رواندا به دنبال شیوع بیماری ابولا، مرز خود با کنگو را بست

این اقدام پس از مرگ مردی بر اثر ابتلا به این ویروس در شهری در مرز دوکشور صورت گرفت

مرز رواندا و کنگو، شهر گوما 

Pamela Tulizo / AFP

یک مقام رواندا گفته است کشورش به دلیل شیوع بیماری کشنده ابولا مرز خود با جمهوری دموکراتیک کنگو را بسته است. 

این اقدام به دنبال مرگ مردی بر اثر تب ویروسی ابولا صورت گرفته که در شهر «گوما» واقع در مرز رواندا رخ داد.

مرگ این بیمار این نگرانی را به وجود آورده که ویروس ابولا ممکن است در این شهر پر جمعیت دو میلیون نفری شیوع پیدا کند.

دکتر آرونا عابدی، هماهنگ کننده مبارزه با ابولا در ایالت «کیووی شمالی»، می گوید فردی که به دنبال تماس با متوفی دارای نشانه های بیماری بود، تحت درمان قرار گرفته است.

وزارت بهداشت کنگو می گوید فردی که با قربانی ابولا در تماس بوده دختر یک ساله اوست. پدرش روز چهارشنبه پس از چند روز که با عوارض ابولا در خانه و در کنار خانواده پر جمعیتش گذراند، درگذشت. 

وزارت بهداشت کنگو کمی بعد تائید کرد که کودک یک ساله به ابولا مبتلا شده است. این نخستین مورد سرایت این بیماری در دور کنونی شیوع آن در شهر «گوما» است.

آندره هِلِر، مدیر بخش واکنشبه ابولا در کمیته امداد بین المللی در بیانیه ای هشدار داد: «ما شاهد نخستین زنجیره فعال سرایت ابولا در شهر گوما هستیم و انتظار موارد بیشتری را داریم.»

دفتر ریاست جمهوری کنگو اعلام کرد: «بر اساس تصمیم یک جانبه مقامات رواندا شهروندان رواندا نمی توانند به گوما بروند. مقامات کنگو نسبت به این تصمیم که با توصیه سازمان بهداشت جهانی مغایرت دارد ابراز انزجار می کنند.»

سازمان بهداشت جهانی که ماه گذشته شیوع یک ساله اخیر بیماری ابولا را شرایط اضطراری بهداشت در سطح جهانی اعلام کرد، محدودیت سفر را توصیه نکرده است. لیکن این سازمان گفته است خطر گسترش بیماری در منطقه «بسیار زیاد» است.

شیوع این بیماری در ایالت «کیووی شمالی» که دولت کنگو یک سال پیش آن را تائید کرد،  بیش از1800 کشته به جا گذاشته و آن را در مقام دومین موج کشنده ابولا در تاریخ فوریت های بهداشتی  قرار داده است. 

لوسین کالوشا، آرایشگر اهل کنگو که همه روزه برای کار در رواندا از مرز می گذرد، گفت: «آن ها با بستن مرز به این صورت، عایدی امروز مردم را قطع کرده اند. بسیاری از زنان اینجا  برای پیدا کردن غذا برای ما در گوما به رواندا می روند.»

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news/world

© The Independent

بیشتر از جهان