کرونا در آمریکا؛ دستور ترامپ برای تشکیل شورای ویژه اقتصادی

مدیران آمازون، فیسبوک و چند چهره سیاسی در این شورای اقتصادی حضور دارند

ترامپ تلاش می‌کند تا راهی برای بازگشایی اقتصاد آمریکا پیدا کند  - POOL / Getty Images via AFP

دونالد ترامپ که طی روزهای گذشته بی‌تابی زیادی برای بازگشایی کسب‌وکارهای آمریکا در اثنای شیوع ویروس کرونا در این کشور نشان‌داده است، با تشکیل شورایی از برخی از افراد شناخته‌شده در سیلیکون‌ولی و نیز وال‌استریت، از آنها برای تصمیم‌گیری درباره آن که چه زمانی اقتصاد کشور به شرایط عادی برگردد، مشورت خواهد گرفت. 

منظور از چهره‌های مرتبط با وال‌استریت، شخصیت‌هایی در شرکت‌ها و موسسات اقتصادی در نیویورک است، و سیلیکون‌ولی هم مکانی است که شرکت‌هایی مانند گوگل، فیس‌بوک، توییتر، لینکداین، تسلا و برخی دیگر شرکت‌های جهانی در آن قرار دارند. 

تشکیل این شورا پس از آن اعلام شد که طی روزهای گذشته، تلاش ترامپ برای اعلام یک زمان مشخص برای بازگشایی کسب‌وکارها، با مقاومت برخی از فرمانداران‌ ایالت‌های مختلف آمریکا مواجه شد. فرمانداران می‌گویند، این ویروس و روند شیوع آن است که مشخص می‌کند چه زمانی باید برای بازگشایی اقتصاد اقدام کرد نه دستور از بالا به پایین دولت فدرال، و از آن گذشته، چنین تصمیمی در حوزه اختیارات دولت فدرال نیست. اما آقای ترامپ گفته است که اختیارات تام دارد و می‌تواند چنین تصمیمی بگیرد. این امر باعث شده است که بحثی جدی و با شدت و حدت در خصوص قانونی بودن چنین اظهارنظری در آمریکا در گیرد و ادامه یابد. 

به همین جهت، تشکیل چنین شورایی نشان‌گر آن است که آقای ترامپ تلاش دارد تصمیم به بازگشایی کشور را به نوعی به اجماع صاحبان صنایع و مراکز اقتصادی منوط کند و اندکی از بار سخنان قبلی خود بکاهد و وانمود کند که او به تنهایی چنان تصمیمی نخواهد گرفت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تلاش‌ها برای بازگشایی اقتصاد آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که در روز چهارشنبه ۱۴ آوریل، اعلام شد که ممکن است سیاست‌های مرتبط با فاصله‌گیری اجتماعی حتی تا سال ۲۰۲۲ ادامه پیدا کند. 

در بین افرادی که دونالد ترامپ، رئیس ‌جمهوری آمریکا، برای حضور در این شورا در نظر گرفته است، می‌توان به رئیس بانک و موسسه مالی جی پی مورگان چیس، و همچنین استفان شوارزمن، مدیر بلاک‌استون، تیم کوک، مدیر شرکت اپل، مارک زاکربرگ، مدیر فیس بوک، و مارک کیوبان، میلیاردر کارآفرین که البته یکی از منتقدان ترامپ بوده است، اشاره کرد. 

مشخص نیست افرادی که نامشان در لیست این شورا قرار گرفته است، قبلا برای شرکت در آن مورد مشورت قرار گرفته‌اند و حاضر خواهند شد که در مقام مشورتی یاد شده در خدمت کاخ سفید باشند یا نه. اگر چه، یک منبع آگاه در خصوص چنین تصمیمی در کاخ سفید، به نیویورک تایمز گفته است که از قبل هیچ تماسی در این خصوص با افراد یاد شده گرفته نشده است و در خصوص پیوستن افراد به فهرست، با آنها مشورت نشده است. 

سه‌شنبه شب، کاخ سفید بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن اسامی افراد یاد شده مطرح شده بود و شامل هفده صنعت بزرگ آمریکا می‌شود. بر اساس آن بیانیه، این افراد «مسیر آینده برای شکوفایی» آمریکا را ترسیم خواهند کرد. 

این فهرست همچنین شامل جف بیزوس، مالک شرکت آمازون خواهد بود که البته مالک روزنامه واشینگتن پست نیز هست؛ روزنامه‌ای که طی هفته‌های گذشته، انتقادات مداومی نسبت به عملکرد آقای ترامپ در خصوص نحوه مواجهه و سیاست‌گذاری برای مقابله با شیوع ویروس کرونا مطرح کرده است. این فهرست همچنین شامل دو تن از دوستان ترامپ نیز هست. از جمله میکی آریسون، مدیر شرکت کشتی‌های مسافرتی و گردشگری کارنیوال، و همچنین یک مالک کازینو در لاس‌وگاس به نام فیل رافین. 

از دیگر اسامی آشنایی که در این فهرست خودنمایی می‌کنند، می‌توان به کاندولیزا رایس، وزیر خارجه سابق آمریکا در زمان ریاست‌جمهوری جورج بوش اشاره کرد. آقای ترامپ درباره اسامی انتخاب شده گفته است:‌ «این اسامی، فکر می‌کنم، بهترین و باهوش‌ترین و درخشان‌ترین‌ها هستند و قرار است به ما ایده‌ بدهند.»

در حالی که حدس‌ها و گمانه‌زنی‌ها در خصوص زمان بازگشایی تدریجی اقتصاد آمریکا ادامه دارد، هنوز بین ایالت‌ها و دولت فدرال هیچ جمع‌بندی مشخصی در خصوص زمان دقیق بازگشایی وجود ندارد. فرماندار سان‌فرانسیسکو روز سه‌شنبه برنامه‌ای را عنوان کرد که اقدامات گام به گام برای بازگشایی اقتصادی این ایالت‌ را مشخص می‌کند، اما گون نیوسام، از این اعلام زمان مشخص خودداری کرده است. 

آقای ترامپ، اعلام زمان بازگشایی اقتصاد کشور را یکی از بزرگترین تصمیمات زندگی خود خوانده است و برخی مشاوران او گفته‌اند که طی روزهای آینده ممکن است چنین تصمیمی اعلام شود.