ادعای وزیر دولت برزیل: کرونا بخشی از برنامه چین برای غلبه بر دنیاست

وزیر آموزش برزیل گفته که چین از شیوع ویروس کرونا سود می‌برد

آبراهام وینتراب، وزیر آموزش برزیل - EVARISTO SA / AFP

 

یکی از وزرای برزیلی با ارسال توییتی که به‌نظر می‌رسد همراه با تمسخر لهجه چینی باشد، اظهار داشته است که بیماری جهان‌گستر کووید۱۹ بخشی از «برنامه چین برای غلبه بر دنیا» است.

آبراهام وینتراب، وزیر آموزش برزیل، هنگامی که روز یکشنبه اظهار داشت چین که محل شناسایی این ویروس بوده است، از شیوع آن سود می‌برد، دردسرساز شد.

او در تلاشی آشکار، به تمسخر لهجه چینی نیز دست برد و حرف «ر» را با حرف «ل» بزرگ جایگزین کرد. برای مثال به جای نوشتن «برزیل» نوشت «بلزیل».

او بعدتر این توییت را پاک کرد.

سفارت چین در برزیل با «تحقیر‌آمیز» و «شدیدا نژادپرستانه» خواندن توییت آقای وینتراب، واکنش نشان داد.

این سفارتخانه در بیانیه‌ای که روز دوشنبه صادر کرد، اظهار داشت: «ما تقاضا داریم بعضی از افراد برزیلی به سرعت خطاهای خود را تصحیح کنند و از اشاعه اتهامات بی‌اساس علیه چین دست بردارند.»

یانگ وانمینگ، سفیر چین در برزیل، بعدتر گفت هنوز منتظر پاسخ رسمی دولت برزیل است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این ماجرا تنها یک ماه بعد از آن رخ می‌دهد که ادواردو بولسونارو، پسر رئیس جمهوری برزیل، با درخواست سرزنش شدن چین به خاطر ویروس کرونا، باعث بروز تنشی دیپلماتیک با چین شد.

او نحوه اداره بحران ویروس کرونا توسط پکن را با واکنش حکومت سابق اتحاد جماهیر شوروی در اداره بحران اتمی چرنوبیل مقایسه کرد.

رئیس جمهوری برزیل، جاییر بولسونارو، کمی بعد از آن که اظهارات پسرش باعث بروز تنشی دیپلماتیک در روابط دو کشور شد، با رئیس جمهوری شی از چین تماس تلفنی داشت.

موریسیو سانتورو،  استاد روابط بین‌الملل دانشگاه دولتی ریودوژانیرو، درباره افزایش تنش‌های دیپلماتیک میان دو کشور گفت: «این تنش‌ها اکنون به خاطر تشدید یافتن، جدی‌تر شده‌ است. این روابط از قبل هم به خاطر اظهارات پسر رئیس جمهوری به اندازه کافی بد بود. اما اکنون یک وزیر که عضوی از هیات دولت است، چنین اظهاراتی بیان کرده است که ماجرا را بسیار پیچیده‌تر می‌کند.»

برزیل به شدت وابسته به صادرات محصولاتی نظیر سویا، آهن و نفت خام به چین است.

در اولین فصل سال ۲۰۲۰، این کشور محصولاتی را به ارزش ۱۴ میلیارد دلار به چین صادر کرد که ۲۹ درصد کل صادرات جهانی آن است.

گزارش‌های تکمیلی از اسوسیتدپرس

© The Independent