واکنش فلسطینی ها به کمک پنج میلیون دلاری آمریکا به فلسطین

واشنگتن سعی می کند روابط خود را با فلسطین از سر گیرد

گوشه ای از برگزاری مراسم آتش مقدس در شهر بیت لحم در کرانه باختری. عکس از: ‏AFP‏

پس از این که دیوید فریدمن، سفیر ایالات متحده در اسرائیل اعلام کرد به منظور همکاری برای جلوگیری از گسترش شیوع بیماری کرونا در فلسطین، واشنگتن قصد دارد 5 میلیون دلار به بیمارستان های فلسطین کمک کند، مقامات فلسطینی واکنش تندی در برابر این اقدام از خود نشان دادند.

در همین راستا، یکی از مقامات ارشد فلسطینی که نخواست نامش فاش شود؛ گفت: کمک 5 میلیون دلاری آمریکا به فلسطین یک اقدام شرم آور است. وی خاطر نشان کرد که واشنگتن سعی دارد با استفاده از وضعیت حساس کنونی خود را دوست و همکار ملت فلسطین نشان دهد و روابط آمریکا و فلسطین که از اواخر سال 2017، به حالت تعلیق درآمده است را دو باره احیا کند. این مقام فلسطینی در صحبتی که با ایندیپندنت عربی داشت، تأکید کرد که در شرایط کنونی و تا زمانی که آمریکا طرح صلح ترامپ  که تمام حقوق فلسطینی ها را پایمال می کند؛ کنار نگذارد فلسطین حاضر به از سرگیری روابط با واشنگتن نیست.

وی علاوه کرد: اگر مسئله بیت المقدس شامل مذاکرات نشود؛ دولت ترامپ نیز خارج از مذاکرات و گفت و گو ها باقی خواهد ماند، زیرا فلسطین نمی تواند دولتی را که از راست افراطی در اسرائیل حمایت می کند، به عنوان حامی روند صلح تلقی کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته کاخ سفید زمانی تصمیم به دادن کمک 5 میلیون دلاری به فلسطین گرفت که شماری از اعضای کنگره خواستار کمک به فلسطین شدند تا ملت فلسطین را در راستای مقابله با بیماری کرونا یاری کنند. سپس دیوید فریدمن، سفیر ایالات متحده در اسرائیل اعلام کرد که واشنگتن 5 میلیون دلار به بیمارستان ها و خانواده های فلسطینی که در نتیجه انتشار ویروس کرونا آسیب دیده اند، کمک می کند. فریدمن علاوه کرد: ایالات متحده که به عنوان بزرگترین ارائه دهنده کمک های بشردوستانه در جهان به شمار می رود، خود را متعهد به همکاری با مردم فلسطین می داند.

از سوی دیگر، ابراهیم ملحم، سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین با اشاره به کمک 5 میلیون دلاری ایالات متحده گفت: فلسطین تا کنون هیچ کمکی از دولت آمریکا دریافتن نکرده و هرگز آماده پذیرش کمک از جانب واشنگتن نیست؛ زیرا فلسطینی ها نیازی به کمک های دولت آمریکا ندارند و در حال حاضر، هیچ گونه روابط دیپلماتیک میان دو جانب وجود ندارد. اما چند ساعت بعد، سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد که کمک مالی آمریکا از سوی بنیاد امداد کاتولیک برای بخش بهداشت فلسطین فرستاده شده است و فلسطین ضمن استقبال از این کمک، از مردم ایالات متحده سپاسگزاری می کند.

در همین حال، وزارت امور خارجه ایالات متحده اعلام کرد که واشنگتن تصمیم گرفته است 5 میلیون دلار از طریق اداره توسعه بین المللی آمریکا برای فلسطین کمک کند و البته این کمک بخشی از بسته 500 میلیون دلاری آمریکا برای مقابله با بیماری کرونا در شماری از کشورهای جهان است. قابل ذکر است که در برخی از موارد، ارسال این گونه کمک ها از طریق بنیاد امداد کاتولیک صورت می گیرد.

پس از شیوع ویروس کرونا در سرزمین های فلسطینی و نگرانی از گسترش انتشار این بیماری، شماری از اعضای دموکرات در کنگره آمریکا خواستار کمک برای مهار این بیماری مرگبار در فلسطین شده و ابراز نگرانی کردند که شیوع این بیماری نه تنها فلسطینی ها را با فاجعه رو به رو می کند بلکه این بحران می تواند تهدیدی برای منافع آمریکا در منطقه محسوب شده و سلامتی شهروندان اسرائیلی را نیز در خطر اندازد.

از سوی دیگر و در حالی که واشنگتن از ژانویه 2018، تمام کمک های خود را به فلسطین که حدود 500 میلیون دلار در سال می شود؛ متوقف کرده است، اما اعضای کنگره اظهار می دارند که در بودجه سال 2020، ایالات متحده، 75 میلیون دلار کمک به فلسطین در نظر گرفته شده است.

در همین حال، جهاد حرب، پژوهشگر سیاسی با اشاره به کمک 5 میلیون دلاری آمریکا به فلسطین، می گوید: بعید به نظر می رسد که این کمک اهداف سیاسی در پی داشته باشد، زیرا ایالات متحده در حال حاضر به شدت درگیر مبارزه با بیماری کرونا و پیامدهای اقتصادی این بحران بوده و سرگرم فراهم کردن زمینه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر آینده است. وی افزود: به رغم این که کمک اخیر ایالات متحده از سوی یک بنیاد خیریه به ملت فلسطین فرستاده شده است، اما به دلیل جانبداری واشنگتن از رژیم اسرائیل، شهروندان فلسطینی تمایل چندانی به دریافت این گونه کمک ها نشان نمی دهند.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia