دونالد ترامپ: من اختیار تام دارم

منتقدان می‌گویند، به استناد بند دوم قانون اساسی رئیس‌جمهور دارای قدرت ذاتی نیست

ترامپ می‌گوید او تنها مقام رسمی کشور است که می‌تواند در بحبوحه بحران کرونا دستور بازگشایی کشور را صادر کند-REUTERS/Leah Millis

دونالد ترامپ با تاکید بر قدرت ریاست جمهوری تا مرز شکستن قانون، اعلام کرد که او «قدرت مطلق» است. در مجادله با نظر کارشناسانی که این ادعا را نادرست خواندند، به نظر می‌رسد که رییس‌جمهور برای یک زورآزمایی قانونی بر سر بازگشایی کشور در میانه بحران کرونا آماده می‌شود.

مایک پنس، معاون اول رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که آیا او نیز با رییس جمهور موافق است، گفت: «در زمان جنگ و یا بروز بحران، ریاست جمهوری "اختیار تامِ بدون چون وچرا" دارد».

آقای ترامپ همچنان معتقد است که قدرت او در هر زمانی بدون محدودیت است. کارشناسان هر دو طرفِ بحث با این ادعای او مخالفند هر چند که رییس جمهور دارای اختیارات وسیع جنگی نیز هست.

ترامپ در توئیت صبح دوشنبه اعلام کرد که او تنها مقام رسمی در کشور است که می‌تواند در بحبوحه همه‌گیری ویروس، دستور بازگشایی کشور را صادر کند.

وی در ادامه توییت خود گفت: «به منظور ایجاد درگیری و سردرگمی ، برخی از رسانه های اخبار کذب می‌گویند که بازگشایی ایالات، منوط به دستور فرمانداران آن ایالت‌ها است، نه رییس جمهور و دولت فدرال. بگذارید کاملا روشن کنم که این حرف غلط است. بنا به چندین دلیل درست و واضح، این تصمیم با رییس‌جمهور است.»

برخی از فرمانداران بطور غیرمستقیم گفتند در صورت صدور همچین دستوری به احتمال زیاد آن را نادیده بگیرند، با این ادعا که آنها اختیار لازم جهت بازگشایی در داخل مرزهای خود را دارند. تعدادی از ایالات سواحل شرقی و غربی تصمیم دارند در زمان مساعد شدن شرایط محدودیت‌ها را کاهش دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما آقای ترامپ روز دوشنبه دوباره ادعا كرد: آمریکایی ها می‌خواهند به سرِ کار برگردند» و همچنین ضربه اقتصادی برای حفظ شرایط فعلی به مدت طولانی می‌تواند وحشتناک باشد.

زمانی که از او سوال شد بطور دقیق در کجای قانون اساسی به وی اختیاری ورای اختیارات مدیران ارشد داده شده، او در پاسخی کاملا سیاسی (و نه با مستندات قانونی) گفت: «‌خیلی دلم می‌خواهد بدانم ایالت‌هایی که (فرماندارانی که) از دستور بازگشایی  سرپیچی کنند، چطور می خواهند برای انتخابات کاندید شوند.»

بعضی از متخصصین معتقدند چنین چیزی در قانون نیامده است.

ویلیام گلستون، دستیار سابق کلینتون در کاخ سفید و مشاور فعلی موسسه بروکینگ می‌گوید: « آیا رئیس‌جمهور ترامپ می‌تواند به فرمانداران ایالات دستور تغییر مسیر بدهد؟ جواب مختصر نه است، مگر اینکه بخواهد قانون اساسی را نادیده بگیرد.»

ادعاهای آقای ترامپ در مورد اختیارات ریاست جمهوری  به موضوع اصلی نشست خبری تبدیل شد. در حالی که دانشگاه جان هاپکینز تعداد مبتلایان در ایالات متحده بالغ بر ۵۷۲ هزار نفر و تعداد درگذشتگان۲۳ هزار نفر اعلام کرده است.

رئیس جمهور بیشترِ  صبح خود را در توییتر گذارند با توییت مجدد این ادعا که او - و تنها او - بطور قانونی این قدرت را دارد که دستور بازگشایی اقتصادی و برگشت مردم به زندگی روزمره در پنجاه ایالت را صادر کند.

اما کارشناسان با او مخالفند.

والتر شووآب مسئول دفتر صیانت از اخلاق کاری در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما در توییتی اعلام کرد: «‌به نظر من به احتمال اینکه کاخ سفید مشاوره  جدیدی از دفتر مشاورین قانونی ریاست جمهوری دریافت کرده باشد، مبنی بر مطلق بودن اختیارات رئیس جمهور در شرایط بحرانی؛ صفر درصد است. اگر چنین مشاوره‌ای وجود داشته باشد، ارزش آن کمتر از دستکش جراحی مستعملی است که امروز دیدم روی چمن‌ها افتاده بود.»

تحلیل‌گر دیگری می‌گوید هیچ تعریفی از «قدرت ذاتی» در قانون اساسی در تایید ادعای آقای ترامپ وجود ندارد.

به گفته ویلیام گلستون، از مقامات دولت کلینتون: «‌هیچ قانون فدرالی به آقای ترامپ اختیار ابطال تصمیمات ایالت‌ها را نمی‌دهد. به استناد بند دوم قانون اساسی او دارای قدرت ذاتی نیست و هیچ اختیار دیگری مبنی بر نظارت بر قانون اساسی ندارد. اگر فرمانداران تصمیم بگیرند که تصمیم او مبنی بر بازگشایی را نادیده بگیرند، این تصمیمِ آنهاست و رییس‌جمهور حق دخالت ندارد.»

© The Independent