بحران کرونا؛ بریتانیا نمی‌تواند به روابط سابقش با چین بازگردد

وزیر خارجه بریتانیا می‌گوید ایجاد روابطی هم‌چون گذشته با چین کار آسانی نیست

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا - Andrew Parsons/10 Downing Street/Handout via REUTERS 

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا هشدار داده که پس از خاتمه بحران کرونا، روابط بریتانیا و چین نمیتواند به روال سابق بازگردد. 

آقای راب گفت بریتانیا خواهان «تحقیقات عمیق» در مورد عوامل اپیدمی و دلیل عدم اقدام برای متوقف کردن آن در آغاز مرحله شیوع است.

آقای راب این اظهارات را در گرماگرم درخواست اعضای حزب محافظه کار برای تجدیدنظر در روابط میان بریتانیا و چین مطرح کرده است. ویلیام هیگ، رهبر اسبق حزب محافظه کار گفته است بریتانیا باید برخوردی «سختگیرانه تر» در قبال مسائلی از جمله شرکت دادن موسسه چینی هواوی در تعبیه شبکه «جی پنج» داشته تا از اتکای استراتژیک به یک کشور کمونیستی اجتناب کند. 

اظهارات آقای راب به دنبال یک تله کنفرانس با رهبران هفت اقتصاد بزرگ جهان (جی ۷) از جمله دونالد ترامپ منتشر شده که مستقیما چین را به دروغگویی در مورد آمار تلفات ناشی از کرونا متهم کرده است. او همچنین تکرار کرده که ویروس کرونا احتمالا از یک آزمایشگاه در چین آغاز شده است.

آقای راب در کنفراس خبری روزانه نخست وزیری در پاسخ به این که آیا روابط میان بریتانیا و چین در نتیجه اپیدمی کرونا تغییر خواهد کرد، گفت: «ما باید به کلیه جنبههای آن نگاه و با تعادل عمل کنیم، اما تردیدی نیست که پس از این بحران نمی توانیم به آنجایی که بودیم بازگردیم.»

«باید این سئوالات دشوار را بپرسیم که این (بحران) چگونه آغاز شد و چرا پیش از این متوقف نشد.»

پکن بهخاطر واکنش کندش در قبال نخستین موارد کووید ۱۹ در شهر ووهان، در أواخر سال گذشته، مورد انتقاد قرار گرفته است. در آن هنگام، پلیس چین دکتر لی ونلیانگ را که تلاش کرد در مورد بروز اپیدمی هشدار دهد، به دلیل «انتشار شایعات نادرست» بازداشت کرد. منتقدان، شیوع ویروس کرونا را به بازار خرید و فروش وحوش نسبت داده اند که زمینه لازم برای جهش باکتری و میکروب از حیوان به انسان را فراهم می‌آورد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

در مورد شفافیت عملکرد مقامات چین در اعلام تعداد و تلفات و نواحی شیوع ویروس نیز تردیدهایی وجود دارد. 

آقای راب در غیبت بوریس جانسون، که دوره نقاهت خود را از ابتلا به کووید ۱۹ می گذراند، کفالت نخست وزیری را برعهده دارد. او گفت بریتانیا در ارتباط با بازگشت شهروندان این کشور از ووهان و توزیع تجهیزات (پزشکی) با چین همکاری های مثبتی داشته است.

او اما افزود: «فکر میکنم پس از درسهایی که گرفته ایم – از جمله شیوع ویروس – باید همه چیز را عمیقا و با دقت بسیار مورد بررسی قرار دهیم. به هیچ‌وجه فکر نمی کنم بتوانیم از زیر آن شانه خالی کنیم و (این بررسیها) باید راهبردی علمی داشته باشد.»

اما آقای راب ضمن خودداری از اشاره به نتیجه هرگونه تجدیدنظر (در روابط با چین) گفت: «ما با دقت هرچه تمامتر و با همکاری شرکای بین‌المللی مان و نیز سازمان بهداشت جهانی و دیگر نهادهای جهانی، خواهیم دید این اپیدمی چگونه آغاز شده و برای اجتناب از آن در آینده چه می توان کرد.»

«تا زمانی که پاسخ این سئوالها را نگرفته‌ایم، نمیتوانیم به پیش برویم.»