نگرانی شدید مردم سوریه از شیوع کرونا در این کشور

کمبود دارو و تجهیزات پزشکی منجر به وخامت بیشتر اوضاع می شود

پیامدهای ناگوار جنگ در سوریه، باعث وخامت بیشتر بحران کرونا می شود .‏ عکس از: ‏AFP‏

پیش از آن که مردم سوریه از باتلاق نا امنی و جنگ های پایان ناپذیر رهایی یابند، بحران دیگری به سراغ آن ها آمد و بیماری مرگبار کرونا به قلمرو این کشور رسید و بر وحشت و نگرانی مردم افزود، به ویژه پس از این که روز یکشنبه گذشته وزارت بهداشت سوریه از مرگ نخستین قربانی این ویروس مهلک خبر داد. البته شیوع بیماری مرگبار کرونا در هر کشوری منجر به نگرانی و وحشت می شود، اما وضعیت بحرانی سوریه می تواند این کشور را بیشتر از هر نقطه دیگری در جهان آسیب پذیر کند، زیرا بحران جنگ در چند سال گذشته، سوریه را به ویرانه ی تبدیل کرده و تمام زیر ساخت های مهم اقتصادی و بهداشتی را نابود کرده است.

افزون بر آن، عدم اعتماد بر اطلاعات منتشر شده از سوی دولت در مورد میزان شیوع ویروس کرونا و آمار دقیق مبتلایان به این بیماری، بر نگرانی مردم می افزاید، زیرا هیچ کسی از عمق فاجعه اطلاع درستی ندارد و نمی داند که چگونه در صدد پیشگیری از ابتلا به این ویروس کشنده شود. شکی نیست که دولت سوریه از اطلاع رسانی در مورد این بحران خودداری می کند، طوری که در خبر مربوط به نخستین قربانی ویروس کرونا، وزارت بهداشت از ذکر نام قربانی، چگونگی ابتلا به بیماری و یا محل درگذشت این شهروند امتناع ورزید. شهروندان سوریه که از چندی پیش نگران اوضاع بودند با شنیدن این خبر، تصمیم گرفتند تا آن جا که ممکن است از گشت و گذار خودداری کنند تا این که ندانسته به دام این بلا نیفتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از این که وزارت بهداشت از مبتلا شدن چهار شهروند دیگر به ویروس کرونا خبر داد، شماری از فعالان مدنی با نشر پیام های در شبکه های اجتماعی خواستار اطلاع رسانی به مردم شدند و تأکید کردند که دولت بایستی ملت را از تمام جزئیات مرتبط به این بیماری مهلک و توانایی های بخش بهداشت در مقابله با آن آگاه کند و همه روزه اطلاعات تازه را در دسترس مردم قرار دهد تا پیشگیری از شیوع این ویروس مرگبار در تناسب با میزان خطر انجام شود.

از سوی دیگر، سازمان بهداشت جهانی نگرانی خود را از شیوع ویروس کرونا در سوریه ابراز داشته و عبد الناصر بوبکر، رئیس گروه ویژه جلوگیری از بیماری های عفونی در سازمان بهداشت جهانی خاطر نشان کرد که عدم آگاهی از میزان ابتلا به ویروس کرونا و نبود تجهیزات پزشکی و ابزارهای لازم پیشگیری می تواند سوریه را با فاجعه سختی رو به رو کند.

در همین حال، نزار یازجی، وزیر بهداشت سوریه که ترجیح می دهد در این روزها از اظهار نظر در مورد بیماری کرونا خودداری کند، اعلام کرد که بیمارستان "الزبدانی" در حومه شهر دمشق برای انجام تست کرونا اختصاص یافته است و افراد مظنون به ابتلا برای 14 روز در قرنطینه به سر خواهند برد. این اقدام در حالی صورت می گیرد که گفته می شود شماری از شهروندان سوریه به تازگی از مرزهای غیر قانونی میان سوریه و لبنان وارد کشور شدند، البته تمام مرزهای رسمی میان دو کشور به دلیل نگرانی از شیوع بیماری کرونا از مدتی بدین سوی مسدود است.

یک منبع پزشکی به ایندیپندنت عربی گفت که به تازگی یک خانواده از لبنان وارد سوریه شده و پس از رسیدن به مقصد، اعضای خانواده یاد شده به یکی از بیمارستان ها مراجعه کردند تا از عدم ابتلا به ویروس کرونا مطمئن شوند. همچنان گفته می شود وزارت بهداشت سوریه روز دوشنبه گذشته، یک خانواده دیگر را که از طریق مرزهای غیر قانون وارد کشور شده بود در قرنطینه قرار داده است. منبع مزبور ابراز نگرانی کرد که ورود افراد از طریق گذرگاه های غیر قانونی بر نگرانی ها می افزاید زیرا در این گذرگاه ها هیچ آزمایشی انجام نمی شود تا مبتلایان به ویروس کرونا مشخص شوند.

از سوی دیگر، کمبود شدید تجهیزات و لوازم بهداشتی نگرانی مردم را افزایش می دهد زیرا در طول جنگ های چندین ساله، اغلب بیمارستان ها و مراکز درمانی تخریب شده و یا به شدت آسیب دیده است، به عنوان مثال، بیمارستان "الکندی" در شهر حلب که در گذشته به عنوان یکی از عمده ترین بیمارستان های سوریه به شمار می رفت در اثر جنگ میان گروه های مسلح به صورت کامل نابود شده است.

در پژوهشی که توسط مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی لندن  (LES)در مورد خطر شیوع ویروس کرونا در سوریه صورت گرفته است نشان می دهد که بخش بهداشت سوریه نهایت ضعیف و ناتوان است و گسترش شیوع ویروس کرونا می تواند این کشور را دچار فاجعه کند، زیرا بخش بهداشت سوریه در 14 استان این کشور توانایی پذیرش بیش از 325 بیمار را در بخش مراقبت های ویژه ندارد اما در بخش های عمومی می تواند به 6500 بیمار که وضعیت آن ها اضطراری نباشد رسیدگی کند. البته مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی لندن این آمار را از طریق سازمان جهانی بهداشت به دست آورده است.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia