«بدون ایزولاسیون، ویروس تا ۴۰۰ روز باقی می‌ماند و ۶۰ میلیون ایرانی را مبتلا می‌کند»

مرکز پژوهش‌های مجلس: آمار مبتلایان به کرونا ۸ تا ۱۰ برابر آمار پروتکل است

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس دوره اوج کووید-۱۹ در ایران را در آبان‌ماه پیش‌بینی می‌کند-ATTA KENARE / AFP

گزارش منتشر شده از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس از آمار مبتلایان و جان‌باختگان در اثر کرونا، با آمار رسمی وزارت بهداشت فاصله بسیار زیاد و با آمار غیررسمی گزارش‌های میدانی و رسانه‌های مستقل، فاصله اندکی دارد. این گزارش همچنین در موارد متعددی از جمله ادعا‌های وزارت بهداشت و دولت در مورد نزولی شدن روند شیوع بیماری در استان‌ها و بی‌توجهی به اهمیت ایزولاسیون در تناقض قرار دارد.

در حالی که وزارت بهداشت تعداد مبتلایان به کرونا در ایران را حدود ۷۵ هزار نفر و تعداد جان باختگان را نزدیک به ۴ هزار و ۷۰۰ نفر اعلام می‌کند، گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که تعداد جان‌باختگان دو برابر و تعداد مبتلایان ۸ تا ۱۰ برابر رقمی است که از سوی این وزارتخانه اعلام می‌شود. به این ترتیب تا امروز بیش از ۸ هزار نفر در اثر ابتلا به کرونا در ایران جان باخته‌اند و ۶۰۰ تا ۷۵۰ هزار نفر هم مبتلا شده‌اند.

این گزارش در توضیح تفاوت آمار می‌‌گوید: «از آغاز بروز بیماری ناشی از کووید-۱۹ در کشور، پروتکل اعلام مبتلایان به بیماری، براساس موارد مثبت قطعی که با تست RT-PCR اثبات شده باشد، تعیین شد. این تست تاکنون در بیمارانی انجام می‌شود که به‌دلیل علائم شدید در بیمارستان بستری می‌شوند. یعنی افرادی که به ویروس آلوده می‌شوند، ولی به‌دلیل عدم علامت و يا به خاطر خفیف بودن علائم نیاز به بستری ندارند یا اصلاً به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند و براساس تجربه کشور چین، حدود ۸۰ درصد مبتلایان را شامل می‌شود، در این آمار محاسبه نمی‌شوند.» این گزارش در ادامه می‌نویسد: «لذا می‌توان تخمین زد که آمار واقعی مرگ و میر که نتوانسته شمارش شود حدود ۰.۸ برابر آمار به‌دست آمده از پروتکل اعلام مبتلایان و آمار مبتلایان بین ۸ تا ۱۰ برابر آمار پروتکل است.»

تردید در مورد صحت و دقت آمار وزارت بهداشت از سوی نخست اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران (۳۰ بهمن‌ماه) مطرح بود. بسیاری از رسانه‌های مستقل خارج از ایران و گزارش‌های میدانی حکایت از آن داشت که تعداد مبتلایان و جان‌باختگان بسیار بیشتر از رقمی است که از سوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود. برخی نشانه‌های دیگر از جمله حفر خندق‌های بزرگ در بهشت معصومه قم و اضافه کردن یک قطعه جدید با ظرفیت ۱۰ هزار قبر در بهشت‌زهرا هم با رقم زیر ۵ هزار جان‌باخته در کل کشور همخوانی ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بخش دیگری از گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس که همچنان با مواضع دولت و وزارت بهداشت در تناقض است، به اهمیت قطع زنجیره شیوع بیماری اشاره شده است. در حالی که حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران به رغم توصیه متخصصان بر بازگشت مردم به جامعه و ازسرگیری فعالیت‌های اقتصادی اصرار جدی دارد، مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید قطع زنجیره انتقال از اصول پذیرفته شده برای کنترل بیماری‌های همه‌گیر است.

این گزارش پیش‌بینی می‌کند که بدون مداخله دولت، ۶۰ میلیون نفر در کشور به کرونا مبتلا می‌شوند و این بیماری تا ۴۰۰ روز در کشور باقی می‌ماند. دوره اوج بیماری در این صورت در آبان‌ماه سال جاری خواهد بود.

این گزارش همچنین چهار سناریو را در صورت مداخله دولت پیش‌بینی کرده است. مداخله بر پایه ایزولاسیون ۱۰ درصدی: در این صورت ۵۳۰ هزار نفر در تهران و ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در کل کشور مبتلا می‌شوند. تعداد فوتی‌ها در تهران ۶ هزار و ۵۰۰ نفر و در کل کشور ۳۰ هزار و ۷۰۰ نفر خواهد بود. مدل‌های دیگر بر اساس ایزولاسیون ۲۵ درصدی، ۳۲ درصدی و ۴۰ درصدی است. در مورد آخر ۱۵۹ هزار نفر در تهران و ۸۱۱ هزار نفر در کل کشور مبتلا می‌شوند و تعداد قربانیان در تهران هزار و ۱۲۰ نفر و در کل کشور ۶ هزار و ۳۰ نفر خواهد بود.

در بخش دیگری از این گزارش در مورد روند شیوع بیماری در ایران، تناقض دیگری با گفته‌های وزارت بهداشت نمایان می‌شود. در حالی که مقامات وزارت بهداشت ادعا می‌کنند روند بیماری در اغلب استان‌ها نزولی بوده، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی می‌گوید در ۶ هفته شیوع بیماری در ایران، این روند کماکان افزایشی بوده است. این مرکز به نمونه چین اشاره می‌کند که با مداخله و ایزولاسیون باوجود جمعیت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفری توانست اپیدمی را با حدود ۷۰ هزار مورد ابتلا و ۳ هزار و ۵۰۰ مرگ در ۸ هفته کنترل کند.

در ادامه این گزارش به تجربه دیگر کشورها در مقابله با شیوع کرونا از جمله «آرام کردن کاهش آسیب»، «استراتژی مهار» و «سرکوب قاطع» اشاره شده است.

با این وجود دولت حسن روحانی که ناتوان از تامین هزینه‌های شهروندان در صورت تعطیلی کسب و کارها است، مردم را به سوی بازگشت به جامعه و ازسرگیری فعالیت‌های اقتصادی هدایت می‌کند. به رغم ادعا‌هایی که در مورد نظارت دولت بر فاصله‌گذاری اجتماعی مطرح می‌شود، هیچ نشانه‌ای از ثمربخشی این نظارت‌های مورد ادعا دست‌کم در سیستم حمل و نقل عمومی و خیابان‌ها و پیاده‌روها مشاهده نمی‌شود.

بیشتر از