کرونا و مواد مخدر؛ اگر سیگار و علف می‌کشید، آسیب‌پذیرتر هستید

مصرف دخانیات ریه را ملتهب می‌کند و خطر ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد

مردی در توکیو، در حالی که ماسکش را زیر چانه‌اش قرار داده، سیگار می‌کشد، ۲۶ مارس- CHARLY TRIBALLEAU / AFP

به دنبال شیوع ویروس کرونا، با توجه به اینکه این ویروس افرادی را که دارای بیماری‌های تنفسی هستند بیشتر از سایرین با خطر مواجه می‌کند، این بحث که کشیدن سیگار و علف کشیدن و مواردی از این دست تا چه حد موجب آسیب‌پذیری افراد می‌شود، در این چند وقت داغ بوده است.

شبکه سی‌ان‌ان پس از گفت‌و‌گو با شماری از کارشناسان بهداشتی و درمانی، در مقاله‌ای آورده است که استعمال این مواد، افراد را در برابر ویروس کرونا به شدت آسیب‌پذیر می‌کند. به همین دلیل توصیه شده است که «اگر برای کاهش استرس در اثنای شیوع ویروس کرونا در حال کشیدن علف یا ماری جوانا هستید، وقت آن است که در این خصوص تجدید نظر کنید». به عبارت ساده‌تر، تا دیر نشده آن را ترک کنید. 

به گفته این افراد، استعمال ماری جوانا یا علف حتی به صورت تفننی می‌تواند خطر ابتلا به عوارض شدیدتر کووید-۱۹ را افزایش دهد.

دکتر آلبرت ریزو ، مدیر ارشد پزشکی در انجمن ریه‌ آمریکا به سی‌ان‌ان گفته است: «آنچه در مجاری تنفسی شما هنگام کشیدن ماری‌جوانا اتفاق می‌افتد این است که باعث ایجاد درجه‌ای از التهاب می‌شود، بسیار شبیه به برونشیت، بسیار شبیه به التهابی که سیگار کشیدن در آن ایجاد می کند. وقتی شما در مجاری تنفسی دچار التهاب‌هایی شوید، در ادامه می‌توانید به عفونت مبتلا شوید. بنابراین، بله، احتمال ابتلا به عوارض بیشتر در شما وجود دارد.»

ممکن است افراد بگویند که من تازه شروع کردم و زیاد سیگار نمی‌کشم - پس چه ضرری دارد؟

به گفته دکتر میچل گلس، سخنگوی انجمن ریه آمریکا، مشکل این است که آخرین چیزی که شما در طی یک بیماری همه‌گیر می‌خواهید این است که پزشک در تشخیص علائم شما با مشکل مواجه باشد.

گلس ادامه داد: «کووید-۱۹ یک بیماری ریوی است. آیا واقعاً می‌خواهید یک متغیر گیج کننده داشته باشید؟ اگر می‌خواهید پزشک یا یک کادر مراقبت‌های بهداشتی را ببینید، آیا می‌خواهید بگویید که من یک مصرف کننده همیشگی نیستم و فقط خواستم برای اینکه خودم را آرام کنم از این ماده استفاده کنم؟ شما نمی‌خواهید کاری انجام دهید که باعث اختلال در توانایی کارکنان مراقبت‌های بهداشتی در ارزیابی سریع و دقیقی از آنچه بر شما می‌گذرد، شود.»

آیا این سرفه ناشی از استعمال سیگار یا ویروس کروناست؟

بسیاری از افرادی که سیگار یا علف می‌کشند از تاثیر تدریجی آن بر روی ریه‌های خود آگاه نیستند و در صورت آگاهی آن را جدی نمی‌گیرند. یا دائما به خود می‌گویند که بعدها ترکش می‌کنم. اما مسئله این است که استعمال این مواد، حتی اگر به صورت دائم نباشد، باعث صدمه جدی می‌شود. گلس در این مورد گفت: «استعمال روزانه از ماری جوانا، در طی مدت زمانی به ریه‌ها آسیب می‌رساند. نتیجه نهایی بسیار شبیه به برونشیت مزمن است، که البته یکی از اصطلاحاتی است که ما برای بیماری انسداد مزمن ریه یا COPD استفاده می‌کنیم.»

برای همین افراد سیگاری‌، مبتلایان به COPD و سایر بیماری‌های مزمن ریه و همچنین مبتلایان به آسم متوسط تا شدید از جمله کسانی هستند که در معرض خطر ابتلا به بیماری شدید کووید-۱۹ قرار دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته کارشناسان، علائم آسیب ریه ناشی از استعمال دخانیات حتی با فقط چند سیگار در طی چند روز هم می‌تواند بروز پیدا کند. در حالی که یک یا دو پک زدن به ماری‌جوانان با چنین شرایطی قابل مقایسه نیست، اما برخی از اجزای منحصر به فرد در این ماده وجود دارد که قطعا برای ریه‌ها مشکل‌زاست حتی اگر افراد استعمال آن را تازه شروع کرده‌ باشند. 

دکتر گلس می‌گوید: «فکر کنید که چه چیزی هنگام سیگار کشیدن و روشن شدن یک سیگار رخ می دهد - تمام سیگار تا قسمت فیلتر دود می‌شود جز خاکستر باقی نمی‌ماند. این ماده توسط کاغذ احاطه شده است و کاملا خشک است و در دمای بسیار بالا سوزانده می‌شود. حالا فکر کنید چه چیزی موقع سوخته شدن علف رخ می‌دهد: همیشه مقداری علف باقی می‌ماند.»

این در حالی است که علف یا ماری‌جوانا، در دمای بسیار خیلی کمتری نسبت به سیگارهای تجاری سوزانده می‌شود. و به همین خاطر فرد مقداری مشخصی از مواد گیاهی را استنشاق می‌کند. این باعث می شود که ریه‌ها تحریک شوند. 

بنابراین کسی که از این مواد استفاده می‌کند از همان اول به صورت بیشتری مستعد ابتلا به سرفه است زیرا مجاری هوایی حساس‌تر هستند و از آنجا که سرفه خشک نشانه اصلی کووید-۱۹ است، هرگونه سرفه ناشی از کشیدن علف می‌تواند به راحتی این علائم را تقلید، و تشخیص را دشوارتر کند.

نیاز به آرامش یا اختلال در عملکرد

کارشناسان در مورد یک مساله مهم دیگر نیز هشدار می‌دهند: همانطور که همه ما می‌دانیم، علف نه تنها شما را آرام می‌کند، بلکه باعث کند شدن عملکرد شما نیز می‌شود - و این موضوع هیچ کمکی به شما نمی‌کند که در اثنای یک بیماری همه‌گیر، احیانا نیازمند به مراقبت‌های پزشکی فوری باشید.

حالا تصویر کنیدیکی از کارکنان پزشکی که لباس ویژه حفاظتی پوشیده است، می‌خواهد به شما کمک کند. افرادی که باید تصمیم بگیرند که آیا شما باید به خانه بروید، یا به اتاق اورژانس، یا بدترین سناریو و استفاده از دستگاه‌های کمک تنفسی نیاز به فردی دارند که بتواند موافقت خود را آگاهانه اعلام کند و کاملا نحوه فکر کردنش تحت کنترل باشد.

استفاده آمریکایی‌ها از علف

در سال ۲۰۱۸، بر اساس بررسی ملی استفاده از مواد مخدر و بهداشت، گزارش شده که بیش از ۴۳ میلیون آمریکایی در سن ۱۲ سال و بالاتر از ماری جوانا استفاده کرده‌اند.

جسیکا هالسی ، بنیانگذار انجمن سیاست‌های ترک اعتیاد به سی ان ان گفته است: «حدود چهار میلیون نفر از این افراد دچار "اختلال در مصرف ماری جوانا" هستند، به این معنی که مصرف مواد و اعتیاد تا جایی افزایش یافته است که در زندگی آنها مشکل ایجاد کرده است.»

متخصصان موسسه ملی بهداشت در آمریکا راهنمایی‌هایی را برای بیماران و خانواده‌ها منتشر کردند که در آنها تصریح می‌کنند که «مشکلات ناشی از مصرف ماری جوانا می‌تواند یک عامل خطر برای عوارض ناشی از کووید-۱۹ باشد». چرا که این بیماری به ریه‌ها حمله می‌کند و بنابراین برای کسانی که سیگار می‌کشند یا از سیگارهای الکترونیکی استفاده می‌کنند یا علف می‌کشند، خطرناک است. 

برای همین افرادی که علف می‌کشند باید اقدامات احتیاطی اضافی را با کمترین استفاده در حد ممکن انجام دهند و حتی حالا که همه به خاطر ویروس کرونا خانه‌نشین شده‌اند برای ترک این ماده مخدر اقدام کنند. 

بررسی ملی مواد مخدر همچنین نشان داد بیش از یک سوم بزرگسالان جوان ۱۸ تا ۲۵ ساله گفته‌اند که آنها در طول سال ۲۰۱۸ به همراه بیش از ۱۳٪ بزرگسالان در سن ۲۶ سال یا بالاتر از ماری جوانا استفاده کرده‌اند.

چه کنیم؟ 

اگر به صورت مرتب سیگار یا علف نمی‌کشید، شروع نکنید. 

مسوولان بهداشتی توصیه می‌کنند، افرادی که علف یا سیگار می‌کشند وقتی با کادر پزشکی مواجه می‌شوند با گفتن اینکه تازه سیگاری شده‌اند یا تازه علف می‌کشند و اینکه این سرفه‌ها برای استفاده از این مواد است، آنها را گیج نکنند بلکه با آنها صادق باشند. 

به گفته آنها، عقل سلیم می‌گوید هر چیزی که سوزنده می‌شود و حاوی ذرات یا مواد شیمیایی باشد، می تواند مجاری هوایی شما را ملتهب کند.

بیشتر از جهان