کرونا در اندونزی؛ استفاده از «ارواح» برای درخانه‌نگهداشتن مردم

وزیر بهداشت اندونزی: تاکنون ۴۵۵۷ نفر در سراسر کشور به کرونا مبتلا شده‌اند

دهکده‌ای در اندونزی راهی جدید را برای در خانه نگه داشتن مردم و اعمال رعایت فاصله در اجتماع به کار بسته و گروهی از «ارواح» را در منطقه برای ترساندن ساکنین به کار گرفته است.

گروهی از جوانان در دهکده کپوح در جزیره جاوا، ظاهرا با اداره پلیس محل هماهنگ کرده‌اند تا تیمی از داوطلبان آنها لباس افسانه‌ای «پوچانگ» به تن کنند که در افسانه‌های محلی نماد ارواح در برزخ درگذشتگان است.

پوچانگ همچنین به عنوان «ارواح کفن‌پوش» شناخته می‌شود و معمولا ترسیم گر روحی است که از سر و گردن تا زیر پا در کفن سفید پوشیده شده است.

به گزارش رویترز، این تیم امیدوار است با استفاده از خرافات مردم را بترساند و آنها را در خانه نگه دارد چرا که ویروس کرونا به شیوع سریع خود در سراسر این مجمع‌الجزایر جنوب شرق آسیا ادامه می‌دهد. روز دوشنبه وزیر بهداشت اندونزی اعلام کرد تاکنون ۴۵۵۷ نفر در سراسر کشور به این ویروس مبتلا شده و ۳۹۹ نفر جان باخته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنجار پاناچانینگتیاس، رئیس گروه جوانان کپوح گفت: «ما می‌خواستیم متفاوت بوده و تاثیری کاملا ترساننده و بازدارنده ایجاد کنیم چرا که پوچانگ وحشتناک است.»

با این وجود، این ارواح وقتی اولین بار در ماه جاری میلادی در سطح منطقه ظاهر شدند تاثیری معکوس ترساندن روستا نشینان و در خانه ماندن آنها داشتند.

بعد از آنکه ساکنان شروع به بیرون آمدن و دید زدن این ارواح کردند، دست اندرکاران مجبور شدند سیاست خود را تغییر داده و به جای ماندن در محلی خاص، گشت‌های ارواح سرگردان را ترتیب دهند.

گرچه ویروس کرونا به تمام ۳۴ استان این مجمع‌الجزایر شیوع یافته است، رئیس جمهور جوکو ویدودو، در برابر صدور فرمان قرنطینه اجباری مشابه وضعیت کشورهای همسایه مانند مالزی، فیلیپین و سنگاپور مقاومت کرده است.

به گزارش جاکارتا پست، او از تمام مردم خواسته بهداشت را رعایت کرده و در اجتماع از یکدیگر فاصله بگیرند ولی مقامات محلی از دولت خواسته‌اند محدودیت‌های گسترده‌تری را اعمال کند چرا که آمار مبتلایان در حال افزایشی تصاعدی است.

پیریادی، دهدار روستا گفت: «ساکنان هنوز اطلاعات کافی برای جلوگیری از شیوع کووید-۱۹ ندارند. آنها می‌خواهند به زندگی عادی خود ادامه دهند و به همین خاطر برای‌شان خیلی سخت است که توصیه‌های در خانه ماندن را رعایت کنند.»

جاکارتا از هر جای دیگری در کشور بدتر تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته است و بیش از ۲ هزار مورد مبتلا و حدود ۲۰۰ مورد مرگ دارد. این شهر اولین منطقه‌ای بود که قوانین سخت‌گیرانه فاصله‌گیری در اجتماع را اعمال کرد و از جمعه پیش بخشی از آن تحت قرنطینه اجباری رفته است.

ترفند مشابه دیگری با ارواح برای ترساندن نوجوانان و در خانه نگه داشتن آنها اما، در مالزی موفقیت‌آمیز از کار درآمد. محمد اورابیل آلیاس از استان ترنگانو تصاویری متعدد از خود در فیسبوک منتشر کرد که سر تا پا سفید پوشیده و نوشت: «آیا امشب هیچ شیفت خالی در اداره پلیس یا ریلا وجود دارد؟ از تنها در خانه ماندن خسته شده‌ام.»

آقای آلیاس ۳۸ ساله به روزنامه محلی هاریان مترو گفت او سر تا پا شبیه روح لباس پوشیده تا نوجوانانی را که قوانین عدم رفت و آمد که برای کاهش سرعت شیوع ویروس کرونا تعبیه شده را نقض می‌کنند، شب‌ها بترساند که در خانه بمانند.

او گفت: «وقتی این عکس‌ها را در فیسبوک منتشر کردم بسیاری از مردم ترسیدند و دیگر نمی‌خواستند خانه خود را ترک کنند. کاربران دنیای اینترنت به من پیام داده و پرسیدند آیا عکس‌ها واقعی هستند یا خیر. من فکر کردم از لحن شوخ‌آمیزم در شرح عکس‌ها پاسخ این سئوال‌ها معلوم بود.»

او ادامه داد: «من به طور واضح صرفا شوخی می‌کردم ولی بسیاری از افراد وقتی لباس گندالف را به تن کردم فکر کردند من روحی واقعی هستم» [گندالف شخصیت ساحر اعظم داستان ارباب حلقه‌ها است.]

مالزی هم تاکنون ۴۸۱۷ مورد ابتلا و ۷۷ مرگ را در اثر ویروس کرونا گزارش کرده است. این کشور برای بیش از سه هفته گذشته تحت قرنطینه اجباری قرار گرفته و افراد حتی نمی‌توانند برای ورزش کردن از خانه خارج شوند، از هر خانواده هم تنها یک نفر می‌تواند برای خرید محصولات ضروری به فروشگاه برود.

© The Independent

بیشتر از جهان