جمع‌آوری ۸۰۰ جنازه از خانه‌هایی در مرکز شیوع کرونا در اکوآدور

وخامت اوضاع باعث شده که، معاون اول رئیس جمهور عذرخواهی کند

تصویر هوایی از کارگران در حال دفن یک تابوت در گورستانی در حومه گوایاویل، اکوادور- Jose Sánchez / AFP

همزمان با فشار شدید ویروس کرونا بر سرویس‌های‌ اضطراری، بیمارستان‌ها و مرده‌شور خانه‌های شهر، حدود ۸۰۰ جنازه توسط پلیس از خانه‌های شهر گوایاکیل جمع‌آوری شد.

این شهر بندری که در ساحل اقیانوس آرام قرار دارد مرکز شیوع ویروس در کشور اکوادور است و در حال حاضر مرده‌شوران شهر به طور‌ ویژه تحت فشار شدیدی قرار دارند.

ویدیوهایی از اجساد افرادی که در خیابان رها شده‌اند منتشر شده است که نشان می‌دهد این شهر نمی‌تواند آمار فراوان مرگ مبتلایان را مدیریت کند.

یورگه واتد، رئیس واحد پلیس و نیروهای نظامی که سه هفته پیش توسط دولت برای مقابله و کاهش بحران تشکیل شد، فاش ساخت: «تعداد اجسادی که ما تا کنون از خانه افراد جمع‌آوری کرده‌ایم بیش از ۷۰۰ نفر بوده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای واتد بعدتر در توییتر تایید کرد نیروهای تحت فرمان او ۷۷۱ جنازه از خانه‌های افراد و ۶۳۱ جسد از بیمارستان‌ها جمع‌آوری کرده‌اند ولی از دلیل مرگ این افراد صحبتی نکرد.

به گزارش دانشگاه جانز هاپکینز تا صبح دوشنبه اکوادور که جمعیتی ۱۷ میلیونی دارد، ۷۴۴۶ مورد ابتلا به کووید-۱۹ و بیش از ۳۰۰ مورد مرگ گزارش کرده است.

به گفته دولت اکوادور اما استان ساحلی گوایاز بیش از ۷۰ درصد موارد ابتلا را در خود جای داده است و تنها در شهر گوایاکیل حدود ۴ هزار مورد ابتلا وجود دارد.

اما لنین مورنو، رئیس جمهوری اکوادور اعتراف کرد ارقام واقعی احتمالا خیلی بالاتر است و ادعا کرد آزمایش گیری محدود باعث شده تشخیص دقیق تعداد مبتلایان تقریبا غیرممکن شود.

آقای واتد در اوایل ماه آوریل گفت: «متاسفانه کارشناسان پزشکی تخمین می‌زنند که آمار مرگ حاصل از کووید-۱۹ در ماه‌های جاری و تنها در استان گوایاز به چیزی از ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ نفر برسد.»

از آنجا که با تشدید وضعیت نظام کفن و دفن اجساد از هم فروپاشیده است، دولت به توزیع تابوت‌های مقوایی اقدام کرده است.

در همین حال آقای واتد در توییتر از خاویر سالم، قائم مقام باشگاه بارسلونا، یکی از بزرگترین باشگاه‌های فوتبال آن شهر، تشکر کرد، چرا که این باشگاه ۱۰۰ تابوت چوبی را برای دفن مردگان اهدا کرده است.

وخامت اوضاع باعث شده است که اوتو سوننهولزنر، معاون اول رئیس جمهوری کشور، مجبور به عذرخواهی شود.

آقای سوننهولزنر گفت: «این هفته اکوادور شاهد از بین رفتن شدید وجهه بین‌المللی خود بود و ما شاهد تصاویری بوده‌ایم  از اتفاقاتی که هیچ وقت نباید رخ می‌داد و از همین رو به عنوان خادم عموم شما از همه معذرت می‌خواهم.»

© The Independent

بیشتر از جهان