سرشماری ۲۰۲۰؛ مسیری برای ترسیم دقیق تعداد ایرانیان در آمریکا

انتشار آمارهای ضد و نقیض درباره تعداد ایرانی‌-آمریکایی‌ها طی دهه‌های گذشته

سرشماری امسال، از اوایل ماه مارس یا اول فروردن ۹۹ آغاز شده است. - Kena Betancur / AFP

در برخی از ویدیوها و پیام‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، برخی از افراد شناخته‌ شده در جامعه‌ ایرانی‌-آمریکایی‌، با تشویق مردم برای شرکت در این سرشماری، از آنها خواسته‌اند که در فرم‌های مربوطه، گزینه «ایرانی» بودن را ذکر کنند.

در آمریکا، شرکت در سرشماری نه تنها یک وظیفه مدنی محسوب می‌شود، بلکه همچنین روی منابعی که یک گروه جمعیتی دریافت خواهد کرد، تاثیر می‌گذارد.

برای مثال، دانستن این که چه تعدادی ایرانی‌الاصل در آمریکا حضور دارند، در این که این گروه جمعیتی تا  چه میزانی می‌تواند از برنامه‌های دولتی استفاده کند، تاثیر می‌گذارد. به علاوه، در بخش‌هایی که جمعیت ایرانی‌الاصل در آن‌ها بیشتر است، افرادی که برای انتخابات‌ محلی، ایالتی و حتی ملی اقدام می‌کنند، مجبور خواهند شد به صداها و درخواست‌های این گروه‌های جمعیتی، بیشتر توجه کنند.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Public Service Announcement "PSA" Iranians Count | 2020 U.S. Census | @YaraShahidi @AfshinaShahidi For more info, please visit: ‪IraniansCount.org‬ @IraniansCount QUESTION # 9 | RACE QUESTION How should you respond to the "#Race" question #9? If you would like to be counted as an #Iranian, in your response to question number 9 mark [X] any single Race box that you most identify with, and make sure you write-in “IRANIAN” in the text-box below it. Together, we can all be counted as IRANIANS in the 2020 U.S. Census. #IraniansCount #2020Census #WriteIranian #IranianAmerican Editor: @hamidmoslehiphotography | Producer: @BitaMilanian • • #Iranian #IranianAmerican #CountMeIn #CountUsIn #ICount #WeCount #BeCounted #StandUpAndBeCounted #ShapeYourFuture #YaraShahidi #AfshinShahidi #censusday

A post shared by Iranians Count (@iranianscount) on

طی دهه‌های گذشته، آمار دقیقی  در خصوص تعداد دقیق ایرانی-آمریکایی‌ها در ایالات متحده وجود نداشته است وارقام مطرح شده، از رقمی نزدیک به یک میلیون تا چندین میلیون را دربر گرفته است. بسیاری از ایرانیان درآمریکا معتقدند که با شرکت در نظرسنجی ده‌سالانه‌ آمریکا و مشخص شدن دقیق تعداد این گروه جمعیتی، اهرم‌های بیشتری برای ایرانیان برای پیگیری مطالبات خود و بهره‌مندی از برنامه‌های دولتی و همچنین ایفای نقش مهم‌تر درحوزه سیاست محلی و ملی ایجاد خواهد شد.

سرشماری در آمریکا هر ده سال یک بار توسط دولت فدرال آمریکا انجام می‌شود و نتایج آن اهمیت بسیاری دارد. برای مثال، تعداد نمایندگان آنها در دولت را هم تعیین خواهد کرد. اطلاعاتی که در این سرشماری‌ها جمع‌آوری می‌شود، پایه‌ توزیع بیش از ۶۷۵ میلیارد دلار از بودجه‌های فدرال است که برای حمایت از برنامه‌های مختلف مربوط به گروه‌های جمعیتی، از جمله برنامه‌های مربوط به مسکن، آموزش، حمل‌ونقل، اشتغال، بیمه و دیگرسیاست‌های عمومی، خرج خواهد شد.

این سرشماری‌ها همچنین به تعیین مرزهای ناحیه‌های مرتبط با حوزه فعالیت‌ نمایندگان کنگره و حوزه قانون‌گذاری کمک می‌کند. در واقع، از طریق سرشماری دقیق در هر ناحیه، میزان کرسی‌های اختصاص یافته در مجلس ۴۳۸ نفری نمایندگان آمریکا از هر ایالت مشخص می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرشماری امسال، از اوایل ماه مارس یا اول فروردن ۹۹ آغاز شده است. هر کسی که دارای آدرس پستی باشد، از طریق پست بسته‌ای حاوی فرم‌های مربوط به سرشماری دریافت می‌کند.

بند نهم این سرشماری در خصوص قومیت است که ایرانیان باید با ذکر عنوان «دیگر»، از واژه «ایرانی» استفاده کنند. به این ترتیب، پس از پایان سرشماری، تصویر دقیق‌تری از تعداد شهروندان ایرانی‌الاصل در آمریکا به دست خواهد آمد.  در ماه خرداد یا مه، دولت آمریکا با خانواده‌ها و افرادی که هنوز جواب سرشماری را ارسال نکرده‌اند، تماس خواهند گرفت و ارسال جواب را پیگیری خواهد کرد.

سرشماری ملی آمریکا علاوه بر پست، از طریق آنلاین یا تماس تلفنی هم امکان‌پذیر است. پرسش‌هایی که در این سرشماری پرسیده می‌شود، در پیوند با اطلاعات کلی در مورد اعضای خانواده، و از جمله شامل اطلاعاتی مانند «شماره ایمنی اجتماعی» است. اطلاعات بانکی یا هیچ اطلاعاتی در خصوص حمایت از  احزاب سیاسی، پرسیده نمی‌شود.

قوانین بسیار محکمی، از خصوصی بودن اطلاعاتی که مردم در اختیار دولت قرار می‌دهند، حفاظت می‌کنند.  انتشار اطلاعات مردم از سوی افراد وابسته به هر یک از ادارات سرشماری در کشور، کاملا برخلاف قانون است. کارکنان اداره مربوط به سرشماری، باید تعهد بدهند که اطلاعات را محرمانه نگه ‌می‌دارند. اشتباه یا فاش کردن اطلاعات مردم، جریمه‌ای تا ۲۵۰ هزار دلار و تا پنج سال زندان را در بر می‌گیرد.