مایک پومپئو: خامنه‌ای برای مقابله با کرونا پول دارد

«ارسال مقادیر زیاد پول به رژیم موجب دسترسی مردم به آن نمی‌شود»

مایک پومپئو می‌گوید آیت‌الله خمینی میلیاردها دلار پول ذخیره دارد-MANDEL NGAN / AFP

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر تاکید کرد که به رغم اصرار مقامات تهران، واشینگتن قصد ندارد به جمهوری اسلامی پول نقد تحویل دهد چون این پول برای سلامت مردم هزینه نخواهد شد.

به موازات شیوع گسترده کووید-۱۹ در ایران، مقامات جمهوری اسلامی تلاش گسترده‌ای را برای دستیابی به منابع مالی از طریق درخواست وام پنج میلیارد دلاری از صندوق بین‌المللی پول و تلاش برای آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده در خارج از کشور، آغاز کردند.

در حالی که صندوق بین‌المللی پول پس از هفته‌ها هنوز به درخواست تهران پاسخ نداده است، وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید منابع مالی که تهران برای دریافت آن اصرار دارد، برای سلامت مردم هزینه نخواهد شد.

مایک پومپئو گفت: «ما کمک‌های بشردوستانه واقعی را به مردم ایران پیشنهاد کردیم. اما قصد ارسال پول نقد به مقامات ایران را نداریم. در واقع این پول به جایی که ما علاقه داریم نخواهد رسید.»

اشاره وزیر امور خارجه آمریکا به پیشنهاد کمکی است که از سوی رئیس‌جمهور آمریکا برای مقابله با شیوع کرونا در ایران مطرح شده بود. اما در همان زمانی که دولت روحانی تاکید داشت برای مقابله با کرونا پول و تجهیزات ندارد، وزارت امور خارجه پیشنهاد کمک آمریکا را ریاکارانه توصیف کرد و گفت، ایران از آمریکا کمک نخواسته و نمی‌خواهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند مقامات دولت مدعی هستند اگر دولت پول داشت، می‌توانست بهتر با شیوع کرونا مقابله کند، در همین روزها خبر گم شدن ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی منتشر شده است. بودجه‌ای که قرار بود برای خرید کالاهای اساسی هزینه شود. پیش از این نیز خبرهایی در مورد استفاده از میلیاردها دلار ارز دارو برای واردات کالاهای لوکس یا کابل برق منتشر شده بود.

پومپئو در گفتگو با برنامه مورنینگ‌نیوز تصریح کرد که «اگر هدف نجات جان مردم ایران است، ارسال مقادیر زیاد پول به رژیم ایران، باعث دسترسی مردم به آن نمی‌شود. این پول صرف پولشویی، غارت و اهداف فاسد خواهد شد. این رویکردی نادرست برای کمک به داخل ایران است و متاسفانه رژیم ایران نیز کمک‌های ما را نپذیرفته است.»

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه گفت: «علاوه بر این، آنها ظرفیت‌های خود را نادیده گرفته‌اند. آنها پول دارند و خامنه‌ای میلیاردها دلار ذخیره دارد. اینگونه نیست که ایران ظرفیت و منابع مالی را برای رسیدگی به این مشکل نداشته باشد.»

در همین حال واشینگتن‌فری بیکن به نقل از منابع خود گزارش داده است که آمریکا از اینکه ۱.۶ میلیارد دلار اموال بلوکه شده ایران در لوکزامبورگ آزاد نمی‌شود، اطمینان حاصل کرده است. روحانی اخیر ادعا کرده بود ایران در این دعوای حقوقی به پیروزی رسیده و اموال بلوکه شده ایران در لوکزامبورگ آزاد شده است.

اما دادگاه لوکزامبورگ در بیانیه‌ای اعلام کرد که تصمیم نهایی نیست.

۱.۶ میلیارد دلار اموال مسدود شده ایران بخشی از ۷ میلیارد دلار دارایی‌های مسدود شده در خارج از کشور است که خانواده قربانیان حمله‌های تروریستی ۱۱ سپتامبر خواستار دسترسی به آن هستند.

تهران با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی نقشی در این حمله‌ها نداشته، به دنبال رفع توقیف این اموال است.

از سوی دیگر برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که آمریکا به عنوان عمده‌ترین سهامدار صندوق بین‌المللی پول، مانع اعطای وام پنج میلیارد دلاری می‌شود که تهران آن را درخواست کرده است.