روند آزادسازی زندانیان طالب آغاز شد، اما نه به میل گروه طالبان

گروه طالبان آزاد سازی همقطاران شان را طبق توافق صلح نمی بینند

به باور طالبان آزاد سازی فرماندهان این گروه باعث میشد تا روند تصدیق و شناسایی زندانیان طالب تسریع پیدا کند- Banaras KHAN / AFP

دولت افغانستان پس از چندین روز گفت وگو و مذاکره با هیئت فنی گروه طالبان در کابل و پس از کش و قوسهای فراوان، بالاخره روز چهارشنبه نخستین گروه از زندانیان طالب را که شامل صد نفر می‌شد از حبس رها ساخت. آزاد سازی طالبان بر اساس توافق صلح میان دولت امریکا و این گروه صورت گرفت و دولت امریکا تعهد کرد تا پنج هزار طالب را از زندان های افغانستان رها سازد.

همچنان روز پنجشنبه نیز صد تن دیگر از زندانیان طالب از بند دولت افغانستان رها شدند. شورای امنیت افغانستان که مسئولیت آزاد سازی زندانیان طالب را بر عهده دارد میگوید، این برنامه بخشی از تلاشهای دولت افغانستان برای تامین صلح در افغانستان و همچنان کنترل و مهار ویروس کرونا است. در خبرنامهای که از سوی شورای امنیت افغانستان به نشر رسیده است گفته شده که ریاست امنیت ملی افغانستان و همچنان دادستانی کل افغانستان، همه افرادی را که از زندان رها شدهاند بیومتریک کرده و آنان سوگند خورده‌اند که دوباره به سنگرهای جنگ بر نگردند. همچنان، شورای امنیت میگوید همین ضمانت از دفتر طالبان در دوحه قطر نیز اخذ شده است. این خبرنامه همچنان می گوید که دولت افغانستان تعهد کامل در مورد روند صلح در افغانستان دارد. به همین دلیل راه را برای گفت وگو با طالبان باز میگذارد .

با این حال گروه طالبان نسبت به این آزاد سازی روی خوشی از خود نشان ندادهاند. این گروه می‌گوید که روند آزاد سازی طالبان از حبس مطابق به توافق صلح نیست. سهیل شاهین از سخنگویان این گروه در توییترش نوشته است که دولت افغانستان باید خیلی جلوتر از اینها زندانیان طالب را آزاد می‌ساخت. اما با بهانه‌های مختلف این روند را به تاخیر انداخت . تا جایی که گروه طالبان مجبور شد تا هیئت فنی اش را از افغانستان فرا بخواند. گفته میشود هیئت فنی طالبان روز چهارشنبه شهر کابل را ترک کرده است. ذبیح الله مجاهد از سخنگویان گروه طالبان نیز به رسانهها گفته است که زندانیان آزاد شده، آن زندانیانی نیست که گروه طالبان فهرست اش را به دولت افغانستان داده بود. او گفته است که دولت افغانستان طبق توافق نامه صلح عمل نکرده است.

گروه طالبان در آغاز خواهان آزاد سازی پانزده فرمانده این گروه از زندان بود. به باور طالبان آزاد سازی این فرماندهان باعث میشد تا روند تصدیق و شناسایی زندانیان طالب تسریع پیدا کند و این فرماندهان با هیئت فنی طالبان همکاری کند. اما دولت افغانستان با مخالفت بر آزاد سازی این فرماندهان گفته بود که این افراد دست شان به خون مردم آلوده است و امکان آزاد سازیشان وجود ندارد. مقام ها در شورای امنیت می گویند، دولت افغانستان برای تامین صلح و ثبات در افغانستان روند آزاد سازی طالبان از حبس را ادامه میدهد. البته با حفظ حقوق قربانیان جنگ در افغانستان. مفهوم گفتار مقامهای شورای امنیت این است که برخی از طالبان به خصوص فرماندهان شان که پرونده های قطور جنایت علیه بشریت دارند، از حبس رها نخواهند شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تعدادی از نمایندههای مجلس افغانستان نیز به این باورند که باید آزاد سازی طالبان در چهارچوب یک مکانیزم حقوقی صورت بگیرد. غلام فاروق نظری نماینده هرات در مجلس به ایندیپندنت فارسی گفت، با این که روند آزاد سازی زندانیان طالبان باید خیلی جلوتر از اینها آغاز میشد، اما دولت افغانستان موظف است تا نسبت به حقوق قربانیان جنگ به خصوص کسانی که دعوای حقوقی را علیه برخی از طالبان باز کرده‌اند در نظر داشته باشد. او که عضو شورای مصالحه با طالبان است میگوید: نباید با استفاده از ظرفیت آزاد سازی هزاران طالب، کسانی که رسما بدترین جنایت ها علیه مردم افغانستان کردهاند را هم در زمره این پنج هزار نفر محسوب کرد.

هرچند دولت افغانستان تا حال در حدود ۲۰۰ جنگجوی طالب را از زندانهایش آزاد ساخته است، اما به نظر میرسد با توجه به نارضایتی گروه طالبان از این شیوه آزاد سازی، برنامه گفت و گوهای میان افغانی به این زودی ها آغاز نشود.

بیشتر از