کرونا در آمریکا؛ لغو قانون منع استفاده از ماسک‌های «کوکلاکس کلان»

پیش از این یک فرقه آمریکایی از این ماسک‌ها برای مخفی کردن هویت خود بهره می‌بردند

تا پیش از این تنها در نمایشها و یا برای حفاظت شخصی در برخی صنایع از جمله بخش درمانی حق استقاده از این ماسک‌ها وجود داشته است- ANDREW MEARES / AFP

ایالت جورجیای آمریکا قانون منع استفاده از ماسکهای کوکلاکس کلان را لغو کرده تا مردم بتوانند در طول اپیدمی کرونا از ماسک صورت استفاده کنند.

برایان کِمپ، فرماندار جورجیا روز دوشنبه این قانون را که تبعیت از توصیه های مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های ایالات متحده را در مورد پوشیدن ماسک یا پوشاندن صورت در اماکن عمومی دشوار می کرد، لغو نمود.

مصوبه سال ۱۹۵۱ مقرر می کرد که «زدن ماسک، پوشیدن کلاه خود (باشلق)، یا ابزار یا پوششی که بخشی از صورت را پنهان کرده یا بپوشاند، یا به منظور مخفی کردن هویت شخص در اماکن یا املاک عمومی  پوشیده شود، و یا بدون اجازه مکتوب صاحب یا ساکن یک ملک خصوصی در آن ملک استفاده شود»، سوء رفتار تلقی خواهد شد. 

موارد استثناء از این قانون، پوشش صورت در نمایشها، حفاظت شخصی در برخی صنایع از جمله بخش درمانی و ماسک های ضد گاز است.

هدف این مصوبه مبارزه با فرقه کوکلاکس کلان در پوشاندن صورتشان بود.

آقای کمپ گفت هدف از لغو این قانون آزاد گذاشتن ساکنان جورجیا در پوشاندن صورتشان «بدون وحشت از پیگیری قانونی» است.

در حالی که برخی مقامات به ویژه سیاهپوستان آمریکایی در مورد پیامد لغو این قانون اظهار نگرانی کرده اند، فرماندار جمهوریخواه جورجیا از حمایت هردو جناح حزبی جمهوریخواه و دموکرات برخوردار است.

سناتور نیکما ویلیامز از حزب دموکرات به شبکه فاکس ۵ ایالت آتلانتا گفته است که «مردم هرچه در خانه در دسترس دارند، شال، دستمال گردن، برای گذاشتن روی صورتشان استفاده می کنند. نمی خواهم این به غلط تعبیر بشود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«نمی خواهم کسی سلامت و ایمنی اش را به خطربیندازد، چون هویتش در یک فروشگاه مواد غذایی یا داروخانه مشخص نیست.»

ایالاتی نظیر نیویورک به ساکنانش دستورداده طبق توصیه های مرکز مبارزه و پیشگیری بیماریها، در صورتی که رعایت مقررات حفظ فاصله اجتماعی ممکن نباشد، در اماکن عمومی از ماسک صورت استفاده کنند.

اکثر ایالات آمریکا از جمله جورجیا هنوز چنین راهنمایی منتشر نکرده اند.

در ایالت جورجیا آمار رسمی حاکی از آن است که ۱۵۶۰۰ نفر به بیماری کووید۱۹ مبتلا شده و ۵۸۷ نفر بر اثر عوارض آن جان سپردهاند.

© The Independent

بیشتر از جهان