فرماندار نیویورک از جو بایدن محبوب‌تر است

رای‌دهندگان اسپانیایی‌زبان، جوان، زن و لیبرال بیشتر به کوئومو تمایل دارند تا جو بایدن

غیبت بایدن در میانه بحران کرونا رای‌دهندگان دموکرات را دچار تردید کرده است-Andrew Burton/ Getty Images via AFP

بر اساس یک نظرسنجی جدید از سوی محافظه‌کاران که در روز جمعه منتشر شد، بیشتر رای‌دهندگان دموکرات خواهان این هستند که آندرو کوئومو، فرماندار ایالت نیویورک،‌ جای جو بایدن را به عنوان نامزد حزب‌شان در انتخابات ریاست‌جمهوری بگیرد.

در این نظرسنجی جدید سراسری، ۵۶ درصد دموکرات‌ها آقای کوئومو را ترجیح می‌دهند و ۴۴ درصد آقای بایدن را که پس از استعفای برنی سندرز در پی انتخابات مقدماتی حزب در ایالت ویسکانسین، نامزد محتمل دموکرات‌ها دانسته می‌شود.

این در حالی است که آقای کوئومو با نشست‌های خبری هر روزه خود در زمینه ویروس کرونا بر شهرت خود می‌افزاید و دموکرات‌ها با این سوال روبرو هستند که آیا آقای بایدن در میانه این بحران خود را از نظرها پنهان کرده و یا از مشکلات روانی رنج می‌برد.

این نظرسنجی را گروه محافظه‌کار «باشگاه رشد» سفارش داده بود و اولین بار روزنامه «نیویورک پست» منتشر شد. نظرسنجی در روزهای ۳ تا ۶ آوریل بین هزار رای‌دهنده دموکرات، جمهوری‌خواه و مستقل انجام شده. طبق این نظرسنجی آقای کوئومو در بین رای‌دهندگان اسپانیایی‌زبان، جوان، زن و لیبرال از آقای بایدن محبوب‌تر است. 

در بین رای‌دهندگان به هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶ (مستقل از تعلق حزبی)‌ ۵۷ درصد آقای کوئومو را ترجیح می‌دهند. رای‌دهندگان سیاه‌پوست نیز به نسبت ۵۵ به ۴۵ درصد کوئومو را به بایدن ترجیح می‌دهند.

این دومین نظرسنجی عمده در روزهای اخیر است که نشان می‌دهد رای‌دهندگان دموکرات به فکر کوئومو به عنوان نامزد احتمالی هستند. طبق یافته‌های نظرسنجی راسموسن ریپوترز در روزهای ۲ تا ۵ آوریل آقای بایدن کمی از آقای کوئومو پیش است: ۴۶ درصد معاون سابق رئیس‌جمهور را ترجیح می‌دهند و ۴۵ درصد چهره نیویورکی را. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نزدیک به ۹۰ درصد از مردم عملکرد آقای کوئومو در زمینه ویروس کرونا را تایید می‌کنند و این باعث شده فرماندار در گفتگویی با شبکه «سی ان ان» چندین بار این شایعه را که می‌خواهد نامزد ریاست‌جمهوری شود، رد کند. 

مدافعین بایدن اما می‌گویند طرفداران ترامپ و سندرز هر دو به لکنت زبان‌های هر از چند گاه این «ماشین دوست‌داشتنی گاف‌دهی» گیر می‌دهند و سعی می‌کنند آن‌ها را نشانه زوال عقل تلقی کنند.

دونالد ترامپ این هفته در نشست خبری روزانه خود  در پاسخ به توئیتی از آقای بایدن کرد که در آن گفته بود رئیس‌جمهور مسئول ویروس کرونا نیست «اما مسئول عدم تدارک کشور ما برای پاسخ به آن هست.» به شدت به بایدن تاخت.

ترامپ گفت: «او این توئیت را ننوشته. یکی از عوامل حزب دموکرات این کار را کرده. ایشان نمی‌تواند بنویسد. احتمالا الان هم حرف‌های من را تماشا نمی‌کند و اگر هم می‌کند متوجه آن‌چه می‌بیند نیست.»

© The Independent