کرونا در برزیل؛ رییس‌جمهور تقاضای یک روز عبادت و روزه‌‌داری کرد

بولسونارو: از خدا بخواهید برزیل را از چنگال این اهریمن آزاد کند

مجسمه مسیح در ریو‌دوژانیرو، برزیل
FLORIAN PLANCHEUR / AFP

جاییر بولسونارو، رئیس جمهوری برزیل، گفته است که این یکشنبه را به عنوان روز عبادت و روزه‌داری برای مقابله با شیوع ویروس کرونا اعلام می‌کند و تمام شهروندان را تشویق می‌کند که از خدا بخواهند «برزیل را از چنگال این اهریمن آزاد کند.» 

این سیاستمدار عامه‌گرای راست افراطی که به «ترامپ گرمسیری» معروف است، روز جمعه با کشیش‌های انجیلی پنطیکاستی در محل سکونت خود در برازیلیا ملاقات، و با طرح این پیشنهاد موافقت آنها را جلب کرد.

او بعدتر به شبکه رادیویی جاوم پن گفت: «همراه با کشیش‌ها و رهبران مذهبی، ما از تمام شهروندان برزیلی درخواست یک روز عبادت و روزه‌داری خواهیم کرد تا برزیل بتواند به سرعت خود را از چنگال این اهریمن رها سازد.»

آقای بولسونارو مانند همتای امریکایی خود که با او نیز در هفته جاری تماس داشته است، به خاطر کم‌اهمیت جلوه دادن این بحران و پس زدن راهنماهای رسمی مبنی بر حفظ و رعایت فاصله در اجتماع، به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. او ویروس کرونا را، علی‌رغم آن که در نهایت بی‌میلی در ۳ فوریه به خاطر آن وضعیت اضطراری ملی اعلام کرده بود،«آنفلوآنزایی کوچک» نامید.

آقای بولسونارو، باز هم مانند ترامپ، به نظر می‌رسد جلوگیری از فروپاشی اقتصادی را به جای بهداشت و سلامت عموم، اولویت خود کرده است، چرا که وقتی در سال ۲۰۱۸ قدرت را به دست گرفت، وعده داد که رشد و توسعه و کامیابی اقتصادی را برای کشور به ارمغان خواهد آورد و میلیون‌ها نفر را از فقر در شهرهای کوچک نجات خواهد داد.

آقای بولسونارو به خاطر اتخاذ چنین تصمیمی (اعلام روزی برای عبادت و روزه‌داری)، با اعضای کابینه خود هم در تضاد قرار گرفته است. از جمله، لوئیز هنریک ماندتا، وزیر بهداشت، که وقتی بولسونارو از برزیلی‌ها خواست به جای در خانه ماندن سر کار خود برگردند، به آن تصمیم اعتراض کرد.

واکنش رئیس جمهوری، بستر را برای شیوع این بیماری مهیا کرده است و وضعیت به جایی رسیده است که نرخ مرگ در اثر کووید۱۹ در برزیل، در روز جمعه از ۲۹۹ نفر به ۳۵۹ نفر رسید و ۹ هزار و ۵۶ نفر در این کشور تا کنون بدان مبتلا شده‌اند.

مارکو فلیسیانو، از نمایندگان مجلس، در واکنش به اعلامیه آقای بولسونارو در توییتر نوشت: «برزیل بحرانی جدی را تجربه می‌کند. نیروهای اهریمنی جنگی را علیه رئیس جمهوری مسیحی و خدا هراس و مدافع ارزش‌های خانوادگی به راه انداخته‌اند. یکشنبه روز روزه‌داری خواهد بود.»

کشیش سیلاس ملافیا، رهبر کلیسای «مجمع خدا»، بزرگترین کلیسای پنطیکاستی کشور، نیز در همین حال اظهار داشت: «روزه مذکور از شامگاه شنبه آغاز می‌شود و تا ظهر یکشنبه ادامه خواهد داشت.»

آقای بولسونارو که یکی از فرماندهان سابق نظامی بوده است و اکنون به سیاستمداری جنجالی و آتشین تبدیل شده است، در خانواده‌ای کاتولیک به دنیا آمد ولی در سال ۲۰۱۶، پیش از آن که وارد رقابت ریاست جمهوری شود، در رود اردن در اسرائیل دوباره توسط یک کشیش انجیلی غسل تعمید داده شد. این کار و شعار انتخاباتی «ارزش‌های خانوادگی»، مخالفت با سقط جنین و حقوق اقلیت‌های جنسیتی، باعث پیروزی قاطعانه او و جذب حمایت طیف عمده‌ای از هواداران مسیحی شد.

با این حال، نحوه مدیریت بحران ویروس کرونا به دست او باعث شده است که نرخ محبوبیت او به پایین‌ترین حد از زمان به قدرت رسیدنش برسد و ویدیوهایی طی روزهای گذشته در رسانه‌های اجتماعی فراگیر شده است که نشان می‌دهد برزیلی‌ها با کوبیدن بر قابلمه و ماهیتابه در تراس‌های خود در برج‌های شهر، فریاد می‌زنند: «بولسونارو استعفا!»

دکتر جمال سلیمان، متخصص بیماری‌های مسری در موسسه مسری‌شناسی امیلیو ریباس در سائوپائولو، روز شنبه به شبکه خبری سی‌بی‌سی گفت: «ما با دو دشمن مواجه هستیم: ویروس کرونا و رئیس جمهوری. واقعا نمی‌دانم کدام یک بدتر است!»

© The Independent

بیشتر از زندگی