نگرانی نخست‌وزیر ایتالیا از فروپاشی اتحادیه اروپا

جیزپه کنته: «هرگونه واکنش به همه‌گیری کرونا «جنگ در تاریکی» است»

جیزپه کنته، نخست وزیر ایتالیا - FABIO FRUSTACI / ANSA / AFP

جیزپه کنته، نخست وزیر ایتالیا، هشدار داده است که احتمال دارد اتحادیه اروپا به خاطر شکست در واکنش به اپیدمی کرونا از هم بپاشد. 

او در گفت‌وگو با شبکه خبری بی بی سی  گفت که اتحادیه باید برای مقابله با شیوع ویروس کرونا یا با هماهنگی عمل کند یا با خطر سقوط کامل رو‌به‌رو شود. 

با کند شدن چرخ اقتصاد ایتالیا و افزایش اجتناب‌ناپذیر دیون ملی این کشور، کنته تکرار کرد که خواهان واکنش‌های اجتماعی و اقتصادی  بیشتر در سطح اروپاست.

او گفت:«این چالشی بزرگ برای موجودیت اروپا در تاریخ اروپاست. این‌ها فقط صفحات یک کتاب اقتصادی نیست، داریم صفحات تاریخ را مینویسیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«(این وضعیت) مایه یاس عمیقی در تاریخ است که نمیتوانیم آن را نادیده بگیریم. من و دیگر رهبران اروپا باید با این چالش روبهرو شویم. شکی نیست که اگر واکنش ما با اتحاد و قدرت نباشد، اگر اروپا سیاست‌های لازم و کافی پولی برای این بزرگترین چالش پس از جنگ جهانی دوم اتخاذ نکند، نه تنها ایتالیا، بلکه شهروندان اروپا عمیقا مایوس و دلسرد خواهند شد.»

«اگر ما از این فرصت برای دمیدن جان تازه به اتحادیه اروپا استفاده نکنیم، خطر شکست، واقعی خواهد بود. من اجازه نخواهم داد این به واقعیت بپیوندد، می‌خواهم این خطر را رفع کنم.»

بحران شیوع کرونا در ایتالیا در روزهای اخیر قدری کاهش یافته است و تعداد تلفات ناشی از آن از حدود هزار نفر در روز در دو هفته پیش، به ۵۴۲ نفر در ۲۴ ساعت گذشته افت کرده است.

به گزارش دانشگاه جانز هاپکینز، در ساعات بامداد پنجشنبه، تا کنون ۱۳۹.۴۲۲ نفردر ایتالیا به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند و ۱۷۶۶۹ نفر بر اثر عوارض آن درگذشته‌اند. در مقایسه با آن، در بریتانیا ۶۱.۴۷۴ نفر به ویروس کرونا آلوده شده‌اند و ۷۰۹۷ نفر درگذشته‌اند.

کونته همچنین به بریتانیا هشدار داد که بدون آزمایش گسترده کرونا از مردم، هرگونه واکنش به همه‌گیری کرونا «جنگ در تاریکی» است. 

ایتالیا که از روز ۹ مارس در قرنطینه بوده است، می‌گوید شمار چشمگیر موارد آلودگی به ویروس در این کشور، به خاطر افزایش تعداد آزمایش است که دوبرابر میانگین  ۱۴ هزار مورد آزمایش روزانه مردم در بریتانیاست.

کونته در پاسخ به این که چه توصیه‌ای برای مردم بریتانیا دارد، بر اهمیت آزمایش کرونا تاکید کرد که روز گذشته به ۵۰ هزار مورد افزایش داده شده است.

آقای کونته گفت:«بی‌تردید انجام آزمایش کرونا به معنی تلاش برای کنترل بیشتر اوضاع است. نبود آزمایش، به معنای مبارزه (با کرونا) در تاریکی است.» 

© The Independent