رقابت کرونا و الکل در گرفتن جان شهروندان در ایران

مصرف الکل صنعتی بیش از ۶۰۰ نفر را کشت و ۳۰۰ نفر را مسموم کرد

عکس از خبرگزاری ایرنا/ علی معرف

ابتلا به ویروس کرونا تا امروز جان سه هزار و ۸۷۲ نفر را در ایران گرفته است و ۶۲ هزار و ۵۸۲ نفر را هم آلوده کرده است، و در کنار آن، مصرف الکل نیز بیش از ۶۰۰ نفر را کشته و ۳۰۰۰ نفر را مسموم کرده است.  

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ایران، با اعلام این آمار آن را یک هشدار دانست و گفت: «متاسفانه این موضوع صحت دارد و آمار هم آمار نگران‌کننده‌ای است؛ چه (در مورد) کسانی که در اثر مصرف الکل جان خود را از  دست دادند، یا مسمومیت پیدا کردند.»

وی در نخستین نشست خبری خود در سال ۹۹ که به صورت زنده از شبکه سیمای عدالت در ایران پخش می‌شد، با اشاره به بالا بودن آمار جان‌باختگان و مسمومیت‌های حاصل از مصرف الکل در ایران گفت: «آمار خیلی بالاست و فوق حد انتظار ما بود. دو نکته را هشدار می‌دهم. چرا مصرف الکل؟ مصرف الکل درمان نیست بلکه کشنده است. هشدار دوم به کسانی که عرضه‌کننده الکل برای مصرف بودند که خیلی از این‌ها الکل‌های غیراستاندارد ارائه کردند. ما اصلا قایل به مصرف الکل نیستیم، اما الکل‌هایی که برای مصارف یک استانداردهایی دارد، توسط برخی افراد به صورت غیراستاندارد تهیه (شد) و تعدادی از افراد در خوزستان و خراسان رضوی بازداشت شدند و با اینها قاطعانه برخورد خواهیم کرد و اینها باید پاسخگوی اعمال مجرمانه خود در ارتباط با فوت و ورود صدمات به شهروندان باشند.»

رقابت کرونا و الکل در کشتار ایرانی‌ها

از زمانی که مقام‌های رسمی ایران ورود کرونا به کشور را رسما اعلام کردند، راه‌های پیشگیری، درمان و شناسایی غیرعلمی ابتلا به کووید ۱۹ در شبکه‌های اجتماعی در سراسر دنیا به سرعت پخش شد؛ حتی سریع‌تر از رویش قارچ‌های سمی بعد از یک لحظه بارانی. حجم اطلاعات رد و بدل شده در فضای مجازی و شبکه‌های مجازی به قدری سریع و بعضا غیرکارشناسانه بود که متخصصان را وادار به هشدارهای جدی در این زمینه کرد. از جمله، سازمان بهداشت جهانی و یونیسف در اطلاعیه‌های جداگانه‌ای شایعات در خصوص راه‌های پیشگیری و درمان این بیماری را به اطلاع مردم رساندند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بسیاری از پزشکان شناخته شده نیز با انتشار ویدیوهای آموزشی در صفحات شخصی و قابل شناسایی خود در فضای مجازی، کوشیدند تا سره را از ناسره جدا کنند. اما همچنان، یکی از مشکل‌سازترین روش‌های خود‌درمانی و پیشگیری توسط مردم، مصرف الکل بود. 

از ابتدای استقرار نظام جمهوری اسلامی پس از انقلاب ۵۷ در ایران، مصرف الکل غیرقانونی شد و از آن پس، همواره حد شرعی برای تهیه و مصرف آن تعیین و اجرا شده است و برخورد‌های شدیدی با مصرف‌کنندگان الکل صورت گرفته است. مرگ و میر ناشی از مصرف الکل‌های دست‌ساز غیرقابل نوشیدن نیز همواره آمار قابل توجهی داشته است. اما در پی شیوع کرونا، این آمار روند صعودی گرفته است و بر تعداد جان‌باختگان و مسمویت‌های ناشی از مصرف الکل‌های صنعتی (الکل چوب/ متانول) دست‌ساز و غیرقابل نوشیدن، افزوده می‌شود. 

اوایل اسفند ماه، آمار چشمگیری از مسمومیت و جان باختن افراد در اثر مصرف الکل در استان‌های جنوبی گزارش شد. خبرگزاری ایسنا با اعلام این نکته در میانه اسفندماه، به نقل از محمدجواد مرادیان، رئیس اورژانس فارس، گزارش داد که «آمار مسمومیت با الکل در این استان همچنان روند صعودی را طی می‌کند.»

دکتر فرهاد عباسی، متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، نیز با عنوان این که الکل خاصیت ضدعفونی دارد و برای استفاده بر سطوح و دست‌ها مناسب است، در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: «مصرف خوراکی الکل نه تنها موجب پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا نمی‌شود، بلکه ممکن است فرد را به کام مرگ بکشاند.»

به گزارش ایسنا، در ابتدای فروردین ۹۹ در برخی نقاط مانند آذربایجان شرقی، زنگ خطر مصرف «متانول» به صدا در آمد. 

همچنین، در برخی استان‌های کشور در اسفند ماه آمار جان‌باختگان بر اثر ابتلا به کرونا با کشته شدگان براثر مصرف الکل صنعتی برابری می‌کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، شاهین شادنیا، رئیس بخش مسمومین بیمارستان لقمان تهران و استاد گروه سم‌شناسی بالینی و مسمومیت‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در همان زمینه توضیح داد: «متاسفانه هر روز تعدادی مسمومیت بر اثر مصرف فرآورده‌های الکلی تقلبی حاوی متانول داریم و تاکنون در بیمارستان لقمان چند مورد مرگ بر اثر مصرف فرآورده الکلی تقلبی با باور غلط پیشگیری از کرونا داریم.»

آقای شادنیا همچنین گفت: «بیشتر افرادی که بر اثر مصرف خوراکی متانول دچار مسمومیت شدید شده‌اند، اذعان داشته‌اند که به دلیل این که (پنداشته‌اند که)‌ بیماری کووید ۱۹ با الکل از بین می‌رود، به منظور پیشگیری و مقابله با این ویروس اقدام به مصرف خوراکی الکل کرده اند.»

رئیس بخش مسمومین بیمارستان لقمان، تاکید کرده است: «این باور که مصرف خوراکی الکل موجب ضدعفونی بدن و از بین رفتن ویروس کرونا می‌شود، به طور کلی یک باور و تصور غلط، غیرعلمی و غیربهداشتی است.»

در ادامه همین گزارش، کامبیز سلطانی‌نژاد، عضو هیئت علمی سازمان پزشکی قانونی، با بیان این که مصرف خوراکی الکل هیچ تاثیری در پیشگیری یا درمان کرونا ندارد، گفته است: «این تصور غلطی است که برخی در فضای مجازی منتشر کردند که مصرف الکل در پیشگیری از کرونا موثر است. الکل صنعتی یا متانول ترکیبات رنگی دارد و کاربرد پزشکی ندارد. متاسفانه برخی سودجویان با اضافه کردن وایتکس، رنگ آن را از بین بردند و برخی با مصرف این الکل‌های صنعتی، جان خود را از دست دادند.»

وقتی «ساقی» ایرانی باشد

به گفته کیوان گردان، مدیرکل دفتر صنایع برق و الکترونیک وزارت صنعت، معدن، تجارت، روزانه ۲۸۰ هزار لیتر الکل درایران تولید می‌شود. 

به گزارش ایسنا، کیوان گردان در خصوص افزایش توان تولید مواد ضدعفونی‌کننده نیز گفته است: «تولید الکل (طبی) قبل از شیوع کرونا روزانه کمتر از ۲۰۰ هزار لیتر بود، اما امروز روزانه بیش از ۲۸۰ هزار لیتر تولید می‌شود.»

آقای گردان در بخش دیگر گفته‌های خود عنوان کرده است: «روزانه حدود ۵۰۰ هزار لیتر الکل به کارخانه‌های تولیدکننده مواد ضدعفونی کشور تزریق می‌شود»، ولی توضیح نداده است که نیاز مازاد کشور به الکل از کجا تامین می‌شود. 

از سوی دیگر، رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان اتانول ایران در گفت‌و‌گو با رادیواقتصاد، از وجود ۴۰ کارخانه تولید الکل اتانول در کشور خبر داده است. 

الکل متیلیک (متانول)، سمی است اما الکل اتیلیک (اتانول) این خاصیت را ندارد.

باسم آزدو، در برنامه «کالای ایرانی» رادیو اقتصاد، ضمن اشاره به تفاوت الکل اتیلیک (اتانول) و الکل متیلیک (متانول) توضیح داده است: «الکل اتیلیک به وسیله واحدهای صنعتی با منشاء گیاهی تولید (می‌شود) و در صنایع غذایی، دارویی، شیمیایی، بهداشتی، آرایشی، دفاعی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

آقای باسم آزو گفته است: «الکل متیلیک از سوی شرکت‌های پتروشیمی با مواد شیمیایی تولید و فقط برای مصارف خاص شیمیایی استفاده می‌شود.» رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان اتانول ایران، می‌گوید: «سالانه بخش قابل توجهی از این محصول روی ریل صادرات قرار می‌گیرد.» به گفته او، نخستین دستگاه الکل‌کشی برای مصارف خوراکی، در سال ۱۳۱۸ وارد ایران شد.

در عین حال، کارخانه الکل رازی نیز در اهواز تولیدکننده ۸۰ درصد الکل طبی در ایران است. 

به گفته مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی: «الکل تولیدی این شرکت با نام تجاری ناب‌اتانول با دریافت مهر استاندارد ملی ایران از نظر کیفی مطابق با استاندارد اروپا بوده و از کیفیت بالا برخوردار است و برای مصارف دارویی، بهداشتی، غذایی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.» 

بیشتر از