کرونا می‌تواند سبب نابودی بومیان آمازون شود

ثبت اولین مورد مرگ بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ در یکی از قبایل جنگل‌های آمازون

تاکنون دست‌کم هفت فرد مبتلا به ویروس کرونا در میان قبایل بومی برزیل شناسایی شده‌ است-Carlos Garcia Rawlins/REUTERS

اولین مورد مرگ بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ از یک قبیله دورافتاده آمازون ثبت شد. به گفته مسئولان بهداشتی برزیل، این قربانی نوجوانی بود که نتیجه آزمایشش به ویروس کرونا مثبت شده و شدیدا بیمار بود. 

آلوانی خیرخیان، پسری ۱۵ ساله از گروه مردمان بومی یانومامی، شامگاه پنجشنبه در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستانی در بوآویستا، مرکز استان رورایما جان باخت. مسئولان ضمن اعلام این خبر، درباره آسیب‌پذیری قبایل بومی در مقابل بیماری‌های خارجی ابراز نگرانی کردند. 

 لوئیز هنریک مندتا، وزیر بهداشت برزیل، گفت که این مورد، وقتی که روز چهارشنبه برای اولین بار اعلام شد، «بسیار نگران‌کننده» ‌بود. 

به نوشته شبکه خبری گلوبو در برزیل، وزیر بهداشت این کشور کمیته ملی رسیدگی به بحران را برای بررسی تاثیرات کووید-۱۹ بر قبایل بومی تشکیل داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مردم‌شناسان و کارشناسان بهداشت و سلامت هشدار داده‌اند که ویروس کرونا می‌تواند ‌‌بر قبایل و جوامع بومی ۸۵۰ هزار نفری این کشور که سبک زندگی‌شان در روستاها امکان فاصله‌‌گیری اجتماعی را فراهم نمی‌کند، تاثیر ویرانگری داشته باشد. 

دکتر سوفیا مندونچا، از پژوهشگران دانشگاه دولتی سائوپائولو، هفته گذشته به بی‌بی‌سی گفت:‌ «انتشار ویروس در میان جوامع بومی خطر عظیمی به همراه دارد و ممکن است آنان را یکسره محو کند.» 

گروه‌های بومی در برزیل پیش‌تر نیز بر اثر انتشار بیماری‌ها به شدت آسیب دیده‌اند. مثلا در دهه ۱۹۶۰ و در زمان همه‌گیری سرخک در میان قبیله یانومامی، حدود ۹ درصد از بیماران جان باختند. 

مردمان یانومامی که از بقیه جهان تا حد زیادی جدا هستند، حدود ۳۵ هزار نفر جمعیت دارند. این مردم در برزیل و ونزوئلا زندگی می‌کنند. 

گلوبو گزارش می‌دهد که دست‌کم هفت فرد مبتلا به ویروس کرونا تاکنون در میان قبایل بومی برزیل شناسایی شده‌اند. 

این کشور بیش از ۱۸ هزار مورد مبتلا به ویروس کرونا را شناسایی کرده است و به گفته دانشگاه جانز هاپکنیز، تا عصر جمعه ۹۵۷ نفر در برزیل بر اثر کووید-۱۹ جان باخته‌اند. 

روز پنجشنبه استان آمازوناس هشدار داد که نظام سلامت این استان به شدت درگیر ازدحام مراجعان مربوط به همه‌گیری کووید-۱۹ است و تمامی تخت‌های مراقبت ویژه و دستگاه‌های کمک‌تنفسی تاکنون اشغال شده‌اند. 

رزمری پینتو، رئیس سیستم بهداشت این استان، از مردم خواسته است تا مقررات فاصله‌گیری اجتماعی را رعایت کنند و برای کاهش انتقال ویروس، تمامی فعالیت‌های غیرضروری خود را کنار بگذارند. 

او در یک کنفرانس خبری گفت:‌ «هنوز افراد زیادی در خیابان‌ها هستند. خانواده‌ها کماکان دم در خانه‌ها روی صندلی می‌نشینند. مقابل بانک‌ها صف است و از جمله سالمندان که بیش از همه در خطر هستند، در این صف‌ها دیده می‌شوند و از همین روست که افراد زیادی جانشان را از دست می‌دهند.» 

© The Independent