نقض آتش بس می کنند. عکس از: ‏AFP‏

در حالی که گسترش انتشار بیماری کرونا سراسر جهان را با چالش بی سابقه رو به رو کرده و همه کشورها در صدد مقابله با این ویروس مرگبار هستند، اما طرف های درگیر در جنگ لیبی بار دیگر آتش بس را نقض کرده و بدون این که پروای به پیامدهای ناگوار  جنگ داشته باشند؛ مواضع یکدیگر را هدف حمله قرار دادند. پس از وقوع درگیری میان نیروهای وابسته به دولت وفاق ملی و نیروهای ارتش ملی این کشور، فتحی المریمی، مشاور پارلمان لیبی، گروه های تروریستی را متهم به نقض آتش بس کرده و علاوه داشت که جنگجویان اجیر شده سوری متعلق به جبهه النصره که توسط ترکیه به لیبی آورده شده اند، عامل اصلی ناامنی ها در کشور هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، اتحادیه عرب با صدور اعلامیه از آغاز مجدد جنگ در لیبی ابراز نگرانی کرده و افزود: به رغم این که تمامی طرف های درگیر در بحران لیبی تعهد به رعایت آتش بس کرده بودند، اما به نظر می رسد این کشور تا هنوز برای رسیدن به آرامش راه درازی را در پیش دارد. تردیدی نیست که زمینه آتش بس کنونی پس از تلاش های زیادی از سوی سازمان ملل متحد، اتحادیه عرب و سازمان های منطقه ای فراهم شده است تا سازمان های امدادرسانی کمک های بشردوستانه را به افراد آسیب دیده از جنگ برسانند.

این در حالی است که شیوع بیماری کرونا منجر به افزایش شدید نگرانی ها در لیبی شده، زیرا تداوم جنگ می تواند خطر گسترش این بیماری مرگبار را افزایش دهد و سلامتی مردم را در سراسر لیبی در خطر اندازد.  

اتحادیه عرب همچنان نسبت به تشدید درگیری ها در اطراف طرابلس، ابراز نگرانی کرده و هشدار داده است که اوج گیری مجدد جنگ، باعث نابودی زیرساخت های اساسی اقتصادی و بهداشتی شده و ساکنان این مناطق را متحمل خسارت های فراوان جانی و مالی بسیاری کرده است.

در همین راستا، فتحی المریمی، مشاور پارلمان لیبی در صحبتی که با ایندپیندت عربی داشت، گفت: بایستی تمام سازمان های بین المللی و منطقه ای بدانند که ترکیه با دخالت در امور داخلی لیبی و آوردن جنگجویان اجیره شده تروریستی، آتش جنگ را در لیبی بر افروخته است.

در پیوند به نامه عقیله صالح، رئیس پارلمان شرق لیبی به سازمان ملل متحد، فتحی المریمی، گفت: هدف از ارسال این نامه آگاه کردن سازمان ملل و پنچ عضو دایمی شورای امنیت از واقعیت اوضاع در لیبی بود، زیرا ترکیه با همکاری قطر به یک کشور مستقل لشکرکشی می کند و تمام زیرساخت های اساسی کشور را به نابودی می کشاند. وی علاوه کرد: رئیس پارلمان شرق لیبی در نامه که به سازمان ملل فرستاده است خواستار اتخاذ تدابیر لازم در برابر اقدامات ترکیه شده و از سازمان ملل خواسته است با در نظر داشت قوانین و هنجارهای بین المللی مانع دخالت و اقدامات ترکیه شود و یا این که به ارتش ملی لیبی اجازه دهد برای مقابله با ترکیه، سلاح و مهمات نظامی را وارد کشور کند.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia