هشدار سازمان بهداشت جهانی: برای مصونیت از کرونا ماسک زدن کافی نیست

نمی‌توان ثابت کرد ماسک زدن محافظ افراد برابر کووید-۱۹ هست یا نه

افرادی که نشانگان کووید-۱۹ را از خود بروز می‌دهند، باید ماسک بزنند، از دیگران فاصله بگیرند- REUTERS/Fabrizio Bensch

سازمان بهداشت جهانی گفته است که استفاده از ماسک در اماکن عمومی، به تنهایی برای محافظت از افراد سالم در مقابل سرایت کووید-۱۹ کافی نیست. 

این سازمان در توصیه‌نامه به‌روزشده خود در روز دوشنبه گفت، ماسک صورت به خودی‌خود برای محافظت از افراد در مقابل ابتلا کفایت نمی‌کند. 

این در حالی است که کمی قبل از آن، تحلیلگران هنگ‌کنگی گفتند استفاده گسترده از ماسک جلو انتشار کووید-۱۹ را در برخی مناطق گرفته است. مردم در هنگ‌کنگ اغلب از روی نزاکت، در هنگام بیماری ماسک می‌زنند. 

توصیه‌های قبلی سازمان بهداشت جهانی عنوان کرده بود که فقط افراد دارای نشانگان کووید-۱۹ یا کسانی که از یک فرد بیمار مراقبت می‌کنند، باید ماسک بزنند. 

سازمان بهداشت جهانی به دنبال به‌روزرسانی جدید خود در روز دوشنبه گفت هیچ شاهد بالینی و بیمارستانی وجود ندارد که نشان دهد زدن ماسک در جامعه، می‌تواند از افراد سالم در مقابل ترشحات تنفسی عفونی از جمله مربوط به کووید-۱۹ محافظت کند. 

با این حال، زدن ماسک در اماکن عمومی می‌تواند مانع پراکنده شدن ترشحات تنفسی شود و انتشار ویروس را کند می‌کند و دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی به این معنی است که زدن ماسک متضمن مبتلا نشدن افراد نیست. 

سازمان بهداشت جهانی یادآوری کرده است که که موثرترین راه برای توقف انتشار کووید-۱۹، شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون و حفظ فاصله اجتماعی است. 

این گزارش می‌گوید:‌ «استفاده از ماسک‌های پزشکی در جامعه می‌تواند حس کاذب امنیت به وجود آورد… و موجب غفلت از دیگر تمهیدات ضروری مانند بهداشت دست‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی شود… و ممکن است باعث شود که افراد از زیر ماسک به صورت و چشم‌هاشان دست بزنند و مشکل اضافی به بارآورند؛ و نیز به‌خصوص حالا که ماسک کمیاب شده است، باعث کمبود ماسک برای کارکنان بخش بهداشت و درمان شوند که بیش از همه به آن نیاز دارند.»

پرفسور دیوید هیمن، از دانشکده پزشکی و بهداشت تروپیکال، که رئیس گروه مشاوره علمی و فنی سازمان بهداشت جهانی برای مواد خطرناک عفونی است، به گاردین گفت که حتی موقع زدن ماسک، ویروس می‌تواند از طریق چشم افراد را آلوده کند. او گفت:‌ «ماسک فقط برای محافظت از دیگران است، نه برای محافظت از خود. کارکنان بخش بهداشت و درمان، غیر از ماسک، برای محافظت از چشم نقاب‌های مخصوص نیز می‌زنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید، افرادی که نشانگان کووید-۱۹ را از خود بروز می‌دهند، باید ماسک بزنند، از دیگران فاصله بگیرند، و وقتی که احساس بیماری می‌کنند باید به پزشک رجوع کنند، و افرادی که از آنان مراقبت می‌کنند نیز باید ماسک بزنند. 

توصیه‌های به‌روزشده سازمان بهداشت جهانی در تقابل با راهنمایی‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده آمریکاست که عموم مردم این کشور را به زدن ماسک پارچه‌ای در داروخانه‌ها، سوپرمارکت‌ها و دیگر فضاهای عمومی که احتمال رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در آنها دشوار است، ترغیب کرده است. 

© The Independent

بیشتر از جهان