از میدان جنگ در سوریه تا بیمارستانی در شیکاگو

پزشکان سوری به صف مبارزه با ویروس کرونا پیوستند

دکتر ساهلول ۵۵ ساله با استفاده از تجربه‌اش در مناطق جنگی سوریه، برای کمک به شهر شیکاگو آمده است و برای مقابله با همه‌گیری ویروس کشنده کرونا کار می‌کند- عکس از توییتر آقای سحلول

وضع این روزها، برای دکتر ظاهر سحلول بیگانه نیست. او پیش از این نیز در بیمارستان‌هایی کار کرده است که کادر بیمارستانی به دلیل محافظت نشدن جانشان را از دست‌ داده‌اند. بیمارستان‌هایی که بخش‌هایش آنقدر پرازدحام و پر از بیماران بدحال بوده است که مجبور شده‌اند تخت‌ها را در راهروها بگذارند و در نبود امکان نجات جان همه، پزشکان مجبور بوده‌اند درباره نجات افراد و مرگ و زندگی بیماران، تصمیم‌های سخت بگیرند. 

او تمامی این‌ها را طی ماموریت‌های انساند‌وستانه در کشور زادگاهش سوریه مشاهده و تجربه کرده است؛ در جنگ داخلی خانمانسوز ۹ ساله. اما اکنون او همه اینها را در شهر محل سکونتش شیکاگو، در صف مقدم مبارزه با ویروس کرونا تجربه می‌کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این پزشک سوریه‌ای-آمریکایی که در دو بیمارستان شیکاگو متخصص  بخش مراقبت‌های ویژه است، می‌گوید:‌ «هرگز تصور نمی‌کردم که آنچه در سوریه دیده‌ایم، در ایالات متحده شاهد باشیم. خیلی عجیب است. اینها چیزهایی است که ما سال‌ها درباره‌اش حرف می‌زدیم و حالا در خانه داریم همان را می‌بینیم.» 

سوریه اغلب به عنوان خطرناک‌ترین جای دنیا برای حرفه پزشکی خوانده می‌شود. بمباران بیمارستان‌ها توسط نیروهای رژیم سوریه و نیروهای روس، نظام بهداشت و درمان این کشور را که در اثر جنگ به زانو درآمده، به تباهی کشانده است. 

در هفته‌های اخیر، بیمارستان‌ها در سراسر آمریکا در نتیجه تعداد بالای مراجعان بر اثر ابتلا به ویروس کرونا، از ظرفیت خود فراتر رفتند و برخی از پزشکان و پرستاران خط مقدم، بخش‌های این بیمارستان را با منطقه جنگی مقایسه کردند. دکتر سحلول که هر دو را دیده است، این مقایسه را تایید می‌کند. 

او با اشاره به کمبود امکانات و مواد پزشکی، تجهیزات مراقبت فردی برای پرسنل، درمان و دستگاه‌های تنفسی و مشکلات اختصاص منابع، می‌گوید:‌ «شبیه منطقه جنگی است. شباهت‌های زیادی بین سوریه و آنچه که امروز در آمریکا شاهدیم، وجود دارد.»

امروز دکتر ساهلول ۵۵ ساله با استفاده از تجربه‌اش در مناطق جنگی سوریه، برای جدال با وضعیت درحال وخامت اپیدمی شهر شیکاگو به کمک آمده است و برای مقابله با همه‌گیری ویروس کشنده کرونا کار می‌کند.

او به عنوان متخصص مراقبت از بیماران بدحال، به صورت جدی در شکل‌دهی نحوه پاسخ‌دهی بیمارستانش به همه‌گیری نقش دارد. بخش‌های بیمارستان به سرعت با بیماران مبتلا به ویروس کرونا پر می‌شوند و حدود ۸۰ درصد از اتاق‌های بخش اورژانس به بیماران مبتلا به کووید-۱۹ اختصاص یافته است. 

این موج بالای بیماران، بیمارستان‌ها را به واکنش و انطباق مجبور ساخته است. بیشتر کاری که دکتر سحلول به عنوان رئیس مدگلوبال در سوریه انجام می‌داد، سازمانی که تیم‌های پزشکی را به مناطع آسیب‌دیده از بحران اعزام می‌کند، تمرکز بر کمک به پزشکان خط مقدم و تامین امکانات پزشکی برای ادامه فعالیت در شرایط بحران بوده است. کار او از جمله شامل آموزش دادن پزشکان در خصوص نحوه کنار آمدن با تجهیزات و امکانات کم پزشکی بوده است. 

دکتر ظاهر سحلول در توییتر نوشت: 

«پزشکان سوریه‌ای ۹ سال در حالی که زیر آتش بودند و با کمبود شرم‌آور امکانات مواجه بودند، با بحران‌های بی‌پایان کنار آمده‌اند». 

 

© The Independent