سیگار الکترونیک؛ ابهام و احتیاط

مدیرعامل شرکت جول: اگر رابطه قبلی با نیکوتین ندارید استفاده از سیگار الکترونیک را شروع نکنید

pixabay.com

با توجه به بیماری‌های مرموز اخیر که به استفاده از سیگارهای الکترونیکی مربوط می‌شوند، مقامات بهداشت و درمان در ایالات متحده هشدارهایی را در مورد استفاده از این سیگارها صادر کرده‌اند.

در اوایل ماه جاری ، گزارش شد که ۱۵۳ مورد بیماری تنفسی مرتبط با سیگارهای الکترونیکی در آمریکا ثبت شده است.

در حالی که به گفته مقامات فدرال و ایالتی هنوز مشخص نیست چه چیزی باعث بروز ناگهانی این بیماری‌ها شده است، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها اظهار داشته‌اند که همه موارد، در بین بیمارانی رخ داده است که سیگارهای الکترونیکی نیکوتین‌دار یا تتراهیدروکانابینول مصرف کرده‌اند.

در بیانیه‌ای که روز جمعه از سوی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها منتشر شد، این سازمان هشدار داد که سیگارهای الکترونیکی ممکن است حاوی مواد مضر یا بالقوه مضر، از جمله نیکوتین، فلزات سنگین (مانند سرب)، ترکیبات ارگانیک فرّار، و مواد شیمیایی سرطان‌زا باشند».

این سازمان خدمات بهداشتی اضافه کرد که جوانان، زنان باردار و بزرگسالانی که سابقه سیگار کشیدن ندارند، باید از مصرف سیگار الکترونیکی خودداری کنند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها اظهار داشت: «سیگارهای الکترونیکی حاوی نیکوتین می‌توانند به بعضی از افراد سیگاری بالغ کمک کنند که مصرف سیگار را کاهش دهند. با این حال، در حال حاضر سیگار الکترونیکی توسط سازمان غذا و داروی آمریکا به عنوان راهی برای کمک به ترک سیگار تأیید نشده است، و یافته‌های علمی آن‌قدر جامع نیستند که ثابت کنند استفاده از سیگارهای الکترونیکی به ترک سیگار کمک می‌کند».

سازمان فوق افزود، از تاریخ سه‌شنبه ۲۷ اوت تا کنون، ۲۱۵ مورد از بیماری‌هایی که احتمالا به سیگار الکترونیکی مربوط می‌شوند در ۲۵ ایالت آمریكا گزارش شده است و تحقیقات بیشتر در مورد بیماری ریوی در حال انجام است».

این سازمان همچنین به یک مورد در ایالت ایلینویز اشاره کرده است که بیمار پس از بستری شدن در بیمارستان، در اثر بیماری ریوی شدید جان خود را از دست داده است.

در این بیانیه آماده است که همه این بیماران اذعان داشته‌اند که از محصولات سیگار الکترونیکی استفاده می‌کنند و علایم بیماری چند روز تا چند هفته پس از استفاده از سیگار الکترونیکی ظاهر شده است. تا امروز هیچ ماده یا سیگار الکترونیکی مشخصی به این بیماری‌ها ربط داده نشده است. ما از نزدیک با ادارات بهداشت ایالتی همکاری می‌کنیم تا نمونه‌هایی از این محصولات را برای آزمایش در بخش شیمی مرکز پزشکی قانونی سازمان غذا و داروی ایالات متحده جمع‌آوری کنیم».

شرکت‌های سیگار الکترونیکی و بخار در ایالات متحده موظفند تا ۱۲ مه ۲۰۲۰ درخواست تایید پیش از عرضه محصول را برای سازمان غذا و دارو بفرستند تا تاییدیه لازم را دریافت کنند. اگر درخواست شرکتی تایید نشود، دیگر اجازه فروش محصولات خود را نخواهد داشت.

روز سه‌شنبه، برنامه «امروز صبح» تلویزیون سی‌بی‌اس با کوین برنز، مدیرعامل شرکت جول مصاحبه‌ای انجام داد که در آن، در مورد تاثیر رواج سیگارهای الکترونیکی بر میزان استعمال دخانیات در آمریکا از او سوال شد.

مجری برنامه، نظر برنز را در مورد این واقعیت که سیگارهای الکترونیکی در بین افراد غیرسیگاری رواج پیدا کرده است، جویا شد؛ در حالی که این سیگارها به عنوان جایگزینی برای محصولات تنباکویی تبلیغ می‌شوند.

وقتی از برنز پرسیده شد که چه توصیه‌ای برای افراد غیرسیگاری دارد، او گفت «سیگار الکترونیکی نکشید. جول نکشید. اگر قبلا نیکوتین مصرف نکرده‌اید، از سیگارهای الکترونیکی استفاده نکنید. آنها نیز نیکوتین دارند. شما هدف ما برای این محصولات نیستید».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از زندگی