نوزاد ۱۱ ماهه دومین قربانی ابولا در کنگو

در طول این دوره از شیوع ویروس، دو سوم مبتلایان جان باختند

مقام های رسمی از چگونگی ابتلای این فرد به ابولا ابراز بی اطلاعی کرده اند. - John WESSELS / AFP

به گفته سازمان بهداشت جهانی، جمهوری دمکراتیک کنگو، پس از هفت هفته نداشتن موارد جدید، در روزهای اخیر شاهد دومین مرگ بر اثر ابتلا به بیماری ابولا در این کشور بوده و یک نوزاد دختر ۱۱ ماهه آخرین قربانی ابولا در این کشور است.

در حالی که مقام های کنگو برای اعلام پایان این بیماری، دومین اپیدمی کشنده و خطرناک در جهان، آماده می شدند، روز جمعه یک فرد ۲۶ ساله برق کار در شهر بنی واقع در شرق کنگو به این بیماری مبتلا شد. 

بوچاکار دیالو، معاون گروه واکنش به ابولای سازمان بهداشت جهانی در کنگو به خبرگزاری رویترز گفت که نوزاد دختر ۱۱ ماهه در همان مرکز درمانی که فرد برق کار در آنجا بستری بوده تحت درمان بوده است. 

مقام های رسمی از چگونگی ابتلای این فرد به ابولا ابراز بی اطلاعی کرده اند. 

به گفته دولت کنگو، او هیچ تماسی با بیماران مبتلا به ابولا نداشته و در گذشته هم به این بیماری مبتلا نبوده که دوباره برگشته باشد. 

شعله ور شدن دوباره این بیماری و یا یک مورد انتقال ویروس،‌ در پایان دوره اپیدمی ابولا، معمول است و مشاهده یک مورد جدید بیماری الزاما به معنای شیوع خارج از کنترل آن نیست. 

ویروس ابولا با تب، خونریزی، استفراغ و اسهال همراه است و از طریق مایعات بدن از فردی به فرد دیگر منتقل می شود.

دوره جدید اپیدمی ابولا در کنگو از ماه اوت ۲۰۱۸ میلادی، بیش از ۲،۲۰۰ کشته به جا گذاشته، جایی که خشونت های شبه نظامیان مانع از تلاش ها برای مهار آن شده است. 

در طول این دوره از شیوع ویروس، دو سوم مبتلایان جان باختند. 

اگرچه دو واکسن به مهار ویروس کمک کرده، اما بی اعتمادی مردم و حملات شبه نظامیان، مانع از دسترسی کارکنان درمانی به مناطقی شده که به شدت تحت تاثیر ابولا قرار گرفته اند. 

به گفته آقای دیالو، روز شبنه در حالی که تیم کارکنان سازمان بهداشت جهانی و نیز معاون شهردار بنی، تلاش می کردند برای پاکسازی خانه جوان برق کار و ردیابی تماس های او به آنجا بروند، هدف حمله گروهی از جوانان خشمگین قرار گرفتند که به آنها سنگ پرتاب کردند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او به رویترز گفت: «برای آنها ابولا تمام شده. مردم نمی توانند درک کنند که چطور این مورد دو روز قبل از اعلام رسمی پایان ابولا، ظاهر شده است. »

به گفته کامبالی صابنی، رئیس پلیس بنی، معاون شهردار مجبور شد خودروی خود را رها و با تاکسی موتوری از آنجا فرار کند. 

سازمان بهداشت جهانی پس از کشف اولین مورد ابتلا در روز جمعه گفت که این امر کاملا غیرمنتظره نیست. 

تدروس ادهانوم گبریسوس، رئیس سازمان بهداشت جهانی گفته:‌ «گرچه ما از این خبر استقبال نمی کنیم اما آن را پیش بینی کرده بودیم. ما دقیقا به همین خاطر تیم واکنش سریع را در بنی و سایر مناطق پرخطر نگه داشته بودیم.» 

این سازمان گفته تلاش ها برای پیدا کردن افرادی که با بیماران مبتلا به ابولا در تماس بوده اند آغاز شده تا به این ترتیب به آنها واکسن بدهیم و وضعیت سلامتشان را تحت نظارت قرار دهیم. 

برآورد می شود تا روز یکشنبه، تعداد این افراد بیش از ۲۰۰ نفر بوده است. 

دکتر متشی دیسو موئتی، مدیر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی در آفریقا گفته: « این سازمان به مدت ۱۸ ماه شانه به شانه امدادگران بهداشتی کنگو همکاری کرده و تیم ما اکنون در حال تحقیق در باره آخرین مورد ابتلا به این بیماری است.» 

او در ادامه افزود: «‌هرچند شیوع کووید- ۱۹ بر چالش های ما می افزاید، کماکان به تلاش های مشترکمان تا ریشه کردن ابولا ادامه می دهیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان